2020-12-20, 22:01
Medlem
Hej

Gillar ju att teckna och rita en hel del och tänkte försöka mig på ritplatta.

Men vad har ni för erfarenheter?

Är iPad pro eller wakom det bästa valet?

Vill att den ska fungera för det jag gör samt även kunna vara uppkopplad mot internet för att googla etc.

Wakom är, vad jag förstått, tvungen att ha uppkoppling med dator genom usb för att ha internet åtkomst eller har jag fel?

Avskyr Apple men om det är det sta valet denna gången får jag helt enkelt acceptera det ödet.
Citera
2020-12-21, 06:07
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moses666
Hej

Vill att den ska fungera för det jag gör samt även kunna vara uppkopplad mot internet för att googla etc.

Wakom är, vad jag förstått, tvungen att ha uppkoppling med dator genom usb för att ha internet åtkomst eller har jag fel?

Avskyr Apple men om det är det sta valet denna gången får jag helt enkelt acceptera det ödet.

En iPad Pro är ju så mycket mer än bara en ritplatta, så om det är primärt för att teckna och rita så välj istället en Wacom Cintiq:

https://www.wacom.com/en-us/products...-cintiq-pro-16

Har själv inte testat just den, men andra Wacom-plattor och just för att teckna och måla så är det bättre med en sådan än iPad, skulle jag säga.
Citera
2020-12-21, 06:29
Bannlyst
Citat:
Hej

Nej ! Det heter Wacom och det beror på vad du menar med ritplatta , Ipad pro är knappast i toppen hur du en vrider och vänder på det.
Det finns ritplattor som är ungefär som en mus fast ritplatta kopplad till datorn och så finns det ritplattor som har egen skärm och programvara ungefär som en surfplatta men specialinriktade på just rita . (har ingen aning om du kan surfa och sån skit)
Titta på wacom cintiq så förstår du vad jag menar.

Jag ritar själv på en Samsung surfplatta som inte alls är så speciellt vass då den har dåligt med ram (2gb) men det går såklart ändå att rita men kan inte använda för många lager och sånt , använder autodesk sketchbook som även finns en variant till mobiler.
Jag hade köpt en wacom cintiq om jag visste att jag kommer fortsätta rita som jag gör, tycker inte det är ett impulsköp.

Allt babbel om internet får mig att tro du ändå bara vill ha en surfplatta after all.
Citera
2020-12-21, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Nej ! Det heter Wacom och det beror på vad du menar med ritplatta , Ipad pro är knappast i toppen hur du en vrider och vänder på det.
Det finns ritplattor som är ungefär som en mus fast ritplatta kopplad till datorn och så finns det ritplattor som har egen skärm och programvara ungefär som en surfplatta men specialinriktade på just rita . (har ingen aning om du kan surfa och sån skit)
Titta på wacom cintiq så förstår du vad jag menar.

Jag ritar själv på en Samsung surfplatta som inte alls är så speciellt vass då den har dåligt med ram (2gb) men det går såklart ändå att rita men kan inte använda för många lager och sånt , använder autodesk sketchbook som även finns en variant till mobiler.
Jag hade köpt en wacom cintiq om jag visste att jag kommer fortsätta rita som jag gör, tycker inte det är ett impulsköp.

Allt babbel om internet får mig att tro du ändå bara vill ha en surfplatta after all.

Plattan ska användas i mitt arbete där jag ritar och designar, idag gör jag det direkt på papper. När man tecknar, ritar, målar använder man sig många gånger av referensbilder på internet.

Sen vill man inte direkt behöva släpa med sig en dator överallt bara för att kunna använda ritplattan på rätt sätt.

Vill ju ha funktionerna som man får av en ritplatta och kunna använda den utan att behöva smyga i en usb I en annan dator.

Har du själv läst på om Wacom innan du svarade i tråden?
Senast redigerad av Moses666 2020-12-21 kl. 08:31.
Citera
2020-12-21, 09:50
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Plattan ska användas i mitt arbete där jag ritar och designar, idag gör jag det direkt på papper. När man tecknar, ritar, målar använder man sig många gånger av referensbilder på internet.

Sen vill man inte direkt behöva släpa med sig en dator överallt bara för att kunna använda ritplattan på rätt sätt.

Vill ju ha funktionerna som man får av en ritplatta och kunna använda den utan att behöva smyga i en usb I en annan dator.

Om du vill kunna jobba utan att vara beroende av dator så är nog en iPad eller motsvarande det du behöver. En iPad Pro är en grym platta, men det kanske räcker med en iPad Air för dina behov?

Om du nöjer dig med att använda en Apple Pencil av första generationen så funkar det med den vanliga versionen av iPad. Då kommer du undan med sådär 5000 kr ink moms för padda samt penna.
Citera
2020-12-21, 10:29
Bannlyst
Citat:

Jag har lyssnat på en kille som jobbar med det berättade av vad han använder sig av, och han började med en wacom cintiq (13 tror jag) och han sa att den fungerande bra för honom att kunna livnära sig på sitt ritande , men att han numera använder en betydligt större skärm som inte går att ta med sig.

Du får tycka vad du vill om hans konst eller så men rita kan han fan och vet vad han pratar om, en några år gammal video men jag tycker han förklarar bra.

https://youtu.be/2bgm6v_x__o
Citera
2020-12-23, 01:19
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Du har ju fortfarande android som alternativ, exempelvis Samsungs Tab S6/S7 som har stöd för penna.
Citera
2020-12-23, 05:58
Medlem
Själv gillar jag Wacom Cintiq, har ofta använt en i ca 24" storlek på jobb. Brukar dock ha min dator i närheten. För dina behov kanske en Wacom Mobile Studio Pro är ett bättre val.
Citera
2020-12-23, 10:55
Awaiting Email Confirmation
Porrmorrs avatar
Citat:
Hej

Inte för att jag har några som helst erfarenheter av ritplattor överhuvudtaget men jag vet att Wacom brukar fungera oavsett operativsystem. De finns dessutom i olika utföranden och i olika prisklasser. Som föregående skribent skrev så bör du välja en Waacom om det endast ska ritas och tecknas. Men det huvudsakliga problemet jag ser med alla ritplattor är de här pennorna som går ibland tar slut. Tydligen ska man kunna byta ut innehållet till i princip vad som helst, relativt lätt men vem vågar sig på något sådant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in