2020-12-20, 18:25
Medlem
Märkte precis att min ena katt fått mask. Har två stycken som endast går på toa i två stora krukor som jag har utomhus med palmer i. Ska fixa avmaskningsmedel imorgon.

Hur som helst. Det jag nojjar över nu är att det eventuellt kan finnas mask i jorden på krukorna som de bajsar i och att de där igenom kan smittas om och om igen. Är det en möjlighet eller hur smittar mask?

Ska kika i jorden imorgon med om jag ser något i jorden. Ska även noteras att jag tar bort majoriteten av bajset i krukorna 1 - 2 gånger i veckan.

Väldigt tacksam för hjälp!
Citera
2020-12-20, 20:07
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic
Märkte precis att min ena katt fått mask. Har två stycken som endast går på toa i två stora krukor som jag har utomhus med palmer i. Ska fixa avmaskningsmedel imorgon.

Hur som helst. Det jag nojjar över nu är att det eventuellt kan finnas mask i jorden på krukorna som de bajsar i och att de där igenom kan smittas om och om igen. Är det en möjlighet eller hur smittar mask?

Ska kika i jorden imorgon med om jag ser något i jorden. Ska även noteras att jag tar bort majoriteten av bajset i krukorna 1 - 2 gånger i veckan.

Väldigt tacksam för hjälp!

Palmer utomhus nu? Var bor du nånstans? Och hur mår palmerna av all denna kattskit?

Om det är i Sverige så har vi en art av kattparasit som kan komma ifråga och det är spolmask.

"Spolmaskens ägg kommer ut i naturen/omgivningen med huvudvärdens, i det här fallet kattens, avföring. Äggen är tåliga och överlever i många år. Utekatter smittas lätt via dessa ägg när de är på ute på upptäcktsfärd. Katten får i sig ägg som efter några veckor kläcks ut till larver i dess tarm."

https://evidensia.se/djurvardguiden/spolmask-hos-katt/

Så du nojar inte.

Spolmask smittar också med modersmjölken.

Typiskt symtom vid spolmask är en knepig skällande hosta, där man kan se den sväljer nånting upphostat.

Släng både jorden och växterna, ställ krukorna där katterna inte kommer åt i fortsättningen och fixa lådor i stället. Lägg lite fräsch jord däri så fattar de.

För att spolmaskbehandling verkligen ska funka, så du blir av med äggen, ge dem två doser med 14 dagars mellanrum. Städa ordentligt hemma, tvätta tygerna på liggplatserna.

Om det är bandmask behöver du inte noja, den kräver en gnagare som mellanvärd.
https://evidensia.se/djurvardguiden/bandmask-hos-katt/

Ofta har katterna både och.

Om du bor utomlands kan jag inte råda dig, då är det andra maskarter som tillkommer.
Citera
2020-12-20, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Palmer utomhus nu? Var bor du nånstans? Och hur mår palmerna av all denna kattskit?

Om det är i Sverige så har vi en art av kattparasit som kan komma ifråga och det är spolmask.

"Spolmaskens ägg kommer ut i naturen/omgivningen med huvudvärdens, i det här fallet kattens, avföring. Äggen är tåliga och överlever i många år. Utekatter smittas lätt via dessa ägg när de är på ute på upptäcktsfärd. Katten får i sig ägg som efter några veckor kläcks ut till larver i dess tarm."

https://evidensia.se/djurvardguiden/spolmask-hos-katt/

Så du nojar inte.

Spolmask smittar också med modersmjölken.

Typiskt symtom vid spolmask är en knepig skällande hosta, där man kan se den sväljer nånting upphostat.

Släng både jorden och växterna, ställ krukorna där katterna inte kommer åt i fortsättningen och fixa lådor i stället. Lägg lite fräsch jord däri så fattar de.

För att spolmaskbehandling verkligen ska funka, så du blir av med äggen, ge dem två doser med 14 dagars mellanrum. Städa ordentligt hemma, tvätta tygerna på liggplatserna.

Om det är bandmask behöver du inte noja, den kräver en gnagare som mellanvärd.
https://evidensia.se/djurvardguiden/bandmask-hos-katt/

Ofta har katterna både och.

Om du bor utomlands kan jag inte råda dig, då är det andra maskarter som tillkommer.

Bor på Malta.

Kattlåda är inget alternativ.

Jag har en uteplats som de har fri tillgång till och de föredrar helt enkelt att bajsa i krukorna.
Citera
2020-12-20, 23:14
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Bor på Malta.

Jag har en uteplats som de har fri tillgång till och de föredrar helt enkelt att bajsa i krukorna.

Ok, men då är det bättre att du kontaktar en veterinär på plats. Jag skulle tro att spolmask finns på Malta också, lär inte vara skyddat för att det är en ö, men det kan finnas annat du behöver veta.

Om du inte kan/vill ha kattlåda, hur hade du tänkt dig framöver?

Att de ska skita i blomkrukorna är ju jätteäckligt, även om de står på uteplatsen. Var kissar de? Stinker det inte?
Citera
2020-12-20, 23:35
Medlem
Citat:
Bor på Malta.

Det står på paketet - jag har för mig man måste ta det i två omgångar. För att minska risken med återsmittning.
Citera
2020-12-21, 11:09
Medlem
Citat:
Ok, men då är det bättre att du kontaktar en veterinär på plats. Jag skulle tro att spolmask finns på Malta också, lär inte vara skyddat för att det är en ö, men det kan finnas annat du behöver veta.

Om du inte kan/vill ha kattlåda, hur hade du tänkt dig framöver?

Att de ska skita i blomkrukorna är ju jätteäckligt, även om de står på uteplatsen. Var kissar de? Stinker det inte?

Nä det luktar inte och de kissar i dem också (vilket jag inte tar bort). De har gått på toa i krukorna i mer än ett halvår nu - inga problem.

Masken var liten och vit om det säger något.

Mest nojjig att de ska bli återinfekterade genom deras "låda". Men har skrivit till vetrinär och ringer om de inte svarar.
Citera
2020-12-21, 12:31
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Jag ska egentligen inte uttala mig alls om maskar i utlandet, så med reservation för det, gissar jag att det är en bandmaskled. De ser ut som krypande riskorn.

I tarmkanalen blir de jättelånga. Hos människa normalt 4-15 meter, men kan bli ännu längre! Hos katt vet jag inte, men den längsta jag sett var en död utskiten som var 30-40 cm och vikt dubbel flera gånger. Så flera meter i alla fall. Och jag överdriver inte nu.

Bandmaskar släpper ifrån sig leder som verkar krypa ut själv, man ser dem sällan i bajset.

De behöver ett bytesdjur som mellanvärd, så du behöver inte oroa dig för återsmitta om katterna "bara" har bandmask.

Problemet med katt och mask är att man inte märker så mycket av det och katten kan ha jättemycket parasiter, som försvagar den allt eftersom. Speciellt spolmasken är lurig, oftast har kissen bara hosta då och då som symtom och ägaren fattar inte vad det är fråga om. Och eftersom den smittar med modersmjölken har katten med sig den till nya hemmet, om inte uppfödaren har kunskapen att både kattmamma och hennes ungar ska avmaskas upprepade gånger innan det är dags att flytta hemifrån.

Det finns testkit att köpa här hemma, men de är inte vidare tillförlitliga.

Men: Utomlands finns många andra maskar: hjärtmask, lungmask, dvärgbandmask och kanske fler än så.
Citera
2020-12-21, 12:39
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Får jag fråga varför du väljer att de ska ha blomkrukorna som låda i stället för en dedikerad med kattsand?

Brukar man göra så här på Malta? Finns inte kattsand att köpa?

Märker att du dodgear frågan och egentligen har du ingen skyldighet att svara, men blir nyfiken, intresserad. Vill ha chansen att lära mig nåt nytt, för du verkar ju nöjd och katterna med.
Citera
2020-12-21, 12:45
Medlem
Citat:
Får jag fråga varför du väljer att de ska ha blomkrukorna som låda i stället för en dedikerad med kattsand?

Brukar man göra så här på Malta? Finns inte kattsand att köpa?

Märker att du dodgear frågan och egentligen har du ingen skyldighet att svara, men blir nyfiken, intresserad. Vill ha chansen att lära mig nåt nytt, för du verkar ju nöjd och katterna med.

- Katterna föredrar det

- Blommorna trivs av kisset

- Jag slipper tömma kattlåda och köpa kattsand

Jag blev rekommenderad att avmaska dem var tredje månad så ska göra det nu. Var på apoteket precis. Kan tydligen själv bli smittad av masken så det var ingen höjdare.
Citera
2020-12-21, 13:13
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
- Katterna föredrar det

- Blommorna trivs av kisset

- Jag slipper tömma kattlåda och köpa kattsand

Jag blev rekommenderad att avmaska dem var tredje månad så ska göra det nu. Var på apoteket precis. Kan tydligen själv bli smittad av masken så det var ingen höjdare.

Ok, det blir alltså som ett miniekosystem! Intressant! Jag tar tillbaka det jag skrev om äckligt, det verkar ju faktiskt fungera.

Inom trädgårdsskötsel finns en trend att vattna med "guldvatten", dvs människopiss utspätt med vatten i proportionen 1 del piss 9 delar vatten. Finns till och med speciella pottor för ändamålet, Hjärtepottan heter den. Sen vattnar man i trädgården med detta och det finns dem som till och med gör det i grönsaks- och jordgubbsland.

Varför man späder ut kisset är för att annars blir det för mycket av det goda, man bränner rötterna, det kan bli för mycket blad osv.

Men det är här, i svenskt klimat. Det ser ju ut att funka hos dig. Vill bara nämna att det är en sak att se upp med.

Vad gäller smitta till människa, kanske det kan vara dvärgbandmask. Den har kommit in i Sverige på senare år och är ännu sällsynt. Har räv som huvudvärd men kan smitta andra djur inklusive människa.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...ultilocularis/

Eller så är det nån annan exotisk mask.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in