2021-02-27, 16:00
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowk102
Jag slutade investera på börsen efter att jag tänkte på att Jeff Bezos och Bill Gates samt Elon Musk allihop inte är i första hand investerare. Utan de var/är företagare. De sålde/säljer varor för att tjäna pengar. Så om ekonomiska eliten är företagare, så vill jag göra som dem.
Hur går det?
Citera
2021-02-27, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Hur går det?

Sjävklart måste det varit lättare starta Amazon än köpt aktien i tidigt skede :P

Eller starta en ny Microsoft eller skapa ett nytt elbil företag.
Citera
2021-02-27, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Hur går det?
Jag tror jag har blivit kvitt den där konstiga oron inne i kroppen som man har som investerare. Att man är rädd om sina investeringar. Det är lite som att satsa på guld, när man håller på med handel med varor bara. Fast inga stora pengar har jag tjänat fast om man är uthållig som Jeff Bezos så tror jag nog man kan börja tjäna ordentligt senare.
Citera
2021-02-27, 22:01
Medlem
Citat:
Jag tror jag har blivit kvitt den där konstiga oron inne i kroppen som man har som investerare. Att man är rädd om sina investeringar. Det är lite som att satsa på guld, när man håller på med handel med varor bara. Fast inga stora pengar har jag tjänat fast om man är uthållig som Jeff Bezos så tror jag nog man kan börja tjäna ordentligt senare.

Förutom guld kommer bara ge ett större värde vid en total kollaps i samhället.

Guld toppade 2011 sedan tog det till 2020 komma upp igen. Om samma mönster kommer uppspels igen kommer guld typ trend neråt närmare 10 år igen. Guld redan haft en nedgående trend 6 mån nu.
Citera
2021-02-28, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Förutom guld kommer bara ge ett större värde vid en total kollaps i samhället.

Guld toppade 2011 sedan tog det till 2020 komma upp igen. Om samma mönster kommer uppspels igen kommer guld typ trend neråt närmare 10 år igen. Guld redan haft en nedgående trend 6 mån nu.

det är väl klart att guld går ner under bullmarket. alla vet att det är så det fungerar. invers korrelation mot marknaden.
Citera
2021-02-28, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
det är väl klart att guld går ner under bullmarket. alla vet att det är så det fungerar. invers korrelation mot marknaden.

Nej guld faller även när marknaden faller, eftersom guld är en likviditet och säkerhet som börjar även säljas av för få den likviditet som behövs.

Största påverkan i guld rörelser är händelser i repomarknaden. När räntan rusar där och inte finns likviditet rusar guld. Men FED alltid varit snabba in och tryckt in obegränsat nya pengar.
Citera
2021-02-28, 10:44
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Nej guld faller även när marknaden faller, eftersom guld är en likviditet och säkerhet som börjar även säljas av för få den likviditet som behövs.

Största påverkan i guld rörelser är händelser i repomarknaden. När räntan rusar där och inte finns likviditet rusar guld. Men FED alltid varit snabba in och tryckt in obegränsat nya pengar.

Guld har ungefär korrelationen "0" med börsen. Den varken följer den negativt eller posistivt. Guldpriset beror mer på saker så som inflation och deflation
Citera
2021-02-28, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FIREd
Jag har gjort en del ändringar och även flyttat över allt mitt kapital till Avanza då jag aktiverat belåning och det möjliggör att sprida belåningen på alla mina innehav. Numera ser fördelning ut såhär:
.

Lite sent nu men varför inte Nordnet? Om du bara ska köpa fonder är räntan bättre där och deras sämre interface gör ju ingen större skillnad. Har 0,886% ränta där på mycket högre belopp än vad som var möjligt på Avanza, mitt kapital är fördelat 50/50 mellan båda med all min belåning på Nordnet.
Citera
2021-03-07, 10:42
Medlem
Citat:
Jag slutade investera på börsen efter att jag tänkte på att Jeff Bezos och Bill Gates samt Elon Musk allihop inte är i första hand investerare. Utan de var/är företagare. De sålde/säljer varor för att tjäna pengar. Så om ekonomiska eliten är företagare, så vill jag göra som dem.

Jag har aldrig hävdat att jag har något intresse av att tillhöra en ekonomisk elit. Utan att vara speciellt insatt skulle nog min generella ståndpunkt vara att det inte bara är att bli företagare, framförallt framgångsrik sådan, men att investera på börsen finns det inte jättemycket hinder för.

Det är klart du kan lyckas, men du kommer få slita betydligt hårdare än vad jag kommer behöva göra på vägen. Men det är klart, det beror ju på vad du har för mål också. Via lönearbete finns det ju begränsningar i hur mycket du får ut. Väljer du att starta eget kan det ju gå betydligt bättre än så, men samtidigt kan det ju sluta med att du lägger massa år på ingenting egentligen. Jag vet vilken väg jag kommer satsa på iallafall.

Citat:
Ursprungligen postat av Gaudy
Lite sent nu men varför inte Nordnet? Om du bara ska köpa fonder är räntan bättre där och deras sämre interface gör ju ingen större skillnad. Har 0,886% ränta där på mycket högre belopp än vad som var möjligt på Avanza, mitt kapital är fördelat 50/50 mellan båda med all min belåning på Nordnet.

Har alltid använt Avanza så blev väl egentligen så av bekvämlighetsskäl. För tillfället använder jag endast belåningen som ges till 0 % ränta. Är dock inte tillräckligt insatt i Nordnets alternativ, kanske kan belåna mer där till 0 % ränta än Avanza? Eller bara belåna mer överlag som du säger också

Föredrar Avanza, men någonstans går ju en gräns för när det inte är ekonomiskt försvarbart beroende på Nordnets belåningserbjudande. Jag ska sätta mig in lite mer i vad som gäller så får jag se vilket beslut jag kommer fram till. Tack för din input dock!
Citera
2021-03-07, 12:31
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Logiskt felslut av dig!
Deras ENORMA förmögenheter kommer sig av att de vid rätt tillfällen tillskansat sig stora mängder aktier billigt i bolagen de startat.

Det faktum att de börsnoterat bolagen istället för att äga dem onoterade gör att deras förmögenheter är minst 20-30 gånger större än de skulle varit annars. Särskillt tydligt är detta i Elon Musks fall.

Så att stå utanför börsen är inte vägen till enorma rikedomar i fall som de du nämner.

Musk äger 20% av Tesla, om han ägt 100% själv och först byggt upp fötetaget och sedan försökt bli ännu rikare på vinsten från Tesla så hade han bara haft en bråkdel av den förmögenhet han har nu.
Senast redigerad av Ringhals3 2021-03-07 kl. 12:37.
Citera
2021-03-22, 10:50
Medlem
Det har varit volatila månader fram tills nu, men har alltid kommit tillbaka och hamnat på plus för månaden då det varit dags för månadsuppdatering. Viktigt att komma ihåg då det ser ut som att det alltid bara går uppåt om man går tillbaka och kollar historiken på uppdateringarna.

Ekonomisummering 2021-03-22:
Denna månad sparar jag själv ca 24k, resten är värdeökning på mitt innehav. Då jag ligger bra till i förhållande till mitt delmål (från föregående månad behövde jag spara ca 20.7k/mån utan någon avkastning fram till september) så väljer jag att lägga mer än tidigare på likvida medel för att snabbare bygga upp buffert och för att jag potentiellt ser lite mer kostnader komma framöver.

Inom parentes presenteras förändring från senaste uppdatering, alltså från föregående månad.

Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 378 437 kr (336 069 kr / 38 016 kr) (+ 23 461 kr)
Likvida medel: 14 357 kr (+ 4 550 kr)
Boende: 320 070 kr
Studielån: -380 244 kr
Totalt (tillgångar – skulder): 332 620 kr

FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2021-03-22:
Delmål 500k: 75,7 % (+ 4.7)
Mål 5M: 7,6 % (+ 0.5)

För att nå delmålet på 500k i portföljen i slutet av september 2021 behöver jag för närvarande månadsspara 20 261 kr/mån (- 457 kr/mån), förutsatt noll i avkastning under perioden. Känns som det var igår jag började med dessa uppdateringar och nu är det inte alltför långt kvar. Det är motiverande om något!
Citera
2021-03-22, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FIREd
Det har varit volatila månader fram tills nu, men har alltid kommit tillbaka och hamnat på plus för månaden då det varit dags för månadsuppdatering. Viktigt att komma ihåg då det ser ut som att det alltid bara går uppåt om man går tillbaka och kollar historiken på uppdateringarna.

Ekonomisummering 2021-03-22:
Denna månad sparar jag själv ca 24k, resten är värdeökning på mitt innehav. Då jag ligger bra till i förhållande till mitt delmål (från föregående månad behövde jag spara ca 20.7k/mån utan någon avkastning fram till september) så väljer jag att lägga mer än tidigare på likvida medel för att snabbare bygga upp buffert och för att jag potentiellt ser lite mer kostnader komma framöver.

Inom parentes presenteras förändring från senaste uppdatering, alltså från föregående månad.

Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 378 437 kr (336 069 kr / 38 016 kr) (+ 23 461 kr)
Likvida medel: 14 357 kr (+ 4 550 kr)
Boende: 320 070 kr
Studielån: -380 244 kr
Totalt (tillgångar – skulder): 332 620 kr

FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2021-03-22:
Delmål 500k: 75,7 % (+ 4.7)
Mål 5M: 7,6 % (+ 0.5)

För att nå delmålet på 500k i portföljen i slutet av september 2021 behöver jag för närvarande månadsspara 20 261 kr/mån (- 457 kr/mån), förutsatt noll i avkastning under perioden. Känns som det var igår jag började med dessa uppdateringar och nu är det inte alltför långt kvar. Det är motiverande om något!

Kul att se att det går bra. Får man fråga vad du har i dina portföljer när du gjort 8% på en månad, när allt har rasat i princip? OMX har väl gått bra dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in