Citat:
Ursprungligen postat av
Shadowk102
Jag slutade investera på börsen efter att jag tänkte på att Jeff Bezos och Bill Gates samt Elon Musk allihop inte är i första hand investerare. Utan de var/är företagare. De sålde/säljer varor för att tjäna pengar. Så om ekonomiska eliten är företagare, så vill jag göra som dem.
Jag har aldrig hävdat att jag har något intresse av att tillhöra en ekonomisk elit. Utan att vara speciellt insatt skulle nog min generella ståndpunkt vara att det inte bara är att bli företagare, framförallt framgångsrik sådan, men att investera på börsen finns det inte jättemycket hinder för.
Det är klart du kan lyckas, men du kommer få slita betydligt hårdare än vad jag kommer behöva göra på vägen. Men det är klart, det beror ju på vad du har för mål också. Via lönearbete finns det ju begränsningar i hur mycket du får ut. Väljer du att starta eget kan det ju gå betydligt bättre än så, men samtidigt kan det ju sluta med att du lägger massa år på ingenting egentligen. Jag vet vilken väg jag kommer satsa på iallafall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gaudy
Lite sent nu men varför inte Nordnet? Om du bara ska köpa fonder är räntan bättre där och deras sämre interface gör ju ingen större skillnad. Har 0,886% ränta där på mycket högre belopp än vad som var möjligt på Avanza, mitt kapital är fördelat 50/50 mellan båda med all min belåning på Nordnet.
Har alltid använt Avanza så blev väl egentligen så av bekvämlighetsskäl. För tillfället använder jag endast belåningen som ges till 0 % ränta. Är dock inte tillräckligt insatt i Nordnets alternativ, kanske kan belåna mer där till 0 % ränta än Avanza? Eller bara belåna mer överlag som du säger också
Föredrar Avanza, men någonstans går ju en gräns för när det inte är ekonomiskt försvarbart beroende på Nordnets belåningserbjudande. Jag ska sätta mig in lite mer i vad som gäller så får jag se vilket beslut jag kommer fram till. Tack för din input dock!