Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-20, 00:21
Medlem
Jag har inte hängt på Flashback på ett årtioende och är faktiskt allt mer aktiv på social media nu på grund av karriären. Men det går inte att hålla en öppen disskuion där längre, iaf inte om något kontroversiellt.

Journalister censureras för att algoritmer tar "fel" på vad som är nakenhet och vad som inte är det, historiekanaler på youtube förlorar sina reklamintäkter för att det är kontroversiella ämnen som de behandlar, verkligt kontroversiella kanaler synns i bästa fall inte i sökningarna o stängs ner i värsta fall.

På FB går det knappt att diskutera ens möjligheterna till valfusk i USA eller virusets dödlighet för att inte tala om vaccinet.

På Twitter så stämplas vissa mediaorgan som statligt styrda och deras spridning begränsas artificielllt, andra privata aktörer så som project veritas throttlas i tystnad. Det finns också exempelvis ett tweet av Tulsi Gabbard vars retweet-stats har tagits bort i över ett år nu. De rensas hela tiden. En person på twitter har fört anteckningar över detta.

På Reddit så har i princip varje kontroversiell subreddit stängts ner;

På höger och vänsterkanterna - el glöm kanterna (podcasts som Chapo Trapo House (vänster) och USAs presidents egna subreddit stängdes ner), de som tolererade öppen disskuion generellt, olika meme subbar, subredits som behandlar mer eller mindre olagliga saker, konspirationsteorier, porr, allt.

Tror nog att jag kommer att donera till Flashback inför Jul för första gången, trots att jag knappt besöker sidan/köpa VPN tjänsten.

Några fler som känner likartat?

Skräms av censuren och har själv fått uppleva hur aktivt folk försöker tysta andra även på universitet exempelvis, till och med när diskussionen rör tredje part.

Synd.
Senast redigerad av Diskussionen 2020-12-20 kl. 00:43.
Citera
2020-12-20, 00:41
Medlem
PulladSorks avatar
Jag instämmer till fullo. Tidigare var det möjligt att fördriva mycket tid på twitter och hitta guldkorn, idag är det inte längre möjligt.
Citera
2020-12-20, 00:41
Medlem
mr.Floppys avatar
Jo, yttrandefriheten är viktigare än någonsin. Och Flashback är det bästa vi har. Ska få tummen ur och donera så Flashback finns kvar, du har helt rätt.
Citera
2020-12-20, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulladSork
Jag instämmer till fullo. Tidigare var det möjligt att fördriva mycket tid på twitter och hitta guldkorn, idag är det inte längre möjligt.

Twitter blev mitt nya "internet". Kunde hitta intressant folk, nyehter, artiklar, etc. Det var som gamla internet, en sorts oändlig webring och inte besudlat av algoritmoptimeringar.

Nu blir det allt värre. Men det är fortfarande den minst dåliga av de stora. Delvis då alla andra ägs av storföretag.

(Facebook köpte ju Instagram, Google Youtube, Verizon köpte Tumblr).

Men vad händer om admin en dag säljer flashback? Eller får betalt att stänga ner det.
Vad händer om det för som med totse.com som var den engelska motsvarigheten.
https://en.wikipedia.org/wiki/TOTSE

Det här är fan en nationalskatt. Borde formas någon form av stiftelse... :/
Senast redigerad av Diskussionen 2020-12-20 kl. 00:51.
Citera
2020-12-20, 01:04
Medlem
PulladSorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskussionen
Twitter blev mitt nya "internet". Kunde hitta intressant folk, nyehter, artiklar, etc. Det var som gamla internet, en sorts oändlig webring och inte besudlat av algoritmoptimeringar.

Jag delar din erfarenhet där. I takt med att censuren slog till där återvände jag till Flashback. Jag har inga sociala medier längre och hänger enbart här nu.

Jag ska ta tummen ur och donera jag med. Utan Flashback vore livet tråkigt.
Citera
2020-12-20, 01:55
Medlem
C-3POs avatar
För övrigt är facebook en helt värdelös plattform för diskussioner. Jag gillar Flashback dels för att det är tillåtet att diskutera i stort sett vad som helst men också för sin "gammalmodiga" trådstruktur. Jag kan inte med "moderna" plattformar som facebook och reddit m.fl. Må Flashback aldrig ändra trådstrukturen!

//En som har blivit gammal på riktigt.
Citera
2020-12-20, 04:21
Bannlyst
Svaret är ju så klart: ja!

Angående aktörer så är det nog mer eller mindre omöjligt att lansera nya saker och komma in någonstans hos google åtminstone. Det loppet var nog kört redan för 6-7 år sen, om inte mer.

Citat:
Journalister censureras för att algoritmer tar "fel" på vad som är nakenhet och vad som inte är det, historiekanaler på youtube förlorar sina reklamintäkter för att det är kontroversiella ämnen som de behandlar, verkligt kontroversiella kanaler synns i bästa fall inte i sökningarna o stängs ner i värsta fall.

På FB går det knappt att diskutera ens möjligheterna till valfusk i USA eller virusets dödlighet för att inte tala om vaccinet.

På Twitter så stämplas vissa mediaorgan som statligt styrda och deras spridning begränsas artificielllt, andra privata aktörer så som project veritas throttlas i tystnad. Det finns också exempelvis ett tweet av Tulsi Gabbard vars retweet-stats har tagits bort i över ett år nu. De rensas hela tiden. En person på twitter har fört anteckningar över detta.

På höger och vänsterkanterna - el glöm kanterna (podcasts som Chapo Trapo House (vänster) och USAs presidents egna subreddit stängdes ner), de som tolererade öppen disskuion generellt, olika meme subbar, subredits som behandlar mer eller mindre olagliga saker, konspirationsteorier, porr, allt.

Citat:
Tror nog att jag kommer att donera till Flashback inför Jul för första gången, trots att jag knappt besöker sidan/köpa VPN tjänsten.

Citat:

Jo, tack. Man blir bannad och censurerad nästan överallt nuförtin'. Det är ingen idé att hålla på. Kring 2002 hade samma saker inte ens genererat varningar.

Internet (aka. "sociala medier") överlag blev ju rätt trist. Det såg lovande ut i början på 2000-talet då det fanns en ganska stor kreativitet och frihet, då det poppade upp små forum och egenhändigt ihopknapprade communities lite överallt. Men allt vi fick var folk som står och uppdaterar Insta och blockerar gångarna på Hemköp.

Det här kommer ju rasa ihop så småningom, men det kommer väl tyvärr ta en del tid. Alltför många nöjer sig med t.ex. facebookeländet.

Jag har inte gjort någon analys av det direkt, men tyvärr har väl flashback rasat ganska mycket i sökresultaten och det finns troligen ingen ljusning i sikte där. Det känns som peaken hos google var någonstans kring 2008-2009 där?!
Citera
2020-12-20, 04:22
Bannlyst
Citat:
Jag har inte hängt på Flashback på ett årtioende och är faktiskt allt mer aktiv på social media nu på grund av karriären. Men det går inte att hålla en öppen disskuion där längre, iaf inte om något kontroversiellt.

Skräms av censuren och har själv fått uppleva hur aktivt folk försöker tysta andra även på universitet exempelvis, till och med när diskussionen rör tredje part.

Synd.
Öppna forum är viktiga, dock måste de kontrolleras av moderatorer som sätter stopp för visselblåsare som avslöjar maktens agenda, kontrollen över vad medborgarna vet måste bibehållas.
Citera
2020-12-20, 04:40
Medlem
Skulle gärna vilja se om @Admin kan svara på huruvida det finns möjlighet att skapa en stiftelse av detta om han håller på att tröttna?

Riktigt tråkigt om det skulle säljas eller bara stängas ner?

Har ungarna några planer att driva det vidare (om du har barn? :P )
Citera
2020-12-20, 08:10
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Jag har inte gjort någon analys av det direkt, men tyvärr har väl flashback rasat ganska mycket i sökresultaten och det finns troligen ingen ljusning i sikte där. Det känns som peaken hos google var någonstans kring 2008-2009 där?!

Du måste numera även skriva "Flashback" när du gör en sökning på Google.
Sök exempelvis på "Anna Book" och därefter på "Anna Book + Flashback" så förstår du vad jag menar.
Ändringen gjordes i våras, och syftet är att du enbart ska hitta trådar på Flashback ifall du aktivt söker efter dem. Google tror inte att deras besökare vill hitta diskussionerna på Flashback ifall du inte aktivt efterfrågar dem.

Google har skrivit en längre text kring hur de resonerat, och ändringen är inte specifikt riktad mot Flashback. Tanken är att få bort det ostädade innehållet från sökresultaten.

admin
Citera
2020-12-20, 08:50
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Du måste numera även skriva "Flashback" när du gör en sökning på Google.
Sök exempelvis på "Anna Book" och därefter på "Anna Book + Flashback" så förstår du vad jag menar.
Ändringen gjordes i våras, och syftet är att du enbart ska hitta trådar på Flashback ifall du aktivt söker efter dem. Google tror inte att deras besökare vill hitta diskussionerna på Flashback ifall du inte aktivt efterfrågar dem.

Google har skrivit en längre text kring hur de resonerat, och ändringen är inte specifikt riktad mot Flashback. Tanken är att få bort det ostädade innehållet från sökresultaten.

En komplettering till mitt tidigare inlägg, och som kanske kan vara intressant för vissa.
Har granskat all trafik från Google den senaste månaden, och vilka sökord som är vanligast.

De tio vanligaste sökorden var följande:

flashback
deniz arda flashback
fredrick federley flashback
flashback forum
flashback brott
federley flashback
flashback aktuella ämnen
anna book flashback
flashback skvaller
flashback aktuella

Ifall vi granskar de 100 vanligaste sökorden så hittar vi även följande:

flaschback
flashback.org
flachback
föashback
flasback

Endast ett fåtal sökord saknade "Flashback".
Det populäraste sökordet har närmare en miljon klick. Flera andra sökord har närmare 100 000 klick.
Bland de 100 vanligaste sökorden fanns både "anna book flashback" och "flashback anna book", men inte "anna book".

Antal besökare från Google var högre innan, men har på senare tid ökat igen efter att fler upptäckt att de även måste skriva in "Flashback" för att få med trådarna från forumet i sökresultaten.

Denna ändring är som sagt inte specifikt riktad mot Flashback, men ger förhoppningsvis en bra signal om vad sökmotorn vill att ni ska upptäcka på nätet. Om ni vill hitta ostädat innehåll så är inte Google din vän. Vad som behövs just nu är bra alternativ. Apple har redan påbörjat arbetet, och lanserar inom kort en konkurrent till Google.

Apple Is Reportedly Creating Its Own Search Engine Amid Google’s Antitrust Woes
https://www.forbes.com/sites/roberthart/2020/10/28/apple-is-reportedly-creating-its-own-search-engine-amid-googles-antitrust-woes/?sh=355bfa8b7b48

Jag tror inte att Apple är lösningen på problemet, men det är en bra början.

admin
Citera
2020-12-20, 12:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Synd.

Jag delar din oro. Särskilt utvecklingen i USA det senaste året är skrämmande. Google (Youtube) har nu börjat plocka bort material som ifrågasätter valresultatet. Så gör man bara i totalitära länder.

Risken att Sverige hänger på är stor, eftersom vi ofta totalt okritiskt anammar de senaste trenderna från USA. De illiberala strömningarna är redan starka här, inte minst bland folk som själva kallar sig för "liberaler" och säger att de värnar om "den liberala demokratin".

Flashback behövs som ett andningshål för den fria debatten. Just därför tror jag det är viktigt att försöka hålla debatten på en nivå som inte ger forumets kritiker vatten på sin kvarn och därmed hotar Flashbacks framtid. Men det är givetvis en svår balansgång.
Senast redigerad av Regulus 2020-12-20 kl. 13:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in