Citat:
Ursprungligen postat av
admin
Du måste numera även skriva "Flashback" när du gör en sökning på Google.
Sök exempelvis på "Anna Book" och därefter på "Anna Book + Flashback" så förstår du vad jag menar.
Ändringen gjordes i våras, och syftet är att du enbart ska hitta trådar på Flashback ifall du aktivt söker efter dem. Google tror inte att deras besökare vill hitta diskussionerna på Flashback ifall du inte aktivt efterfrågar dem.
Google har skrivit en längre text kring hur de resonerat, och ändringen är inte specifikt riktad mot Flashback. Tanken är att få bort det ostädade innehållet från sökresultaten.
En komplettering till mitt tidigare inlägg, och som kanske kan vara intressant för vissa.
Har granskat all trafik från Google den senaste månaden, och vilka sökord som är vanligast.
De tio vanligaste sökorden var följande:
flashback
deniz arda flashback
fredrick federley flashback
flashback forum
flashback brott
federley flashback
flashback aktuella ämnen
anna book flashback
flashback skvaller
flashback aktuella
Ifall vi granskar de 100 vanligaste sökorden så hittar vi även följande:
flaschback
flashback.org
flachback
föashback
flasback
Endast ett fåtal sökord saknade "Flashback".
Det populäraste sökordet har närmare en miljon klick. Flera andra sökord har närmare 100 000 klick.
Bland de 100 vanligaste sökorden fanns både "anna book flashback" och "flashback anna book", men inte "anna book".
Antal besökare från Google var högre innan, men har på senare tid ökat igen efter att fler upptäckt att de även måste skriva in "Flashback" för att få med trådarna från forumet i sökresultaten.
Denna ändring är som sagt inte specifikt riktad mot Flashback, men ger förhoppningsvis en bra signal om vad sökmotorn vill att ni ska upptäcka på nätet. Om ni vill hitta ostädat innehåll så är inte Google din vän. Vad som behövs just nu är bra alternativ. Apple har redan påbörjat arbetet, och lanserar inom kort en konkurrent till Google.
Apple Is Reportedly Creating Its Own Search Engine Amid Google’s Antitrust Woes
https://www.forbes.com/sites/roberthart/2020/10/28/apple-is-reportedly-creating-its-own-search-engine-amid-googles-antitrust-woes/?sh=355bfa8b7b48
Jag tror inte att Apple är lösningen på problemet, men det är en bra början.
admin