Citat:
Ursprungligen postat av
admin
Sök på "Google May 2020 Core Update" så hittar du mängder av artiklar i ämnet. Jag läste flera av dem, och minns inte vilken av dem som var bäst. Men med rätt sökord bör du hitta det du söker.
Jag kikade på ett par artiklar som jag hittade på duckduckgo. Jag funderade på lite saker flashback skulle kunna göra för att ranka bättre, men så länge användarna är anonyma kommer det nog aldrig gå. Google vill ju helst ha länkade linkedin-profiler, länkade facebook-profiler, telefonnummer och allt möjligt till författarna.
Citat:
Assessing your content according to expertise, authoritativeness, and trustworthiness
https://medium.com/better-marketing/google-may-2020-algorithm-update-4-key-changes-and-how-to-adjust-9fdd6294b83c
expertise är det ju ingen brist på här, men det är nog alldeles för långt kvar AI-mässigt för google att förstå all "expertis" i den svenska texten här.
Citat:
Ursprungligen postat av
admin
Jag menar användargenererat innehåll som exempelvis diskussionsforum, läsarkommentarer och sociala medier.
Hur "organiskt" är deras organiska sökresultat nu då egentligen, kan man fråga sig?! "Organiskt" = det som inte är annonser osv. Det känns knappt som man kan använda termen "organiska sökresultat" längre då.
Citat:
Ursprungligen postat av
admin
Ändringen har till syfte att få bort träffar från bl.a. sociala medier och "fake news". Enligt Google vill man numera främst prioritera träffar från etablerade nyhetssidor och trovärdiga källor. Så även bloggar lär påverkas.
Man kan ju tycka att google borde ha lite förtroende för människor eget omdöme och kanske markera sökresultaten på något vis åtminstone.
Alphabet Inc. - Ministry of Truth
Redan 2016, tror jag det var, började google ranka sidor baserat på hur många "sanningar" dom innehåller. Det går att söka på något i stil med "google ministry of truth" för att läsa om det.
Dom här "sanningarna" kommer från deras sk.
Knowledge Graph och var då baserade på wikipedia. "Sanningen" kan ju ha skrivits av vilken trollande trettonåring som helst, så klart. Kvalitén på svenska wikipedia lämnar ju lite övrigt att önska också, minst sagt.
I samband med det här gick dom också över från ren textsök (som i strängar, som inte har någon större relation till varandra) och började använda sig av "entities" som är relaterade till varandra. Så om man söker på t.ex.
"Mario" kan man få träffar på
"Luigi" eftersom det är relaterade entities.
Citat:
Ursprungligen postat av
admin
En intressant detalj är att jag i somras försökte hitta en artikel som en svensk landsortstidning publicerade för tio år sedan. Jag hade den exakta rubriken på artikeln, men när jag sökte på rubriken så gav Google 0 träffar. Då lade jag till "Flashback" efter rubriktexten, och då fick jag plötsligt en träff till forumet. I den aktuella tråden uppmärksammades tidningsartikeln, och det fanns även en direktlänk. Länken fungerade inte, men däremot fanns artikeln på Archive.org.
Jag tror det är dags att börja spara ner bra websidor själv, i ett eget arkiv. Eller åtminstone använda bookmarks ganska mycket. Det börjar bli svårt att hitta gamla saker. Skicka dom till archive.org är nog bra att göra också. Men det blir ju inte så bra sökbart där direkt.