• 1
  • 2
2020-12-20, 00:04
Medlem
Frugan googlade på sitt namn för någon vecka sedan och upptäckte i samband med det en massa sökresultat på clickbate-sidor.

D.v.s. där rubriken är sex / hairy pussy / cougar fating o.s.v. och sedan i underrubriken innehåller en massa random text och sedan med hennes namn och adress.

Personligen har jag aldrig sett liknande från Google tidigare och det är heller inget som dyker upp på Bing eller DuckDuckGo.

Länkarna raderas efter att jag rapporterar dem till Google men nya resultat dyker upp i samma takt som de gamla raderas, så de genereras ju uppenbarligen automatiskt.

Min fråga är om någon här inne har sett något liknande och vad man eventuellt kan göra för att slippa dessa resultat?

Jag har funderat på den där ”right to be forgotten”-funktionen men hittar i princip ingen vettig information hos Google om saken.
Citera
2020-12-20, 00:30
Medlem
Det finns sidor som samlar in random textrader från nätet och publicerar dem i gigantiska sjok.
Allt för att någon dum jävel ska klicka på det resultat och sidan ska tjäna en cent.

Tror inte du kan göra så mycket åt detta.

Hade en automatsökning på vårt unika företagsnamn för nypublicerade träffar.
Det var nya skräpsidor varje vecka som dök upp.
Citera
2020-12-20, 00:42
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Det finns sidor som samlar in random textrader från nätet och publicerar dem i gigantiska sjok.
Allt för att någon dum jävel ska klicka på det resultat och sidan ska tjäna en cent.

Tror inte du kan göra så mycket åt detta.

Hade en automatsökning på vårt unika företagsnamn för nypublicerade träffar.
Det var nya skräpsidor varje vecka som dök upp.

Vart kommer pengarna ifrån?
Citera
2020-12-20, 00:53
Medlem
NoelBabas avatar
Det var väl inte många månader sedan som någon rättegång avslutades och en person vars namn vid en googling hittade just en Flashbacktråd fick rätt mot Google och ett skadestånd på två miljoner.
Citera
2020-12-20, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
Vart kommer pengarna ifrån?

Google ads, de använder säker click harvesting eller liknande för att tjäna pengar på skiten.
Citera
2020-12-20, 00:58
Medlem
NoelBabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vectorm12
Google ads, de använder säker click harvesting eller liknande för att tjäna pengar på skiten.
Det stämmer inte, pengarna skulle aldrig betalas ut eftersom Google har automatiska sätt att känna av såna här clickbaitsidor.
Citera
2020-12-20, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoelBaba
Det var väl inte många månader sedan som någon rättegång avslutades och en person vars namn vid en googling hittade just en Flashbacktråd fick rätt mot Google och ett skadestånd på två miljoner.
Va? I Sverige? Länk tack.
Citera
2020-12-20, 02:00
Medlem
NoelBabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
Lyckas inte klistra på mobilen nu men Omni har en artikel med rubriken ”Google förlorar i svensk domstol efter år av tvister”.
Citera
2020-12-20, 02:30
Avstängd
Citat:

Men i det här fallet tar ju Google bort träffarna, att det sedan kommer upp nya kan ju inte google göra något åt!
Citera
2020-12-20, 06:32
Medlem
Citat:
Frugan googlade på sitt namn för någon vecka sedan och upptäckte i samband med det en massa sökresultat på clickbate-sidor.

D.v.s. där rubriken är sex / hairy pussy / cougar fating o.s.v. och sedan i underrubriken innehåller en massa random text och sedan med hennes namn och adress.

Personligen har jag aldrig sett liknande från Google tidigare och det är heller inget som dyker upp på Bing eller DuckDuckGo.

Länkarna raderas efter att jag rapporterar dem till Google men nya resultat dyker upp i samma takt som de gamla raderas, så de genereras ju uppenbarligen automatiskt.

Min fråga är om någon här inne har sett något liknande och vad man eventuellt kan göra för att slippa dessa resultat?

Jag har funderat på den där ”right to be forgotten”-funktionen men hittar i princip ingen vettig information hos Google om saken.

Kontakta Ratsit först, när Ratsit tar bort dina uppgifter, försvinner ditt man också från Google om ca 2 veckor. Ratsit meddelar dig om det när ditt namn tas bort från deras webbsida.
Citera
2020-12-20, 07:46
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2

Citat:
Lyckas inte klistra på mobilen nu men Omni har en artikel med rubriken ”Google förlorar i svensk domstol efter år av tvister”.

Personen fick INTE 2 miljoner i skadestånd. Däremot ska Google betala en sanktionsavgift på 2 miljoner - alltså inte till personen ifråga.

Citat:
Samtidigt åläggs sökjätten att betala en sanktionsavgift på sammanlagt 52 miljoner kronor, varav 50 miljoner avser meddelande till webbansvariga, och två miljoner gäller en person som klagat om sökträffar som dykt på på diskussionsforumet Flashback.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/go...dpr-1.37535916
Citera
2020-12-20, 08:29
Medlem
sasos avatar
Citat:

Jaha nu förstår jag! Tack
Alltså privata företag som betalar per klick.

Här kan man ex. köpa tjänsten:

https://socialmedialab.se/sv/tjanste...YaArIyEALw_wcB

Hur effektivt är detta för företagen? Om man bara klickar och ej beställer något ger noll kr i intäkter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in