Citat:
Ursprungligen postat av
threefifty
Hej
Behöver snabbt råd
Köpt hus men inte bytt "adress" ännu. Men värmefolket skickade fakturan på min nya adress utan min vetskap så förfallodatum är idag. De gav 10 dagar betalningskrav.
Min första fråga, vad händer ifall jag väntar tills på måndag att betala? Alltså 2 dagar senare.
Varför undrar ni?
Jo för jag tycker fakturan är fel över vad vi kom överrens om. Och jag vill gärna tala med försäljaren
Min offert
Material + installation : 108654 kr inkl moms och Rot
Bortforsling av oljetank : 4500 kr inkl moms och Rot
Totalt: 113154 kr
Jag hade mina egna elekriker på plats (som skulle byta elskåp) så de kunde göra deras elektrikers jobb istället så de slapp köra ut och det gick säljaren med på. Då sa han till mig i telefon att han skulle dra av på min offert för det jobbet.
När de var klara (värmegubbarna) kopplade de fel på kompresson så värmepumpen använde eltillskott under 6 dagar som blev 537 kwh som jag tycker de ska betala pga deras miss och dröjmol att fixa problemet.
Fakturan nu då som jag hittade i mitt hus brevlåda försent. Den ska betalas idag 19 december.
Material : 65960 kr
Arbetskostnad : 28285 kr
Demotering : 5143 kr
Preliminär skatte reduktion : 12 535 kr
Totalt som ska betalas : 111 700 kr
Låter deras faktura rimlig? De drog av 1454 kr av offerten. Jag vet inte vad elektrikern kommer ta för deras jobb de gjorde, jag tror att deras jobb var att dra en kabel igenom hela huset, upp i vinden och ner i pannrummet flera meter bort.
Står det i din offert att betalning ska ske inom 10 dagar? Jag har för mig att har man inte skrivit på något (ang bet.tid) så är det 30 dagar som gäller.
Om 10 dagar nu gäller (om Du godkänt det) så är det väl bara att ringa och förklara att det tagit tid pga eftersändning samt att Du tar upp vad ni muntligt kommit överens om ang avdrag på offerten (vilket Du borde bett om att få skriftligt iof).
Alla tilläggs/ändringsarbeten i förhållande till offerten borde specas på fakturan Du får. Detta oavsett om det är plus eller minusposter.