• 1
  • 2
2020-12-19, 18:26
Medlem
Hej

Behöver snabbt råd

Köpt hus men inte bytt "adress" ännu. Men värmefolket skickade fakturan på min nya adress utan min vetskap så förfallodatum är idag. De gav 10 dagar betalningskrav.

Min första fråga, vad händer ifall jag väntar tills på måndag att betala? Alltså 2 dagar senare.

Varför undrar ni?

Jo för jag tycker fakturan är fel över vad vi kom överrens om. Och jag vill gärna tala med försäljaren

Min offert

Material + installation : 108654 kr inkl moms och Rot
Bortforsling av oljetank : 4500 kr inkl moms och Rot

Totalt: 113154 kr

Jag hade mina egna elekriker på plats (som skulle byta elskåp) så de kunde göra deras elektrikers jobb istället så de slapp köra ut och det gick säljaren med på. Då sa han till mig i telefon att han skulle dra av på min offert för det jobbet.

När de var klara (värmegubbarna) kopplade de fel på kompresson så värmepumpen använde eltillskott under 6 dagar som blev 537 kwh som jag tycker de ska betala pga deras miss och dröjmol att fixa problemet.

Fakturan nu då som jag hittade i mitt hus brevlåda försent. Den ska betalas idag 19 december.

Material : 65960 kr
Arbetskostnad : 28285 kr
Demotering : 5143 kr

Preliminär skatte reduktion : 12 535 kr

Totalt som ska betalas : 111 700 kr

Låter deras faktura rimlig? De drog av 1454 kr av offerten. Jag vet inte vad elektrikern kommer ta för deras jobb de gjorde, jag tror att deras jobb var att dra en kabel igenom hela huset, upp i vinden och ner i pannrummet flera meter bort.
Citera
2020-12-19, 18:33
Medlem
MrMadoffs avatar
Om förfallodatum var igår så blir det ingen skillnad om du betalade igår mellan klockan 16 igår och fram till 06.59 på måndag för pengarna kommer inte nå mottarkontot förrän runt klockan 10 på måndag oavsett. Det handlar om bryt och överföringstider banker emellan. Så se till att skicka överföringen innan klockan 7 på måndag så ser det ut som att du betalat i Fredags.
Senast redigerad av MrMadoff 2020-12-19 kl. 18:35.
Citera
2020-12-19, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Hej

Behöver snabbt råd

Köpt hus men inte bytt "adress" ännu. Men värmefolket skickade fakturan på min nya adress utan min vetskap så förfallodatum är idag. De gav 10 dagar betalningskrav.

Min första fråga, vad händer ifall jag väntar tills på måndag att betala? Alltså 2 dagar senare.

Varför undrar ni?

Jo för jag tycker fakturan är fel över vad vi kom överrens om. Och jag vill gärna tala med försäljaren

Min offert

Jag hade mina egna elekriker på plats (som skulle byta elskåp) så de kunde göra deras elektrikers jobb istället så de slapp köra ut och det gick säljaren med på. Då sa han till mig i telefon att han skulle dra av på min offert för det jobbet.

När de var klara (värmegubbarna) kopplade de fel på kompresson så värmepumpen använde eltillskott under 6 dagar som blev 537 kwh som jag tycker de ska betala pga deras miss och dröjmol att fixa problemet.

Fakturan nu då som jag hittade i mitt hus brevlåda försent. Den ska betalas idag 19 december.

Låter deras faktura rimlig? De drog av 1454 kr av offerten. Jag vet inte vad elektrikern kommer ta för deras jobb de gjorde, jag tror att deras jobb var att dra en kabel igenom hela huset, upp i vinden och ner i pannrummet flera meter bort.

Jag skulle betala fakturan och sen kontakta företaget. du har inte en "bättre" position för att du håller inne betalning utan att ens ha pratat med företaget om det.

(om det nu inte handlar om typ 50k kr i felfakturering, här låter det som nån tusenlapp eller två på sin höjd)
Citera
2020-12-19, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Jag skulle betala fakturan och sen kontakta företaget. du har inte en "bättre" position för att du håller inne betalning utan att ens ha pratat med företaget om det.

(om det nu inte handlar om typ 50k kr i felfakturering, här låter det som nån tusenlapp eller två på sin höjd)

klokt , gör som du säger. Förfallo är idag så då ser de ju att jag betalat i tid iallafall.
Citera
2020-12-19, 19:25
Medlem
Citat:
klokt , gör som du säger. Förfallo är idag så då ser de ju att jag betalat i tid iallafall.

Jadå, det brukar inte knusslas, man kan skicka över en kvittens om det gnälls (du får en sån när du regat och bekräftat betalningen. även om banken din studsar betalningen över halva jordklotet innan den är på mottagarens konto)

Min erfarenhet (även inklusive "blåställsslödder") är att de är mycket bättre att prata "rätt betalning " om man inte håller inne pengarna.

undantaget är ju givetvis om det gjort ett riktigt skitjobb eller bara halva jobbet. men det kräver ju dokumentation som jag inte upplever att du råkat ut för (typ stora "extra" hål i väggarna och en oljetank som står uppallad på din parkeringsplats...)
Citera
2020-12-19, 19:47
Medlem
Citat:
Jadå, det brukar inte knusslas, man kan skicka över en kvittens om det gnälls (du får en sån när du regat och bekräftat betalningen. även om banken din studsar betalningen över halva jordklotet innan den är på mottagarens konto)

Min erfarenhet (även inklusive "blåställsslödder") är att de är mycket bättre att prata "rätt betalning " om man inte håller inne pengarna.

undantaget är ju givetvis om det gjort ett riktigt skitjobb eller bara halva jobbet. men det kräver ju dokumentation som jag inte upplever att du råkat ut för (typ stora "extra" hål i väggarna och en oljetank som står uppallad på din parkeringsplats...)
Med förfallodag idag lördag så går det utmärkt att betala på måndag, om du vill kontakta företaget om feldebitering, ta det direkt på måndag så kanske ni snabbt kommer överens om något innan du skickar in betalningen.

Skulle händelsevis betalningen missa några dagar så händer inte mer än att det kommer en påminnelse. Ytterst få skickar kravbrev utan påminnelse innan, men det är fullt tillåtet.
Citera
2020-12-19, 20:36
Medlem
Citat:
Hej

Behöver snabbt råd

Varför undrar ni?

Min offert

Betala nu den del av fordran som är otvistig (alltså betala det belopp som ni är överens om). Resten kan du hålla inne, men kontakta även företaget och bestrid den innehållna delen.
Håller inte med om tipset längre upp, det att du borde betala allt för att framstå i bra dager. Så fort du betalat försvinner företagets incitament att rätta till sina fel.
Citera
2020-12-19, 21:58
Medlem
Narutoshippchops avatar
Betala bara fort som fan så löser det sig
Citera
2020-12-19, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Betala bara fort som fan så löser det sig
Inte om avsikten är att till viss del ifrågasätta fakturan.
Citera
2020-12-19, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Betala nu den del av fordran som är otvistig (alltså betala det belopp som ni är överens om). Resten kan du hålla inne, men kontakta även företaget och bestrid den innehållna delen.
Håller inte med om tipset längre upp, det att du borde betala allt för att framstå i bra dager. Så fort du betalat försvinner företagets incitament att rätta till sina fel.

Korrekt, men en första kontakt innan så kanske det inte behöver bli så.
Citera
2020-12-19, 23:57
Medlem
Citat:

Tvärtom. Enda gången man har en bättre position är om man sitter på pengarna.
Citera
2020-12-20, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Tvärtom. Enda gången man har en bättre position är om man sitter på pengarna.

jag föredrar att sitta ensam på “uppfylt avtal enl min del” av övernskomelsen kortet.men det finns säkert andra tekniker som fungerar minst lika bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in