2020-12-19, 14:09
Medlem
Det närmar sig jul och därmed tillagandet av årets julporchetta. Jag brukar fylla den med rätt vanliga grejor; vitlök, rosmarin, citroncest, persilja och fänkålsfrön förutom salt och peppar. Har också provat Riches variant med rostade pinjenötter men det tyckte jag inte tillförde något värde i sammanhanget. Frågan jag ställer är som rubriken lyder i hopp om att hitta nya sätt att förädla fläsksidan.
Citera
2020-12-19, 14:37
Bannlyst
Jag brukar ha i tärningar av rökt oxfile'.
Citera
2020-12-19, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nekitub
Det närmar sig jul och därmed tillagandet av årets julporchetta. Jag brukar fylla den med rätt vanliga grejor; vitlök, rosmarin, citroncest, persilja och fänkålsfrön förutom salt och peppar. Har också provat Riches variant med rostade pinjenötter men det tyckte jag inte tillförde något värde i sammanhanget. Frågan jag ställer är som rubriken lyder i hopp om att hitta nya sätt att förädla fläsksidan.

Sen tillaga den Sous Vide 63 grader i typ 36 timmar. Avsluta i fritösen för att krispa till svålen! Bon appetite!
Citera
2020-12-19, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gizze
Sen tillaga den Sous Vide 63 grader i typ 36 timmar. Avsluta i fritösen för att krispa till svålen! Bon appetite!
Tack för tips. Sous vide är jag redan inne på. Dock får rullen inte plats i fritösen så jag funderar på att torka svålen så gott det går och sedan skjutsa in den i varmluftugn. Eller lägga på utegrillen.
Citera
2020-12-19, 18:32
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Tack för tips. Sous vide är jag redan inne på. Dock får rullen inte plats i fritösen så jag funderar på att torka svålen så gott det går och sedan skjutsa in den i varmluftugn. Eller lägga på utegrillen.

Värmepistol funkar, Biltema har billiga.
Citera
2020-12-19, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ranbogmordare
Jag brukar ha i tärningar av rökt oxfile'.
Röksmak kan nog äga sin plats här. Kanske det fungerar med bacon? Jag har egentillverkad sådan med tydlig arom från alved.
Citera
2020-12-19, 23:27
Bannlyst
Citat:
Röksmak kan nog äga sin plats här. Kanske det fungerar med bacon? Jag har egentillverkad sådan med tydlig arom från alved.

Ja i så fall får du värma på baconet innan, låta fettet droppa av.

Man vill inte ha en porchetta full med fett.
Citera
2020-12-19, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Värmepistol funkar, Biltema har billiga.
Tänkte inte på det. Jag har ju en sån redan. Krispfraset har avgörande betydelse.
Citera
2020-12-20, 14:19
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Tänkte inte på det. Jag har ju en sån redan. Krispfraset har avgörande betydelse.

Jodå, det funkar men man får ta försiktigt risken finns att det bränns vid på ytan och att krispigheten också bara blir väldigt ytlig. Du får liksom ”kamma” den med värmepistolen på kanske 5-10 cm avstånd beroende på vilken effekt du kör på.
Citera
2020-12-27, 09:44
Medlem
adrammeleks avatar
Fungerar varmluftspistol bättre än en brännare? Skulle va skönt att slippa brännare
Citera
2020-12-27, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adrammelek
Fungerar varmluftspistol bättre än en brännare? Skulle va skönt att slippa brännare
Jag har provat bägge alternativen nu. Varmluftpistolen är en överlägsen vinnare. Med gasbrännare förkolnas ytan fort p.g.a. den höga temperaturen i lågan. Varmluften är mycket lättare att applicera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in