• 1
  • 2
2020-12-19, 10:34
Medlem
YungJadas avatar
Jag stör mig nåt så enormt på alla dessa recept där ingredienslistorna inte bara är ingredienser utan också tillagningsinstruktioner (ex. 1 st finhackad gul lök, 5-10 st räkor skalade men med stjärten kvar, 2 st kycklingfiléer skurna i små bitar) och där tillagningsinstruktionerna sedan består av fem stycken där man i varje stycke blandat samman sju olika instruktioner för olika ingredienser.

När jag kommer hem från jobbet, ska laga mat till kidsen och vill testa nåt nytt, jamen inte fan har min hjärna ork nog att hoppa fram och tillbaka och upp ner i nån rörig textmassa som tycks skriven av en debil deghög som inte gått ut gymnasiet! Blir GALEN på detta!! Igår kände jag för att sätta mig och skriva till redaktionerna på exempelvis Mitt Kök och Gourmet för att på nåt sätt påverka hur det skrivs recept i det här landet.

Jag skulle önska följande från varje receptskrivare:

1) Håll ingredienslistan och tillagningsinstruktionerna HELT separata.

2) Ge EN instruktion i taget, inte sju olika på en gång gällande olika ingredienser.

Detta anser jag vara grundläggande pedagogik och ett ganska lågt krav att ställa på ett recept. Nån som håller med??
Citera
2020-12-19, 11:33
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YungJada
1) Håll ingredienslistan och tillagningsinstruktionerna HELT separata.
Vill absolut inte negligera ditt problem, men ditt exempel med "finhackad lök"... Det finns att köpa. Tror dock att mängden "1 st lök" kan förvirra.

Tror det kan vara svårt att dra gränsen för vad som är tillagningsinstruktion. Och det skiljer sig minst sagt från år till år... Sara Danius har skrivit "Husmoderns död och andra texter" där hon i första kapitlet jämför olika årgångar av Bonniers kokbok.

I ett recept för hare ska man i den första upplagan börja med en hare som man först flår, sedan styckar, för att i en senare börja med ett ytterlår från en hare.

Så att löken är hackad kanske inte är så dumt, eftersom många i dag köper lök så. Färdighackad lök är för övrigt ganska ekonomiskt. Men jag skulle föredra att de skrev ett volymmått i receptet.

Jag förstår vad du menar, men hoppas du även förstår vad jag menar.
Citera
2020-12-19, 11:33
Medlem
tastass avatar
laga mat utan recept då, så rackarns svårt är det inte att det ska behövas "steg för steg"-instruktioner.
Citera
2020-12-19, 13:59
Medlem
YungJadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tror det kan vara svårt att dra gränsen för vad som är tillagningsinstruktion. Och det skiljer sig minst sagt från år till år...

Så att löken är hackad kanske inte är så dumt, eftersom många i dag köper lök så.

Jag är med på din poäng. Och tack för inlägget, nu lyfte du ju den här diskussionen till ett helt annat plan med det här historiska perspektivet! Visst, det är nog svårt att en gång för alla fastslå hur recept alltid ska se ut, men tycker också att om det är så att det dom skriver i ingredienslistorna utgår ifrån en historisk utveckling där människor köper alltmer halvfabrikat, så borde dom justera måttenheterna efter detta.

Sen är det i sig intressant, det här med att man kan köpa finhackad lök. I mina ögon helt bananas och förtjänar nästan en egen tråd kan jag tycka...

..men för att hålla sig OnT här så var min grundpoäng att ett slags kontraktsbrott har begåtts: de skriver en instruktionstext som ibland nästan förvirrar mer än den instruerar. Och detta är ett problem som jag upplever är mycket utbrett i just receptvärlden, vilket är konstigt då matlagning för många är en stressig situation varför det vore mer naturligt att skriva recept-instruktioner SÄRSKILT tydliga.
Citera
2020-12-19, 14:02
Medlem
YungJadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
laga mat utan recept då, så rackarns svårt är det inte att det ska behövas "steg för steg"-instruktioner.

Absolut, och jag förstår om det låter lite analt. Men för det första talar vi nu inte om en avstressad söndag då man med utvilad hjärna kan stå och experimentera med kryddningen i såsen, utan om ett försök till att klämma in lite variation i maten för mig och kidsen på vardagskvällarna. Vilket innebär trött hjärna mitt i vardagsstressen, varför jag tar hjälp av instruktioner.

Och för det andra handlar det ju alltså om någon slags pedagogisk princip som jag tycker bryts av mupparna som skriver dessa recept. Det är trots allt en text som syftar till att vara en instruktion och som sådan ska den vara tydlig och utgå från att användaren enkelt ska kunna ta den till sig. En tydlig uppdelning och kronologisk ordningsföljd tycker jag inte är för mycket begärt, men det är det tydligen MÅNGA av dessa övergödda kråssmörjare till kockar som inte är av samma uppfattning.
Citera
2020-12-19, 14:07
Medlem
tastass avatar
Citat:
Absolut, och jag förstår om det låter lite analt. Men för det första talar vi nu inte om en avstressad söndag då man med utvilad hjärna kan stå och experimentera med kryddningen i såsen, utan om ett försök till att klämma in lite variation i maten för mig och kidsen på vardagskvällarna. Vilket innebär trött hjärna mitt i vardagsstressen, varför jag tar hjälp av instruktioner.

Och för det andra handlar det ju alltså om någon slags pedagogisk princip som jag tycker bryts av mupparna som skriver dessa recept. Det är trots allt en text som syftar till att vara en instruktion och som sådan ska den vara tydlig och utgå från att användaren enkelt ska kunna ta den till sig. En tydlig uppdelning och kronologisk ordningsföljd tycker jag inte är för mycket begärt, men det är det tydligen MÅNGA av dessa övergödda kråssmörjare till kockar som inte är av samma uppfattning.

Bläddra igenom kokboken innan du köper den, då ser du ju om du uppskattar hur receptena är skrivna i förväg.
Citera
2020-12-19, 14:08
Medlem
constants avatar
Citat:
Sen är det i sig intressant, det här med att man kan köpa finhackad lök. I mina ögon helt bananas och förtjänar nästan en egen tråd kan jag tycka...
ICA tar 37,56 kr/kg för fryst färdighackad lök. Då har man inget svinn, vare sig på hackrester, lökdelar som ruttnar i kylen, eller hela lökar som börjar att gro. Dessutom är den jämt hackad... Inte så illa som man kan tro.

Edit: 31 kr/kg på en ICA Maxi.
Citera
2020-12-19, 17:24
Medlem
Kunde inte hålla med mer. Recept är skit krångliga och jobbiga. Blir alltid fel

mvh
Citera
2020-12-19, 17:33
Medlem
YungJadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Då har man inget svinn, vare sig på hackrester, lökdelar som ruttnar i kylen, eller hela lökar som börjar att gro. Dessutom är den jämt hackad... Inte så illa som man kan tro.

Låter onekligen bra på det sättet, finns säkert kalkyler på det men vore intressant att se hur mycket grönsakssvinn svenska hushåll producerar årligen..

Och färdighackat blir ju såklart ytterligare ett sätt då att minska på stressen kring middagskaoset. I den bästa av kapitalistiska världar skulle ju marknaden möta efterfrågan och tillhandahålla produkter som minskar stress, både färdighackad lök och tydliga recept. Kapitalägarna skulle bli glada och konsumenterna skulle bli nöjda. Problemet är väl då en massa inkompetenta producenter i mellanledet som inte klarar av att förstå vad det är marknaden vill ha.

Och då behöver konsumenterna låta dom veta!!
Citera
2020-12-19, 17:34
Medlem
constants avatar
Citat:
I den bästa av kapitalistiska världar skulle ju marknaden möta efterfrågan och tillhandahålla produkter som minskar stress, både färdighackad lök och tydliga recept.
Och färdigstyckade harar.
Citera
2020-12-19, 17:43
Medlem
YungJadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Bläddra igenom kokboken innan du köper den, då ser du ju om du uppskattar hur receptena är skrivna i förväg.

Inte köpt en kokbok på 10 år minst, använder google. Och min upplevelse är att en stor del av alla recept därute presenteras på ett icke acceptabelt användaranpassat sätt, vilket borde vara en självklarhet.

Och det är mycket möjligt att detta är att fäktas mot väderkvarnar, men jag tänker mig att om exempelvis Bonniers fick en namninsamling med tillräckligt många underskrifter angående en förändring så skulle man på sikt få se en omfattande skillnad i kokböcker och matmagasin, samt på hemsidor som tasteline och koket.se. Det handlar ju om att förändra normer.
Citera
2020-12-19, 17:51
Medlem
YungJadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nionde
Kunde inte hålla med mer. Recept är skit krångliga och jobbiga. Blir alltid fel

Jag tycker att kanske 30%, max 40% av recepten jag tar del av möter nån slags acceptabel standard och då pratar vi alltså recept från svenska källor. Ica.se brukar för det mesta vara tydliga och bra. Men det är ju absurt få med tanke på hur enkelt det vore att göra dom tydligare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in