2006-05-18, 13:58
Medlem
jag har några filosfiska frågor till ett hemprov som jag inte kalrar av att göra haha, så lite hjälp skulle sitta najs

1) På vilket sätt förändrar Karl Marx, Hegels tanke om hur historiens drivkraft ser ut?

2) Beskriv kort på vilket sätt Darwin, Freud och Sartre fär'ndrat vårt sätt att se på människan under 1900 talet.

3) Hur menar Sokrates att man lär sig? Vilken är filosofens uppgift i detta, emnar han?

4) Beskriv Descartes uppdelning av kropp och själ.

5) Platon har en utvecklad teori kring hur en stat ska vara uppbyggt. Han har okcså teorier där han jämför en stats förfall med en personlighets förfall. Redogär för dessa teorier och diskutera och reflektera över dem. Är idealstaten ideal? Skulle den vara möjlig att genomföra idag? Vad är bra och dåligt med hans teori?

6) Den som har en idealistisk verklighetsteori säger att allt (även materia) består av eller uppkommer ur ande/människans mentalaförmåga. Den som ha en materialistisk verklighetsteori säger att allt uppkommer ur materia. Förklara vilken skillnaden blir mellan dessa och ge exempel på filosofer med dessa teorier.

7) "Den perfekta skrivningen finns inte i sinnevärlden" - det är ett påstående som Platon skulle kunna hålla med om. Vilken förklaring skulle han ge till att det är så? Skulle vi nånsin kunna få reda på hur den skrivningen skulle se ut och skulle jag känna igen den om jag såg den?

8) Aristoteles menade att det fins en avsikt överallt i naturen, att allt levande strävar efter utveckling. Vad är det enligt Aristoteles som driver denna utveckling?
Citera
2006-05-30, 18:58
Medlem
läs, hoes

jag behöver verkligen jättejättemycket hjälp med några frågor som jag inte kommer fram till något svar på, det borde finnas någon här som har väldigt lite fritid eller bara gillar att hjälpa andra eller heöt enkelt gillar filosofi extremt mycket

så hjälp mig tack, peace!

På vilket sätt förändrar Karl Marx, Hegels tanke om hur historiens drivkraft ser ut?

Beskriv kort på vilket sätt Darwin, Freud och Sartre fär'ndrat vårt sätt att se på människan under 1900 talet.

Hur menar Sokrates att man lär sig? Vilken är filosofens uppgift i detta, emnar han?

Beskriv Descartes uppdelning av kropp och själ.

Platon har en utvecklad teori kring hur en stat ska vara uppbyggt. Han har okcså teorier där han jämför en stats förfall med en personlighets förfall. Redogär för dessa teorier och diskutera och reflektera över dem. Är idealstaten ideal? Skulle den vara möjlig att genomföra idag? Vad är bra och dåligt med hans teori?

Den som har en idealistisk verklighetsteori säger att allt (även materia) består av eller uppkommer ur ande/människans mentalaförmåga. Den som ha en materialistisk verklighetsteori säger att allt uppkommer ur materia. Förklara vilken skillnaden blir mellan dessa och ge exempel på filosofer med dessa teorier.

"Den perfekta skrivningen finns inte i sinnevärlden" - det är ett påstående som Platon skulle kunna hålla med om. Vilken förklaring skulle han ge till att det är så? Skulle vi nånsin kunna få reda på hur den skrivningen skulle se ut och skulle jag känna igen den om jag såg den?

Aristoteles menade att det fins en avsikt överallt i naturen, att allt levande strävar efter utveckling. Vad är det enligt Aristoteles som driver denna utveckling?
Citera
2006-05-30, 19:28
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Fogade din nya tråd till din tidigare.

/Moderator
Citera
2006-05-30, 21:04
Medlem
Jag kan inte så mycket om det här men eftersom ingen annan svarat kan jag försöka svara på det jag kan.

Citat:
1) På vilket sätt förändrar Karl Marx, Hegels tanke om hur historiens drivkraft ser ut?

Hegel trodde ju att mänskligheten utvecklades till högre former hela tiden. Marx var ju heglian i sin ungdom och använde hegliansk dialetik i marxismen, där var drivkraften klasskampen. Vad Hegel ansåg drivkraften var vet jag inte, men jag tror iaf han ansåg Pruessen vara den mest utvecklade staten. Skulle tro att det var krig mellan stater i Hegels fall medans det var krig mellan klasser i Marxs fall, alltså konflikter båda två men den universell i alla länder. Googla!

Citat:
Beskriv kort på vilket sätt Darwin, Freud och Sartre fär'ndrat vårt sätt att se på människan under 1900 talet.

1. Darwin. Ja, han har ju revolutionerat våran förståelse för biologin och på så sätt dels gett oss ett av våra kraftigaste argument mot religonen dels varit en god grund för vidare forskning. Men många tror ju fortfarande inte på evolutionen.

2.Freud. Tja hans teorier om människan har jag inte läst men han introducerade begrepp som det undermedvetna, tillskillnad från den tidsenliga psykologin var hans metoder inte rent psykiska, han introducerade psykoanalysen. Där man försöker analysera patientens undermedvetna. Han förändrade vår syn på medvetandet helt enkelt. Han har också en ganska mörk bild av människan, han anser att vad varenda ung pojke egentligen vill är att ta sin farsa plats och äkta morsan. Han ansåg i princip att människan bara drevs av sexbegäret, det här kan nog ses som en reaktion mot det viktorianska samhället, där sex var tabu, mycket undertryckt frustration som ville ut.

3. Sartre. Vetefan, känns som att Freud och Darwin haft mer effekt.

Citat:
Platon har en utvecklad teori kring hur en stat ska vara uppbyggt. Han har okcså teorier där han jämför en stats förfall med en personlighets förfall. Redogär för dessa teorier och diskutera och reflektera över dem. Är idealstaten ideal? Skulle den vara möjlig att genomföra idag? Vad är bra och dåligt med hans teori?

Platon var jävligt inspirerad av Sparta i sitt tänk, hans stat är typ en kombination av kommunism och rasförädling. Alltså han ansåg att ens stats främsta uppgift var att skydda invånarna i krig. Han ansåg att allting skulle ägas gemensamt för att öka enhetskänslan. Tror även att han ansåg att barnen inte skulle få veta vem deras far var, för att de typ skulle se alla äldre män som deras farsa, öka enhetskänslan.

Barnen skulle träna tidigt, kvinnorna för att föda starka barn och männen för att kriga. Du kan ju argumentera för att den vore omöjlig att genomföra eftersom det inte skulle gå att indoktrinera en befolkning så hårt i dagens läge. Det närmsta man kommer hans idealstat är Sparta så läs på lite om den.

Kan tyvärr inte hjälpa dig mer, om det förekommer fel i det jag skrivit får gärna nån mer kunnande rätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in