2020-12-18, 18:26
Medlem
Hej!

Har en Peugot 207 sw från 2007.

Fråga: Ibland när jag kör bilen så säger displayen "Antipollution Faulty". Det som sker är att bilen känns svag (låter som motorn darrar) och den känns inte lite stark när man gasar.

Motorlampan (varningslampan) lyser även då detta meddelande visas.

Är detta problem allvarligt? Vad tror ni att det är för fel? Tror ni att det är dyrt att reparera det?
Citera
2020-12-18, 18:30
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Hej!

Har en Peugot 207 sw från 2007.

Fråga: Ibland när jag kör bilen så säger displayen "Antipollution Faulty". Det som sker är att bilen känns svag (låter som motorn darrar) och den känns inte lite stark när man gasar.

Motorlampan (varningslampan) lyser även då detta meddelande visas.

Är detta problem allvarligt? Vad tror ni att det är för fel? Tror ni att det är dyrt att reparera det?

Har exakt samma problem med en likadan Peugot. Väldigt mycket problem med felmeddelanden.
Det där problemet kan uppstå precis när som helst, bilen blir tvärslö. Då är det bara att stanna och starta om den så går den som vanligt igen.

Kopplade upp den mot en dator och den sa att det var kamremmen, dessa bilar har kamkedja.
Vore kamkedjan felställd så skulle bilen gå dåligt hela tiden. Har försökt googla och tydligen kan det vara precis vad som helst, har inte hittat nått specifikt svar på frågan.
Senast redigerad av FatPPLrHrdrTkidnap 2020-12-18 kl. 18:32.
Citera
2020-12-18, 18:33
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Jag fick något liknande felmeddelande när inte tanklocket gick igen, men det var inte en peugeot och jag är osäker om det var exakt det meddelandet. Hade något med uppsamling av bensinångor när man tankar att göra.
Senast redigerad av HeddonBorborello 2020-12-18 kl. 18:36.
Citera
2020-12-18, 22:33
Medlem
wetnears avatar
Det är inte ovanligt att detta problem uppstår när tändkassetten behöver bytas.
Det skakar och är svag i motorstyrka eftersom tändkassetten inte levererar ström till alla tändstift.
Motorn går på 3 cylindrar och går inte bra.

Jag skulle uppsöka verkstad, eller köpa en kassett och byta själv, inte så svårt kolla Youtube.
Citera
2020-12-18, 22:52
Medlem
LostinDarknesss avatar
Hade en sån tidigare. Har även skrivit om det i en annan tråd någon gång. Iallafall så behöver du fylla på påsen under bilen och en verkstad behöver nollställa felet. Men det är inte säkert att felet tar slut där ändå, då katalysatorn kan vara igensatt. Gör man ingenting åt det och kör vidare så kommer den att gå in i limpmode. Alt inte starta alls. Min dog då jag aldrig löste katalysatorn. Finns dock billigt att köpa ca 2000-3000kr, tyvärr desto dyrare att byta och väldigt tajt utrymme så krångligt att byta det själv alt kostsamt. Att fylla påsen själv kostar runt 2-3tusen men då vill inte verkstaden nollställa den åt dig om dom inte får fylla på den själva.

Felet uppstår för att påsen är slut eller så förstår inte folk att man måste "bränna" ur katalysatorn som ska göras genom att köra på högvarv en längre sträcka.O när felet väl börjar märkas av är det i princip försent att bränna ur den, men kan ev fungera om du kör spanien och tillbaka på högvarv typ.

Värdelös bil att ha i stadskörning alltså.

Släng skiten o köp aldrig en peugeot igen!

Min dog två månader efter köp. Var inte värd att skicka till verkstad då. Knappt innan heller.

Men klart, har man tillgång till en extra bil så kan man lösa katalysator problemet själv i värsta fall under några dagar. Man ska kunna spola ur den också istället för att köpa ny kat. Men man får då inte råka skada den med högtryckstvätten heller.

Obs! När den väl börjar krångla så är den livsfarlig att köra med! O ge er inte på att göra omkörningar överhuvudtaget då kraften är för svag och risken att en mötande hinner att komma är överväldigande stor!!!
Senast redigerad av LostinDarkness 2020-12-18 kl. 23:11.
Citera
2020-12-19, 09:18
Medlem
wetnears avatar
Jag hade nog fel.
Vissa Peugeot verka vara drabbade extra hårt av detta fel.
En googling bort.
https://www.actronics.se/nyheter/peu...ad-betyder-det

https://www.ecutesting.com/common-fa...llution-fault/

En styrbox som trasslar.
Då slipper du fixa med "nån stomipåsen under"
Citera
2020-12-25, 04:54
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness

Felet uppstår för att påsen är slut
Vad är påsen?
Citera
2020-12-25, 14:10
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Vad är påsen?
Additiv partikelfilter vätska.
Följ länken och kolla videon längre ner;

https://www.google.com/search?q=fyll...33l3.19777j0j7
Senast redigerad av LostinDarkness 2020-12-25 kl. 14:14.
Citera
2020-12-25, 22:14
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wetnear
Jag hade nog fel.
Vissa Peugeot verka vara drabbade extra hårt av detta fel.
En googling bort.
https://www.actronics.se/nyheter/peu...ad-betyder-det

https://www.ecutesting.com/common-fa...llution-fault/

En styrbox som trasslar.
Då slipper du fixa med "nån stomipåsen under"
Jag kan också ha fel!
Läste 307 men va visst 207!
Citera
2020-12-28, 14:00
Medlem
Typ ”alla” äldre peugoter i 200/300 serien har detta felet
Citera
2021-03-02, 18:34
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Lämnade in bilen förra veckan. Felsök gav; Magnetventil kamaxel. Kostade 6800kr med arbete och oljebyte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in