2020-12-23, 09:33
Medlem
Marimus avatar
OBS ALLT FICK INTE PLATS, LÄS FÖREGÅENDE INLÄGG FÖRST

Vidare kommer inte vår hemförsäkring att täcka kostnader för den egendom som vi inte har möjlighet att sanera, däremot har hyresvärden en ansvarsförsäkring som skall täcka detta men det innebär att hyresvärden måste ansöka om detta.

Kortfattat alltså;

hyresavtalet upphör att gälla om det finns ohyra i lägenheten.

Om vi skulle ha flyttat in ohyran måste hyresvärden ändå täcka kostnader för att utrota ohyran.

Vidare gäller att om hyresgästen inte burit ansvar för ohyran, som fanns där innan hyresgästen flyttade in, är hyresvärden ansvarig för att täcka kostnader för att utrota ohyran samt täcka kostnader för de åtgärder som hyresgästen behöver tillämpa för att utrota ohyran. (Jag antar att detta alltså bör täcka de möbler osv som vi inte kan sanera och som vi inte kan flytta ut från lägenheten då detta skulle innebära en spridningsrisk).

Såsom hyresvärden (i vårt specifika fall är hyresvärden kommunägt) har fört dialoger med oss så menar dem att vår enda möjlighet just nu är att säga upp lägenheten som man gör i normala fall (alltså att vi inte vill ha den). Det intressanta i detta är att jag har stått i 7 år i bostadskö för att kunna få denna lägenheten (jag har frenetiskt sökt lägenhet i 2 år).

Hyresvärden har kontaktat två olika saneringsföretag, den ena kunde komma ut först den 14e januari och den andra saneringsfirman kunde komma först den 28e december. Saneringen kunde dock enbart ske i endast vår lägenhet den 28e december.

Saneringsföretaget som kommer den 28e december har meddelat att de sanerar med kiselpulver samt med ett insektsmedel som heter Aqua-Pyr.

När vi kontaktade Anticimex den 17e december skulle de skicka ut ett saneringskit till oss som fungerar mot långsprötade silverfiskar, de skickade då ut totalt 4 st myrfällor, se bild: https://imgur.com/a/2MCoQKR

Biologen, saneringsexperten samt norska folkhälsomyndigheten har informerat oss om att saneringstiden för långsprötad silverfisk är svår att definiera, men man pratar ofta om att man börjar se resultat efter cirka 20 veckor. Man har även informerat oss om att det som sagt är svårt att utrota långsprötad silverfisk, utan att det finns fall där man tvingas leva med en mindre population som konstant måste hållas nere med hjälp av långvarig sanering och god rengöring. (Något som vi ju inte kan ta ansvar för att grannarna i huset gör).

Vi har mailat, spelat in, filmat och tagit kort på allt för att dokumentera detta. Biologen som artbestämde silverfiskarna i vår lägenhet har även skrivit att man kan se många olika utvecklingsstadier på såväl nymferna som på de fullvuxna individerna, vilket tyder på att de funnits i lägenheten under en längre tid.

Den förre hyresgästen sa att han levde med detta i 3 år.

Vi har även sett och dokumenterat långsprötad silverfisk i det intilliggande förrådet samt även hittat dessa i våra flyttlådor med textilier som vi packat upp och sanerat genom att tvätta precis ALLA textilier som vi flyttat dit. (De hade då stått i lägenheten i endast 4 dagar).

Vi har tvättat precis hela helgen, från fredag morgon till söndag kväll och jag har även stått och strukit och packat om precis allting.

Vi har sanerat ALLT som lämnat lägenheten och har bild på många saker som vi inte vågar ta med oss.

Jag är helt slut.

God Jul på er!

Källor:

https://www.docdroid.net/YaSW3WL/vad...isk-pdf#page=2

https://www.fhi.no/en/op/skadedyrvei...ed-silverfish/

http://rkrattsbaser.gov.se/sfst?bet=1970:994

https://sverigesradio.se/artikel/6562171

Citat:
Silverfiskar av en ny och större sort har blivit ett växande problem och de trivs i nyproducerade bostäder. För Essan har det blivit ett krig mot krypen.

– Vi hade silverfisk i sängen och det var inte så himla trevligt, säger Essan och berättar att han även hittat silverfiskar i skafferiet och i övriga lägenheten.

Det är alltså inte den vanliga silverfisken som kan finnas i badrum och våtutrymmen det handlar om, utan en relativt ny sort. Den är större, med längre spröt och med liten mustasch och den trivs bättre där det är torrt.

På skadedjursbekämpningsföretaget Anticimex märker man nu av en rejäl ökning av den här långsprötade silverfisken, framför allt i nybyggen i bland annat Hornsberg och Hammarby Sjöstad.

Varför den trivs just i nybyggen vet man inte med säkerhet, men Anticimex har en teori.

– Det är ett bra klimat och det finns mycket för silverfiskarna att äta, som exempelvis kartongbitar och isoleringsrester, säger Thomas Persson, biolog på Anticimex.

Essan vill gärna bo kvar i Hornsberg, men fortsätter silverfiskarna att bli fler och fler funderar han på att flytta.

– Det är ju inget problem om det är en eller två silverfiskar. Men när det blir ett kontinuerligt krig, då är det ju en fråga om man vill bo där, säger han.

https://www.hemtrevligt.se/husohem/a...st-i-nybyggen/

Citat:
– Anticimex har varit hemma hos oss och sanerat. Men de försvinner inte. När vi kom hem efter en vecka i Spanien räknade vi till 43 döda silverfiskar i hela lägenheten, säger Essan till tidningen.
Senast redigerad av Marimu 2020-12-23 kl. 09:57.
Citera
2021-07-29, 00:27
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
OBS ALLT FICK INTE PLATS, LÄS FÖREGÅENDE INLÄGG FÖRST

Vidare kommer inte vår hemförsäkring att täcka kostnader för den egendom som vi inte har möjlighet att sanera, däremot har hyresvärden en ansvarsförsäkring som skall täcka detta men det innebär att hyresvärden måste ansöka om detta.

Kortfattat alltså;

hyresavtalet upphör att gälla om det finns ohyra i lägenheten.

Om vi skulle ha flyttat in ohyran måste hyresvärden ändå täcka kostnader för att utrota ohyran.

Vidare gäller att om hyresgästen inte burit ansvar för ohyran, som fanns där innan hyresgästen flyttade in, är hyresvärden ansvarig för att täcka kostnader för att utrota ohyran samt täcka kostnader för de åtgärder som hyresgästen behöver tillämpa för att utrota ohyran. (Jag antar att detta alltså bör täcka de möbler osv som vi inte kan sanera och som vi inte kan flytta ut från lägenheten då detta skulle innebära en spridningsrisk).

Såsom hyresvärden (i vårt specifika fall är hyresvärden kommunägt) har fört dialoger med oss så menar dem att vår enda möjlighet just nu är att säga upp lägenheten som man gör i normala fall (alltså att vi inte vill ha den). Det intressanta i detta är att jag har stått i 7 år i bostadskö för att kunna få denna lägenheten (jag har frenetiskt sökt lägenhet i 2 år).

Hyresvärden har kontaktat två olika saneringsföretag, den ena kunde komma ut först den 14e januari och den andra saneringsfirman kunde komma först den 28e december. Saneringen kunde dock enbart ske i endast vår lägenhet den 28e december.

Saneringsföretaget som kommer den 28e december har meddelat att de sanerar med kiselpulver samt med ett insektsmedel som heter Aqua-Pyr.

När vi kontaktade Anticimex den 17e december skulle de skicka ut ett saneringskit till oss som fungerar mot långsprötade silverfiskar, de skickade då ut totalt 4 st myrfällor, se bild: https://imgur.com/a/2MCoQKR

Biologen, saneringsexperten samt norska folkhälsomyndigheten har informerat oss om att saneringstiden för långsprötad silverfisk är svår att definiera, men man pratar ofta om att man börjar se resultat efter cirka 20 veckor. Man har även informerat oss om att det som sagt är svårt att utrota långsprötad silverfisk, utan att det finns fall där man tvingas leva med en mindre population som konstant måste hållas nere med hjälp av långvarig sanering och god rengöring. (Något som vi ju inte kan ta ansvar för att grannarna i huset gör).

Vi har mailat, spelat in, filmat och tagit kort på allt för att dokumentera detta. Biologen som artbestämde silverfiskarna i vår lägenhet har även skrivit att man kan se många olika utvecklingsstadier på såväl nymferna som på de fullvuxna individerna, vilket tyder på att de funnits i lägenheten under en längre tid.

Den förre hyresgästen sa att han levde med detta i 3 år.

Vi har även sett och dokumenterat långsprötad silverfisk i det intilliggande förrådet samt även hittat dessa i våra flyttlådor med textilier som vi packat upp och sanerat genom att tvätta precis ALLA textilier som vi flyttat dit. (De hade då stått i lägenheten i endast 4 dagar).

Vi har tvättat precis hela helgen, från fredag morgon till söndag kväll och jag har även stått och strukit och packat om precis allting.

Vi har sanerat ALLT som lämnat lägenheten och har bild på många saker som vi inte vågar ta med oss.

Jag är helt slut.

God Jul på er!

Källor:

https://www.docdroid.net/YaSW3WL/vad...isk-pdf#page=2

https://www.fhi.no/en/op/skadedyrvei...ed-silverfish/

http://rkrattsbaser.gov.se/sfst?bet=1970:994

https://sverigesradio.se/artikel/6562171

https://www.hemtrevligt.se/husohem/a...st-i-nybyggen/

Hur har det gått för dig med silverfiskarna ?
Citera
2021-07-29, 08:31
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Hur har det gått för dig med silverfiskarna ?

Godmorgon!

Vi fick kontraktet på den infesterade lägenheten upprivet och fick flytta tillbaka till vårt tidigare boende i 3 månader till.

Efter några veckor så upptäckte jag långsprötade i den gemensamma tvättstugan, svårt att säga om de kom från oss. Sanering påbörjades, dock dåliga tekniker från saneringsbolaget som tyckte att klisterfällor räcker gott till detta. (jag håller inte med eftersom fällorna tar tid att fånga djuren, och tiden är allt för lång så de hinner föröka sig och kläcka mer).

Slutligen flyttade vi till en bostadsrätt. Här lade vi ut klisterfällor runt våra saker i lägenheten samt i förrådet under 16 veckor (dvs två omgångar av undersökning) och fångade inte någon långsprötad (dock några pälsängrar från lägenhetens inbyggda garderober, men de är inte fullt lika svåra att kontrollera).

Vi pratade med ytterligare en saneringstekniker från Nomor om hur vi bäst hanterar pälsängrarna. Det var ett väldigt förvirrat möte eftersom teknikern förklarade att denna ju absolut inte kunde bestämma vilket typ av skadedjur som hade fångats i våra fällor som hen satt och inspekterade, för att sedan fortsätta att ge rådet om att vi bör tvätta alla våra textiler vi har i minst 60° C och förpacka tvätten i förseglade soppåsar....

Det var ju precis detta vi gjorde vid nyår. Men det verkade teknikern inte heller ta till sig då denna förklarade att djuren kan ha följt med våra textilier hit.
Senast redigerad av Marimu 2021-07-29 kl. 08:38.
Citera
2021-07-29, 08:56
Moderator
Tystnads avatar
Bra att du uppaderar hur det gått, kan vara intressant läsa för andra

Klisterfällor vs kemisk bekämpning.... Jag har sett att dom nästan bara sätter ut klisterfällor.

Bara en ggr vet jag det var något annat inblandat i bekämpningen då det var en tom lgh och ingen fick vara där.
Jag tror inte dom är tillåtna att använda kemiska preparat nuförtiden om det finns folk i utrymmet , därav er allmänna tvättstuga bar fick klisterfällor.

Väldigt många kemiska preparat för bekämpning av ohyra, ogräs, snäckpåväxt båtar etc etc är totalförbjudna nummera inom EU .
Citera
2021-07-29, 09:26
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Bra att du uppaderar hur det gått, kan vara intressant läsa för andra

Klisterfällor vs kemisk bekämpning.... Jag har sett att dom nästan bara sätter ut klisterfällor.

Bara en ggr vet jag det var något annat inblandat i bekämpningen då det var en tom lgh och ingen fick vara där.
Jag tror inte dom är tillåtna att använda kemiska preparat nuförtiden om det finns folk i utrymmet , därav er allmänna tvättstuga bar fick klisterfällor.

Väldigt många kemiska preparat för bekämpning av ohyra, ogräs, snäckpåväxt båtar etc etc är totalförbjudna nummera inom EU .

Tack för din input

Ja, det låter ju vettigt när det är gemensamma utrymmen såklart.

Mot långsprötade så skall tydligen ett kackerlacksgift vara det mest effektiva. Det skall finnas några varianter på vad detta giftet heter och det skulle inte vara farligt för husdjur eller barn på samma sätt som en större behandling kan vara där stoft ligger kvar i luften. Giftet klickas ut i små droppar vid springor/sprickor eller längs med golvlisterna.

Jag kan tänkta mig att fler människor kommer att stöta på långsprötade, och då hoppas jag att tråden kan vara behjälplig.

Jag sammanställde också ett dokument med källhänvisning till en norsk studie och folkhelseinstitutet (Norge). Jag kan ladda upp det i dagarna
Citera
2021-07-29, 10:21
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Godmorgon!

Vi fick kontraktet på den infesterade lägenheten upprivet och fick flytta tillbaka till vårt tidigare boende i 3 månader till.

Efter några veckor så upptäckte jag långsprötade i den gemensamma tvättstugan, svårt att säga om de kom från oss. Sanering påbörjades, dock dåliga tekniker från saneringsbolaget som tyckte att klisterfällor räcker gott till detta. (jag håller inte med eftersom fällorna tar tid att fånga djuren, och tiden är allt för lång så de hinner föröka sig och kläcka mer).

Slutligen flyttade vi till en bostadsrätt. Här lade vi ut klisterfällor runt våra saker i lägenheten samt i förrådet under 16 veckor (dvs två omgångar av undersökning) och fångade inte någon långsprötad (dock några pälsängrar från lägenhetens inbyggda garderober, men de är inte fullt lika svåra att kontrollera).

Vi pratade med ytterligare en saneringstekniker från Nomor om hur vi bäst hanterar pälsängrarna. Det var ett väldigt förvirrat möte eftersom teknikern förklarade att denna ju absolut inte kunde bestämma vilket typ av skadedjur som hade fångats i våra fällor som hen satt och inspekterade, för att sedan fortsätta att ge rådet om att vi bör tvätta alla våra textiler vi har i minst 60° C och förpacka tvätten i förseglade soppåsar....

Det var ju precis detta vi gjorde vid nyår. Men det verkade teknikern inte heller ta till sig då denna förklarade att djuren kan ha följt med våra textilier hit.

Tack för uppdateringen! Vi har på något sätt lyckats få in långsprötad silverfisk i lägenheten, jag misstänkter att de kommer från källarförrådet och de har visat sig vara enormt svåra att bli av med. Ett skadedjursbekämpningsföretag har sanerat lägenheten och vi har haft fällor uppe under minst 1år. Nu var det ungefär 4-5 månader sedan jag senast såg en silverfisk men igår, när jag skulle sätta på mig finbyxorna, såg jag till min stora fasa en silverfiskbebis som jag i ren frustration krossade mellan mina bara fingrar.

Efter en hel del googling verkar Advion vara mycket effektivt, men omöjligt att få tag på som privatperson? Nästa steg blir kanske att flytta, men jag är livrädd att en silverfisk i så fall ska hänga på…
Citera
2021-07-29, 10:47
Citat:
Jag kan tänkta mig att fler människor kommer att stöta på långsprötade, och då hoppas jag att tråden kan vara behjälplig.

Jo då, för mig handlar om kanske 5 st med spröt under 10 års tid. Ett par har påträffats klättrandes på väggar och liknande. När jag läser om dina problem känner jag mig jävligt lättad att det inte blivit värre.

Jag har så klart rengjort och använt insektsmedel varje gång de (och kanske 5 st vanliga?) påträffats, men får ändå nån obehaglig överraskning då och då.
Citera
2021-07-29, 15:17
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Tack för uppdateringen! Vi har på något sätt lyckats få in långsprötad silverfisk i lägenheten, jag misstänkter att de kommer från källarförrådet och de har visat sig vara enormt svåra att bli av med. Ett skadedjursbekämpningsföretag har sanerat lägenheten och vi har haft fällor uppe under minst 1år. Nu var det ungefär 4-5 månader sedan jag senast såg en silverfisk men igår, när jag skulle sätta på mig finbyxorna, såg jag till min stora fasa en silverfiskbebis som jag i ren frustration krossade mellan mina bara fingrar.

Efter en hel del googling verkar Advion vara mycket effektivt, men omöjligt att få tag på som privatperson? Nästa steg blir kanske att flytta, men jag är livrädd att en silverfisk i så fall ska hänga på…

Ja, jag förstår verkligen vilken stress som du lever i med detta. Jag tror verkligen att om du hittar några bra rutiner så kommer du slutligen att lyckas sanera din bostad.

Jag laddar upp dokumentet som jag sammansatte här: https://docdro.id/2ZbmawU

Det är som sagt jag som har författat det, men du kommer att märka att varje mening i dokumentet avslutas med en källhänvisning och sidangivelse på källan. Det är alltså inga personliga åsikter från mitt håll som kan lyfts fram, sedan, visst så har jag ju "sållat" informationen som är med om du förstår vad jag menar.

Några tankar från mig du om rutiner och saker som kan hjälpa:

Att tvätta textilierna, tänker jag, är för att försöka tvätta bort eventuella nymfer eller ägg och dessa kan då rent teoretiskt läggas och kläckas under 2-månadersintervaller.

Just cederträ är jag mycket skeptisk till att det fungerar, men jag har själv köpt sådan olja och droppar i lite grann när jag moppar. Kanske kan du även torka väggarna med en blandning av oljan och vatten, om du ser att de kommer ut från lampknappar eller eluttag. OBS! Jag vet inte om oljan kommer att fläcka väggfärgen, men den skadar åtminstone inte trägolv utan kommer skydda träet mot UV-strålar.

Det som vi insåg inför flytten är att långsprötade ÄLSKAR wellpapp. Om din bostad är tapetserad så skulle jag inte rekommendera att spara den överblivna tapeten osv. Vi slängde precis all wellpapp som vi hade, och man har ju en del, när man inser att alla förpackningar med exempelvis glödlampor eller borrmaskiner eller liknande är i wellpapp.

Men hitta rutiner som du kan leva med och fortsätt. Jag tror absolut att det går, eller att de blir så pass få att de inte kommer störa dig på samma sätt. Det läskigaste är väl om du reser bort i några veckor eller så och lämnar hemmet helt stilla.

Detsamma gällde med hur vi tänkte kring att exempelvis sälja saker från vårt hem på blocket eller liknande, det kändes inte moraliskt rätt att göra. Vår lägenhet var ju så angripen också att vi inte lät våra släktingar hänga upp jackorna inomhus eller ställa väskor där, för vi var SÅ rädda att de skulle få med sig något hem.

Jag önskar dig all lycka till, och kanske kan du försöka hitta en saneringstekniker som kan tänka sig att samarbeta med dig under en längre tid och verkligen försöka hjälpa dig att få bort dem snarare än att bara skicka mer fällor.
Senast redigerad av Marimu 2021-07-29 kl. 15:38.
Citera
2021-07-29, 15:34
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Jo då, för mig handlar om kanske 5 st med spröt under 10 års tid. Ett par har påträffats klättrandes på väggar och liknande. När jag läser om dina problem känner jag mig jävligt lättad att det inte blivit värre.

Jag har så klart rengjort och använt insektsmedel varje gång de (och kanske 5 st vanliga?) påträffats, men får ändå nån obehaglig överraskning då och då.

Ja, jag tror säkert att jag kommer att stöta på dem igen. När man väl vet hur de ser ut, så har man ett bättre öga för dem. Min sambo såg exempelvis en på gymmet inte långt efter att vi flyttat.

Jag tror att det främst är i flerfamiljehus, där någon "försummat" problemet under en längre tid, som blir otroligt hårt drabbade.

I den lägenheten som vi skulle flytta in i så måste där ha funnits nästan tusentals. De har ju inga kolonier heller, så det finns ingen konkret angreppspunkt.

Jag måste säga att de tekniker som jag har konsulterat på bekämpningsföretagen inte har gjort ett särskilt bra jobb alls.

Jag är inte förvånad över att de är svåra att urskilja från vanliga silverfiskar, men de kan inte saneras på samma sätt. Vissa tekniker blandar ihop dem. Vissa tekniker nöjer sig med att skicka ut myrfällor till kunderna och andra menar att det inte är skadedjursföretagen som skall kunna identifiera vilka skadedjur det rör sig om när man frågar.

Vidare sker det ej heller någon uppföljning.

Klisterfällorna skall finnas till för att teknikern skall kunna identifiera vilket skadedjur det rör sig om och eventuellt om var skadedjuren befinner sig. Sedan saneringsåtgärder i samråd med boende och bostadsägare och slutligen uppföljning. Då tror jag att saneringen lyckas bäst.
Citera
2021-07-29, 20:44
Moderator
Tystnads avatar
Intressant tråd!

Inser nu att det är långsprötade silverfiskar jag sett i fastighets källare kalasa på anslag och dokument.

Ett tips.... sätter ni upp anslag i källare. Plasta in detta i sådan plast som värms ihop.

Lägg INGA viktiga instruktions papper/böcker vid tekniska apparater i källare som tex tidur, tvättmaskiner, styrskåp , om det ändå krävs ta kopior och plasta in om möjligt , Original dokumenten skall ni ha förvarade på torrt insektfritt kontor .

Ytterst snopet när man kommer på fel och skall kolla instruktionsbladet som ligger vid apparaten och det är stora hål i dokumentet så texten är uppäten...
Citera
2021-07-29, 21:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Det som vi insåg inför flytten är att långsprötade ÄLSKAR wellpapp.
Är dom så kåta på just wellpapp så borde det kunna användas som del av bekämpning.

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ett tips.... sätter ni upp anslag i källare. Plasta in detta i sådan plast som värms ihop.
Laminering
Citera
2021-07-31, 13:48
Medlem
Bor i enplansvilla. Vi fick in dem i badrummet där de gick lite överallt. På väggar, i tvättstället och på golvet. Köpte ”Kvitt” mot krypande insekter på Hornbach som vi sprutade under lister och kring den badrumsdörr som går direkt ut i trädgården. Efter en natt låg det ett flertal döda på badrumsgolvet. Sedan dess så underhållssprutar vi någon gång ibland och ser endast någon enstaka med minst en månads mellanrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in