• 2
  • 3
2021-01-06, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
För att få bredare rygg ska man träna latsen, vilket du gör med alla roddrörelser och latsdrag/chins. Huruvida marklyft gör något för latsen är tveksamt, även fast jag hört många påstå det. Latsen utför inge arbete vid marklyft, det är ben, säte och nedre ryggmuskulaturen som jobbar.
Tyvärr är det mycket genetiskt betingar om man kan bygga en bred rygg eller inte, det hänger också ihop med axelbredd och annat.
Jag är en av de som vill hävda att marklyft gör under för latsen. Hade likt TS en skada i armen som omöjliggjorde chins (och all armträning) men kunde marka utan större problem och mark/knäböj var i princip de enda övningarna jag körde. När skadan var läkt var ryggen bredare och jag kunde göra fler chins än innan jag skadade mig utan några som helst problem. Har svårt att tänka mig att det var tack vare knäböjen iaf hehe.
Citera
2021-01-06, 23:19
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuneStaxx
Jag är en av de som vill hävda att marklyft gör under för latsen. Hade likt TS en skada i armen som omöjliggjorde chins (och all armträning) men kunde marka utan större problem och mark/knäböj var i princip de enda övningarna jag körde. När skadan var läkt var ryggen bredare och jag kunde göra fler chins än innan jag skadade mig utan några som helst problem. Har svårt att tänka mig att det var tack vare knäböjen iaf hehe.
Kanske är det så, även om det är helt ologiskt. Så vitt jag förstår så arbetar inte latsen ö h t vid marklyft, och definitivt ingen dynamisk träning. Vilket krävs för muskeltillväxt. Helst ska muskeln jobba i hela sitt rörelseområde för att ge effekt, tänk biceps curl eller bänkpress. De enda muskler som utför något arbete vid marklyft är som sagt benen och erector spinae.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in