2020-12-17, 13:29
Medlem
motionsides avatar
Hej!

Jag har en fråga som uppstått på sistone. Eftersom större delen av vinterhalvåret är fyllt av fukt, regn och snö i Sverige så är det väldigt naivt att räkna med att just den dagen man bokat tillstånd att filma sin musikvideo på en plats utomhus kommer ha strålande solsken. Därför tänker jag: är det ens möjligt att genomföra utan att förstöra trummor, gitarr, bas, förstärkare m.m? Finns det någon lösning för att komma runt detta utan att förstöra instrumenten? Jag har väldigt svårt att tro att det skulle hjälpa med att linda in instrumenten i plastfolie utan att det skulle synas eller ge tillräckligt med skydd.

Jag föreslog att vi skulle planera för att spela inomhus men bandet vill utforska om det finns några lösningar innan vi avblåser idén på att spela utomhus.
Citera
2020-12-17, 13:43
Bannlyst
Spela in videon i ett parkeringshus om det regnar.
Citera
2020-12-17, 13:46
Medlem
motionsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranbogmordare
Spela in videon i ett parkeringshus om det regnar.

Varför just ett parkeringshus? Dessutom tror jag det är ganska dyrt att få tillstånd till detta då det är en offentlig plats. Alternativet hade varit att hitta en övergiven privat lokal där det inte gör något om man vill tända lite brasor osv. för mer effekt.
Citera
2020-12-17, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av motionside
Varför just ett parkeringshus? Dessutom tror jag det är ganska dyrt att få tillstånd till detta då det är en offentlig plats. Alternativet hade varit att hitta en övergiven privat lokal där det inte gör något om man vill tända lite brasor osv. för mer effekt.

Åk till en gammal övergiven industrilokal då, kolla med grabbarna och tjejerna i UE forat för tips.
Citera
2020-12-17, 13:48
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Hej!

Jag har en fråga som uppstått på sistone. Eftersom större delen av vinterhalvåret är fyllt av fukt, regn och snö i Sverige så är det väldigt naivt att räkna med att just den dagen man bokat tillstånd att filma sin musikvideo på en plats utomhus kommer ha strålande solsken. Därför tänker jag: är det ens möjligt att genomföra utan att förstöra trummor, gitarr, bas, förstärkare m.m? Finns det någon lösning för att komma runt detta utan att förstöra instrumenten? Jag har väldigt svårt att tro att det skulle hjälpa med att linda in instrumenten i plastfolie utan att det skulle synas eller ge tillräckligt med skydd.

Jag föreslog att vi skulle planera för att spela inomhus men bandet vill utforska om det finns några lösningar innan vi avblåser idén på att spela utomhus.
Kan någon i produktionsteamet greenscreen?
Citera
2020-12-17, 13:49
Medlem
motionsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Kan någon i produktionsteam greenscreen?

Nej tyvärr inte, vi siktar på en ganska lågbudget musikvideo.
Citera
2020-12-17, 13:58
Medlem
xposures avatar
Citat:
Nej tyvärr inte, vi siktar på en ganska lågbudget musikvideo.

Om ni har en usel budget så är "dåligt" väder att rekommendera.
Nu snackar jag inte om regn, utan om mulet väder som det absolut bästa om ni är på en budget.
Sol = Hårt ljus, hårda skuggor.
Det blir nämligen väldigt dyrt om ni ska filma i solsken med batteridrivna lampor som kan spöa solen
rent ljusmässigt.

Men jag vet inte riktigt vad ni har för mood på musikvideon heller, en liten input bara.
Citera
2020-12-17, 14:10
Medlem
motionsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Om ni har en usel budget så är "dåligt" väder att rekommendera.
Nu snackar jag inte om regn, utan om mulet väder som det absolut bästa om ni är på en budget.
Sol = Hårt ljus, hårda skuggor.
Det blir nämligen väldigt dyrt om ni ska filma i solsken med batteridrivna lampor som kan spöa solen
rent ljusmässigt.

Men jag vet inte riktigt vad ni har för mood på musikvideon heller, en liten input bara.

Ja mulet utan regn eller snö hade ju definitivt varit det bästa! Vi ska ha ha lite eld runtomkring och hade inte föredragit solsken då det gärna får vara grått och trist. Men då är det ju just osäkerheten, vi måste boka vår producent och kolla med tillstånd hos Polisen på det ställe vi tänkt att spela. Om det blir ösregn just den dagen så vet jag inte hur vi ska kunna genomföra det utan att våra instrument blir totalförstörda.

Är det inte då säkrare att köra inomhus i en lokal och lysa upp den med byggnadslampor etc?
Citera
2020-12-17, 14:24
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ja mulet utan regn eller snö hade ju definitivt varit det bästa! Vi ska ha ha lite eld runtomkring och hade inte föredragit solsken då det gärna får vara grått och trist. Men då är det ju just osäkerheten, vi måste boka vår producent och kolla med tillstånd hos Polisen på det ställe vi tänkt att spela. Om det blir ösregn just den dagen så vet jag inte hur vi ska kunna genomföra det utan att våra instrument blir totalförstörda.

Är det inte då säkrare att köra inomhus i en lokal och lysa upp den med byggnadslampor etc?

Okej!
Det hade absolut varit det bästa att köra inomhus.
Men byggnadslampor kan fucka upp färgtemperaturen rätt kraftigt, bara så det är sagt.
Såvida ni inte ska ha en svartvit video.
Citera
2020-12-17, 14:30
Medlem
motionsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Okej!
Det hade absolut varit det bästa att köra inomhus.
Men byggnadslampor kan fucka upp färgtemperaturen rätt kraftigt, bara så det är sagt.
Såvida ni inte ska ha en svartvit video.

Okej tack för tipset =)
Citera
2020-12-17, 16:00
Moderator
MondoBizarros avatar
Jag förstår varför TS valde att posta här, men jag tror ändå att tråden får bättre svar här.

Egen musik: teknik, instrument, inköp och produktion --> Filmproduktion
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in