2006-05-18, 09:59
Medlem
SomeMightSays avatar
Sjlvklart vet jag vad sjlva begreppet "frilansa" innebr. Man sljer en artikelt till en tidning utan att vara anstlld. Det jag har gtt och tnkt p r hur detta gr till? Hur arbetar en frilansare? Kan jag som vanlig usel medborgare plottra ihop en artikel som jag tycker folket behver upplysas med fr att sedan kontakta en tidning och visa mitt material som de sedan kper eller ratar?

Tacksam om ngon kan frklara sjlva proceduren omkring detta och hur mycket pengar det handlar om.
Citera
2006-05-18, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomeMightSay
Kan jag som vanlig usel medborgare plottra ihop en artikel som jag tycker folket behver upplysas med fr att sedan kontakta en tidning och visa mitt material som de sedan kper eller ratar?

Ja
Citera
2006-05-18, 11:25
Medlem
Viqqes avatar
Du jobbar som alla andra journalister gr, bara det att du inte har fast ln och fr st fr eventuella utgifter sjlv. Sen brukar mnga tidningar har "fasta frilansare" som de egentligen skulle kunna anstlla men r fr snla fr.
Citera
2006-05-18, 11:45
Medlem
SomeMightSays avatar
Okej. Man blir ju en aningens nyfiken om ngon hr p FB har frilansat ngon gng? Hur ofta hnder det att en tidning plockar in en artikel ifrn en tidigare helt oknd frilansare? Gr ngon av de strre tidningarna detta eller lokaltidningsfenomen? Betalning? Lite nyfiken och sugen p att prova.
Citera
2006-05-18, 12:31
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Okej. Man blir ju en aningens nyfiken om ngon hr p FB har frilansat ngon gng? Hur ofta hnder det att en tidning plockar in en artikel ifrn en tidigare helt oknd frilansare? Gr ngon av de strre tidningarna detta eller lokaltidningsfenomen? Betalning? Lite nyfiken och sugen p att prova.

Jag har frilansat fr ett par mindre lokaltidningar. Detta har varit i tidningar i mina hemtrakter dr jag har knt redaktrerna sedan gammalt. De har vetat att jag grna skriver, har en gedigen utbildning, har god lokalknnedom, bra kontakter och specialkunskap inom ett par omrden. Det har inte handlat om ngra strre summor.

Klart du ska prova. Du har inget att frlora mer n tiden du anvnder. Satsa p en mindre lokaltidning frst.
Citera
2006-05-18, 12:38
Medlem
poko-pekkas avatar
Citat:
Frilansat och frilansat. Har vl ftt en och annan inskickad anekdot till slitz publicerad..999 spnn rakt ner i fickan
Citera
2006-05-21, 21:24
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poko-pekka
Frilansat och frilansat. Har vl ftt en och annan inskickad anekdot till slitz publicerad..999 spnn rakt ner i fickan

Hahaha.....knner igen det dr....2 ggr publicerad i Slitz och 4 ggr i Mats Olssons krnika i expressen .....fast....jag fick inget prjs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in