• 1
  • 2
2020-12-17, 02:54
Medlem
fernebos avatar
I alla år har Findus Köttsoppa varit ett alternativ om man vill ha nåt varmt och mättande när man är hungrig och inte orkar laga nån mat. På senare tid så har dock soppan känts helt jävla off och jag tror nog att jag kan min köttsoppa efter alla år.

Och det inte bara smaken som har ändrats! Köttet har minskat och dessutom ändrat karaktär till sladdrigt och vidrigt. Det känns som om det snarare är bitar av fett och köttbiprodukter som malts ned till kuber som ska likna nötköttsbitar. Är detta möjligen inbillning? Nej då!

När man jämför innehållsförteckningen på en några månader gammal burk med en ny så kan tydligt se att innehållet har förändrats. Tidigare så innehöll soppan 16% nötkött och numera är det bara 9%. Till och med grönsakerna har minskat från 54% till 46%. Helt jävla otroligt! Förr tillverkades den också i Sverige, men det kan man ju också glömma numera. Gud vet var den görs och vafan det är för vidrigt kött i den numera (det smakar nästan skämt) så en varning kan vara på sin plats!

UNDVIK FINDUS KÖTTSOPPA!!!!
Citera
2020-12-17, 03:11
Bannlyst
Vilka jäkla rånare, aldrig ätit soppan och kommer givetvis inte börja nu.
Du får börja göra din egen köttsoppa, dra ihop 5 liter och frys in i portionsförpackningar.
Citera
2020-12-17, 03:12
Medlem
Narutoshippchops avatar
Dags att börja koka egna soppor från grunden.
Citera
2020-12-17, 03:13
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
I alla år har Findus Köttsoppa varit ett alternativ om man vill ha nåt varmt och mättande när man är hungrig och inte orkar laga nån mat. På senare tid så har dock soppan känts helt jävla off och jag tror nog att jag kan min köttsoppa efter alla år.

Och det inte bara smaken som har ändrats! Köttet har minskat och dessutom ändrat karaktär till sladdrigt och vidrigt. Det känns som om det snarare är bitar av fett och köttbiprodukter som malts ned till kuber som ska likna nötköttsbitar. Är detta möjligen inbillning? Nej då!

När man jämför innehållsförteckningen på en några månader gammal burk med en ny så kan tydligt se att innehållet har förändrats. Tidigare så innehöll soppan 16% nötkött och numera är det bara 9%. Till och med grönsakerna har minskat från 54% till 46%. Helt jävla otroligt! Förr tillverkades den också i Sverige, men det kan man ju också glömma numera. Gud vet var den görs och vafan det är för vidrigt kött i den numera (det smakar nästan skämt) så en varning kan vara på sin plats!

Kanske ett nytt nödrecept pga. att soppan tog slut i hyllorna när coronahamstringen var som värst i våras? Att döma av kommentarerna på deras produktsida verkar flera ha reagerat på försämringen:

https://www.findus.se/var-mat/skaffe...ed-gronsaker#4

Btw, passande felstavning i kryssa-i-alternativet "Ja, jag skulle rekomendera denna produkt till andra konsumenter"
Citera
2020-12-17, 03:16
Medlem
calina85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo

Den som är så god, med lite grekiskt lantbröd med ost vid sidan av 🤤.
Gick in på Facebook för information och verkar vara fler produkter som ändrats. Bland annat deras goda färdiga köttfärssås har tydligen försämrats radikalt och typ 9/10 inlägg från besökare belyser detta.
Tack för att du skrev. Hade inte vetat om både den samt att köttfärssåsen ändrats annars. Mycket tråkigt😞.

De har "försvarat sig" så här angående köttsoppan:

"I samband med ett fabriksbyte har vi behövt göra vissa justeringar i receptet som vi ser som positiva, t.ex. tillagas köttet nu på ett sätt som bättre bevarar köttsmaken och kryddningen har ändrats något för att balansera smakerna. Vår strävan att ta bort icke naturliga smakförstärkare, icke naturliga aromer och icke naturliga färgämnen från våra produkter, har lett till att vi tagit bort jästextraktet i Köttsoppan. Vårt mål och förhoppning har hela tiden varit att vår Köttsoppa ska upplevas precis lika god som förut"
Citera
2020-12-17, 03:22
Medlem
Köpte en burk för c:a 3 år sedan, smakade skit. Ännu värre nu?

Köp lite kött och grönsaker, koka läääänge. Garanterat bättre.
Citera
2020-12-17, 03:54
Medlem
Tack för varningen.

Kan lägga in en rekommendation: Dafgårds Lyxlasagne - Mannerström. Tror den är på 800 gram för runt 70-80 spänn. Smakar riktigt, riktigt bra. Perfekt när man är för lat för att laga till något själv. Bara in i ugnen en halvtimme.
Citera
2020-12-17, 04:49
Medlem
Jag kan inte tänka mig att äta den där produkten men jag har observerat en relaterad sak som får mig att tro att det är systematiskt.

De här stora tillverkarna av livsmedelsprodukter, ofta delar av en större koncern lanserar en ny produkt, låt oss säga en ostsås till pasta. I samband med lanseringen marknadsförs produkten och det kanske sker någon sorts påtryckning mot mathandlare att ta in den i sortiment överallt och placera på bra ställen i butiker. Den smakar inte allt för illa. Sen efter ett år smakar den mer som bechamelsås men folk fortsätter köpa den. Produkten har minsann blivit sämre över tid, vinstmarginalen har gått från hög till skyhög. Mer kräsna konsumenter slutar köpa den utan att analysera varför, sen köper dessa kräsna konsumenter istället nästa ”nya” produkt och samma sak upprepas. Den där ostsåsen i mitt exempel kan bytas ut till t.ex. fryspizza eller fryslasagne som någon annan nämner.

Jag tror lösningen är att konsumenter tar sitt ansvar och slutar göda dessa risk-kapitalist-multinationella-livsmedelskoncerner som satt i system att lura konsumenterna, det kan leda till ett paradigmskifte på sikt där maten smakar bättre och antagligen är nyttigare. Stora bolag kan vara bra, men då är det helägda företag som inte själva är eller ägs av multinationella riskkapitalister som försöker krama ur varenda krona till den grad att de t.ex. köper rumänskt hästkött till sina halvfabrikat.

Jag tror att det här systemet med dåliga livsmedelsprodukter som säljs med så hög vinstmarginal som möjligt har så höga vinster och maktintressen att det bildas olika oligopol där små producenter med kvalitetsprodukter med lägre vinstmarginaler tvingas bort från butiker eller köps upp (köps bort) från marknaden så att de inte kan hota den.
Senast redigerad av fakeentity 2020-12-17 kl. 04:57.
Citera
2020-12-17, 05:03
Medlem
IQpizzasallads avatar
Fy fan, då är det bara å stryka den från listan då, den som hade så god sälta, med några bitar bröd med mycket smör....mmm....
Citera
2020-12-17, 05:32
En bättre och billigare lösning är att du gör egen soppa med svenska råvaror.
Citera
2020-12-17, 07:40
Medlem
Smakar mest salt ändå. Inte speciellt billigt ens. Har väl aldrig varit.
Citera
2020-12-17, 07:58
Medlem
Jag tycker att den har blivit väldigt salt också!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in