• 1
  • 2
2020-12-16, 20:07
Medlem
--Arrandir--s avatar
Tänkte försöka mig på att baka alternativa Lussekatter utan socker och ta Ica Sötströ istället.
finns någon som har goda råd att ge på vägen för att lyckas med detta bakverk, som om vilken jäst som ska användas t.ex, den vanliga eller den för söta degar om man nu ska byta ut sockret, eller andra trix som kan vara bra att veta om innan man ger sig in i detta projekt.

Tack på förhand.

Edit: såg nu att det fanns en avdelning för bakning och bakverk kanske moderator kan flytta trådstarten dit?
Senast redigerad av --Arrandir-- 2020-12-16 kl. 20:11.
Citera
2020-12-16, 20:31
Medlem
Vad ska du byta ut vetemjölet mot?
Citera
2020-12-16, 20:35
Medlem
beardbraids avatar
Det försvårar bara jäsningen och minskar inte mängden snabba kolhydrater nämnvärt, om du inte byter ut mjölet mot torkad och malen blomkål eller nåt annat vidrigt.
Citera
2020-12-16, 20:44
Medlem
--Arrandir--s avatar
Jag kommer att använda vetemjöl som vanligt men ersätta sockret (vet att vetemjölet inte är bra och blir till socker i kroppen det också men tar man bort sockret blir bullarna iaf "mindre onyttiga" än med vanligt socker) Är ganska insatt i det här med kolhydrater och LCHF och dylikt så jag behöver inget utbildning här på det området.
Att göra substitut på dessa med annat än vetemjöl ser jag ingen anledning till att försöka mig på för där vet jag på förhand att det inte kommer att komma i närheten av några Lussebullar.
Kesella är också en obligatorisk ingrediens i mina bullar.
Citera
2020-12-16, 20:48
Medlem
Ät färre och lite mindre bullar. Ta en rask promenad före fikat. Ät soppa till middag på lusebulledagen
Citera
2020-12-16, 20:55
Medlem
--Arrandir--s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Ät färre och lite mindre bullar. Ta en rask promenad före fikat. Ät soppa till middag på lusebulledagen

Gör man allt det här du säger plus att ersätta sockret som jag tänkt mig förstå vad bra det blir då, många bäckar små som man säger
Citera
2020-12-16, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --Arrandir--
Gör man allt det här du säger plus att ersätta sockret som jag tänkt mig förstå vad bra det blir då, många bäckar små som man säger
Fullt förståeligt om du är diabetiker.
Citera
2020-12-16, 21:49
Medlem
--Arrandir--s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Fullt förståeligt om du är diabetiker.

Visst är det.
Citera
2020-12-16, 22:58
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Har sett att Nick’s har något sötströ som ska ersätta socker och användas precis som det. Tänkte att du kan testa och se hur bullarna blir. Kanske märker du ingen skillnad i smaken?
Citera
2020-12-16, 23:12
Medlem
--Arrandir--s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Har sett att Nick’s har något sötströ som ska ersätta socker och användas precis som det. Tänkte att du kan testa och se hur bullarna blir. Kanske märker du ingen skillnad i smaken?

Ja jag kommer att själv testa med Ica Sötströ och rapportera här senare, en halv sats med vanlig jäst för matbröd och den andra halvan med jäst för söta degar och se vilket som blir bäst
Citera
2020-12-20, 23:20
Medlem
--Arrandir--s avatar
Citat:
Ja jag kommer att själv testa med Ica Sötströ och rapportera här senare, en halv sats med vanlig jäst för matbröd och den andra halvan med jäst för söta degar och se vilket som blir bäst

Nu är det färdigbakat efter vissa problem med att få tag på kesella då de drabbats av svårigheter att leverera efter en större brand, men nu är det gjort och resultatet blev till full belåtenhet.
Testade både jäst för söta degar och vanlig jäst och min uppfattning är den att det bästa resultatet blev med den vanliga jästen.

Over and Out.
Citera
2020-12-22, 12:34
Medlem
Citat:
Nu är det färdigbakat efter vissa problem med att få tag på kesella då de drabbats av svårigheter att leverera efter en större brand, men nu är det gjort och resultatet blev till full belåtenhet.
Testade både jäst för söta degar och vanlig jäst och min uppfattning är den att det bästa resultatet blev med den vanliga jästen.

Over and Out.

Är inte kesella detsamma som vanlig vanilj kvarg eller turkisk yoghurt. vem fan använder kesella idag. finns substituter till det precis som det finns med mjöl och fejksokret du köpte. skulle dra ner på sockret på lussebullar då de inte behöver vara så söta i själva bullen, lägg till mer smör istället för kesella eller substitutera ut det bara. kesella är för bögar som tar efter på sina gammelmormors recept.
Senast redigerad av fonzen 2020-12-22 kl. 12:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in