Citat:
Ursprungligen postat av
Lulubye
Hej! Jag arbetar som Studie- och yrkesvägledare och vill slänga in i tråden att det inte i någon utbildning finns garantier till jobb, men olika grader av sannolikhet till anställning. Statistik visar ofta på att en liten procent blir anställda inom det område personen tagit examen efter en utbildning som benämns med ”Svårt att få jobb”, och kanske är det du som blir en del av den procenten.
Åter din fråga! Gör en så kallad ”PIE-intervju” inom de yrken du betat ner det till. Precis som du gör nu så går det ut på att prata med personer med erfarenhet. Tänk ut 3 saker som är viktiga för dig när du väljer (tex stad, distans, lön). Sätt ut poäng på utbildningen när du fått mer info om den. Om du får reda på att lönen är hög, sätt ett poäng där.
Du får en överskådlig bild och till slut brukar det leda till att man säger ”Det lutar åt...” och kanske ett beslut.
Tack för ditt svar, det där tror jag att jag redan gjort lite inofficiellt eller vad man ska kalla det, och det har lutat åt miljövetenskap då jag på den utbildning jag värderar högst även fått se flera tidigare studenter som faktiskt fått jobb - och det är otroligt breda yrkeskategorier men fortfarande relevanta till utbildningen.
Jag känner ju att utbildningarna är rätt för mig, och nånting måste folk ju ha gått för att få de yrken jag vill ha - problemet är att det är svårt att hitta, upplever jag, vilka dessa är. Tack åter igen för ditt svar!