2020-12-16, 10:17
Medlem
Tjena FB. Jag sitter i en jobbig situation just nu då jag ska söka till Högskolan snart, blir att skicka in en sen anmälan för någon 30HP-kurs under våren då de utbildningar jag ville söka antingen (1) inte startar på våren, eller (2) blev fullsatta och inte längre sökbara.

Nåja, inte det inlägget skulle handla om. Det är så att jag lyckats efter mycket om och men bena ner det jag vill studera, och har fastnat för antingen statsvetenskap eller miljövetenskapliga inriktningar. Det jag undrar över är om någon här studerat något av dessa, och skulle vilja dela med sig lite av vad de tycker om sin utbildning, har det gett relevanta jobb osv?

Något som alltid gör mig lite osäker är när saker är okonkret, vilket är anledningen till att jag valt bort museivetare, och andra diverse kulturutbildningar som jag vet är roliga - men jobben verkar vara ungefär lika flummiga och svåra att få som om man studerat 180hp genusvetenskap. Därför känns de utbildningar inom de ovanstående ämnena lite mer relevanta. Hade jag haft ma2 (som jag funderar på att läsa under våren, men är inte helt säker då jag inte har någon CSN kvar för gymnasiestudier) så hade jag nog även lagt på socionom på listan över intressanta utbildningar. Har någon läst den utbildningen med så tar jag gärna emot erfarenheter av det också, så kanske man kan värdera lite extra kring om det är värt att plugga dubbelt i vår.
Citera
2020-12-16, 10:19
Medlem
scaredguys avatar
varför plugga sånt du inte får jobb på?
Citera
2020-12-16, 10:55
Medlem
Lulubyes avatar
Hej! Jag arbetar som Studie- och yrkesvägledare och vill slänga in i tråden att det inte i någon utbildning finns garantier till jobb, men olika grader av sannolikhet till anställning. Statistik visar ofta på att en liten procent blir anställda inom det område personen tagit examen efter en utbildning som benämns med ”Svårt att få jobb”, och kanske är det du som blir en del av den procenten.

Åter din fråga! Gör en så kallad ”PIE-intervju” inom de yrken du betat ner det till. Precis som du gör nu så går det ut på att prata med personer med erfarenhet. Tänk ut 3 saker som är viktiga för dig när du väljer (tex stad, distans, lön). Sätt ut poäng på utbildningen när du fått mer info om den. Om du får reda på att lönen är hög, sätt ett poäng där.
Du får en överskådlig bild och till slut brukar det leda till att man säger ”Det lutar åt...” och kanske ett beslut.
Citera
2020-12-16, 11:00
Medlem
Lulubyes avatar
Får också känslan av att du är i ett utforskarstadium där många utbildningar låter intressanta och kanske känns det spretigt för dig. Vet inte om det är för att du känner dig pressad att välja ”något att bli” eller om det är andra skäl, men att boka en tid med en SYV är kanske inte så dumt. Mötena sker främst digitalt nu så du behöver inte pallra dig iväg någonstans.
Citera
2020-12-16, 11:17
Medlem
Två stycken värdelösa utbildningar som garanterat inte leder till något jobb.
Citera
2020-12-16, 12:52
Medlem
Samuel332s avatar
Statsvetenskap är väldigt bra och ger dig nyttig information om hur världen är uppbyggd och hur stater ser på varann. Yrke finns det gott om också och man kan jobba som

Handläggare
Projektledare
Samordnare
Koordinator
Rådgivare
Konsult

https://www.svet.lu.se/utbildning/alumn-och-karriar/hur-har-det-gatt-vara-tidigare-studenter

"Under vintern 2013/2014 genomfördes en alumniundersökning av våra tidigare studenter med en examen i statsvetenskap. Det vi ville ta reda på var hur det har gått för dem efter sina studier.

Hur snabbt fick de arbete?
Vi fick veta att 97 % var yrkesverksamma när undersökningen gjordes. Det tog olika lång tid för dem att få sitt första arbete efter examen som varade mer än sex månader. Av de svarande fick:

29 % ett arbete redan innan de var klara med sin utbildning
28 % sitt arbete inom tre månader efter avslutad utbildning
30 % sitt arbete inom tolv månader efter avslutad utbildning"
Senast redigerad av Samuel332 2020-12-16 kl. 12:55.
Citera
2020-12-16, 13:52
Medlem
scaredguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
Statsvetenskap är väldigt bra och ger dig nyttig information om hur världen är uppbyggd och hur stater ser på varann. Yrke finns det gott om också och man kan jobba som

Handläggare
Projektledare
Samordnare
Koordinator
Rådgivare
Konsult

https://www.svet.lu.se/utbildning/alumn-och-karriar/hur-har-det-gatt-vara-tidigare-studenter

"Under vintern 2013/2014 genomfördes en alumniundersökning av våra tidigare studenter med en examen i statsvetenskap. Det vi ville ta reda på var hur det har gått för dem efter sina studier.

Vi fick veta att 97 % var yrkesverksamma när undersökningen gjordes. Det tog olika lång tid för dem att få sitt första arbete efter examen som varade mer än sex månader. Av de svarande fick:

tror folk på de där pr kampanjerna fortfarande?
Citera
2020-12-16, 14:34
Medlem
Ni som är kritiska till de utbildningarna jag nämnt, kan ni inte motivera lite mer varför de är så värdelösa då? Vad är det de saknar som gör att man inte har någon slags reell kompetens. Det jag tänker mig är att jag vill arbeta inom kommun eller kanske länsstyrelsen med miljöarbete, vad jag läst mig till så borde dessa fungera men är ju svårt att tänka om, om det skulle behövas, om det inte ges någon faktisk anledning.
Citera
2020-12-16, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulubye
Hej! Jag arbetar som Studie- och yrkesvägledare och vill slänga in i tråden att det inte i någon utbildning finns garantier till jobb, men olika grader av sannolikhet till anställning. Statistik visar ofta på att en liten procent blir anställda inom det område personen tagit examen efter en utbildning som benämns med ”Svårt att få jobb”, och kanske är det du som blir en del av den procenten.

Åter din fråga! Gör en så kallad ”PIE-intervju” inom de yrken du betat ner det till. Precis som du gör nu så går det ut på att prata med personer med erfarenhet. Tänk ut 3 saker som är viktiga för dig när du väljer (tex stad, distans, lön). Sätt ut poäng på utbildningen när du fått mer info om den. Om du får reda på att lönen är hög, sätt ett poäng där.
Du får en överskådlig bild och till slut brukar det leda till att man säger ”Det lutar åt...” och kanske ett beslut.

Tack för ditt svar, det där tror jag att jag redan gjort lite inofficiellt eller vad man ska kalla det, och det har lutat åt miljövetenskap då jag på den utbildning jag värderar högst även fått se flera tidigare studenter som faktiskt fått jobb - och det är otroligt breda yrkeskategorier men fortfarande relevanta till utbildningen.

Jag känner ju att utbildningarna är rätt för mig, och nånting måste folk ju ha gått för att få de yrken jag vill ha - problemet är att det är svårt att hitta, upplever jag, vilka dessa är. Tack åter igen för ditt svar!
Citera
2020-12-16, 17:10
Medlem
Lulubyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pantertantor
Tack för ditt svar, det där tror jag att jag redan gjort lite inofficiellt eller vad man ska kalla det, och det har lutat åt miljövetenskap då jag på den utbildning jag värderar högst även fått se flera tidigare studenter som faktiskt fått jobb - och det är otroligt breda yrkeskategorier men fortfarande relevanta till utbildningen.

Jag känner ju att utbildningarna är rätt för mig, och nånting måste folk ju ha gått för att få de yrken jag vill ha - problemet är att det är svårt att hitta, upplever jag, vilka dessa är. Tack åter igen för ditt svar!

Jag skulle söka in till båda utbildningarna (om du inte gjort det nu till våren och fått antagningsbesked), välja den du kommer in på och om du kommer in på båda ta den som magkänslan säger just den dagen, studera en termin och sedan besluta om du ska fortsätta eller inte. Om du har möjlighet att studera och jobba samtidigt nu när det mesta sker distans så överväg att göra det och inte ta studielån den perioden. På det sättet har du ingenting förlorat på att få en ordentlig insyn i utbildningen.
Hoppas på svar ifrån personer som läst utbildningarna och lycka till!
Citera
2020-12-16, 18:04
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332

Handläggare
Projektledare
Samordnare
Koordinator
Rådgivare
Konsult

Låter som att du försöker rättfärdiga ditt eget val av utbildningen.
Citera
2020-12-16, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pantertantor
Tjena FB. Jag sitter i en jobbig situation just nu då jag ska söka till Högskolan snart, blir att skicka in en sen anmälan för någon 30HP-kurs under våren då de utbildningar jag ville söka antingen (1) inte startar på våren, eller (2) blev fullsatta och inte längre sökbara.

Nåja, inte det inlägget skulle handla om. Det är så att jag lyckats efter mycket om och men bena ner det jag vill studera, och har fastnat för antingen statsvetenskap eller miljövetenskapliga inriktningar. Det jag undrar över är om någon här studerat något av dessa, och skulle vilja dela med sig lite av vad de tycker om sin utbildning, har det gett relevanta jobb osv?

Något som alltid gör mig lite osäker är när saker är okonkret, vilket är anledningen till att jag valt bort museivetare, och andra diverse kulturutbildningar som jag vet är roliga - men jobben verkar vara ungefär lika flummiga och svåra att få som om man studerat 180hp genusvetenskap. Därför känns de utbildningar inom de ovanstående ämnena lite mer relevanta. Hade jag haft ma2 (som jag funderar på att läsa under våren, men är inte helt säker då jag inte har någon CSN kvar för gymnasiestudier) så hade jag nog även lagt på socionom på listan över intressanta utbildningar. Har någon läst den utbildningen med så tar jag gärna emot erfarenheter av det också, så kanske man kan värdera lite extra kring om det är värt att plugga dubbelt i vår.

Statsvetenskap och Miljövetenskap kan vara intressant men är inte eftertraktat på arbetsmarknaden.
Men skulle dock säga att Miljövetenskap bör vara snäppet bättre än statsvetenskap. (ett plus är ju att du verkar intresserad av ämnet).

Skulle säga att socionom är bra mycket mer eftertraktat (jobbsäkert) inom offentlig sektor. Dock handlar det sen mer om att arbeta med människor.

Om det är valen du står mellan.
Senast redigerad av flashbackdasen 2020-12-16 kl. 21:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in