• 1
  • 2
2020-12-16, 07:51
Medlem
https://polisen.se/aktuellt/handelse...e-helsingborg/
16 december 04:18, Skadegörelse, Helsingborg

Fyra gripna misstänkta för försök till grov skadegörelse, Holger Danskes gata.

Polis skickades mot Holger Danskes gata i Helsingborg efter att enn uppringare till ledningscentralen berättat om ett flertal personer som försökt att tända eld på bilar på adressen. Personerna ska därefter ha lämnat platsen i en bil. När patrullerna kom fram till adressen så konstaterades det att någon form av brännbar vätska hade hällts ut på ett tjugotal bilar, men utan att någon av bilarna börjat brinna.

En personbil som stämmer överens med beskrivningen av bilen som gärningsmännen lämnat platsen i stoppades vid Ramlösarondellen, och i samband med den efterföljande kontrollen gjordes en del fynd i bilen som kan sättas i samband med ärendet på Holger Danskes gata. I bilen färdades fyra män i 20- till 25-årsåldern och de greps misstänkta för försök till grov skadegörelse.

En teknisk undersökning av brottsplatsen kommer att genomföras under morgonen.
Vet någon mer om händelsen?
Citera
2020-12-16, 08:22
Medlem
welcometorealitys avatar
Väldigt bra aggerat av uppringaren och polisen en riktig eldsjäl så att säga.
Citera
2020-12-16, 08:26
Medlem
Skicka hem dessa jävlar till kamelerna i öknen.
Citera
2020-12-16, 08:27
Medlem
Verkar som om de gett sig in i en yrkesverksamhet de inte riktigt behärskade.
4 personer i den åldern som inte lyckas få eld på ett fordon tyder på att de nog inte var riktigt tränade för verksamheten. Frågan är om de gjorde det på eget bevåg eller om någon nu är störtförbannad som betalat en slant för att få bilen uppbränd utan resultat.
Blir intressant att få veta vad dessa för samhället(Inte för dem själva) lyckade brottslingar är för individer.
Citera
2020-12-16, 10:14
Medlem
Kamics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Verkar som om de gett sig in i en yrkesverksamhet de inte riktigt behärskade.
4 personer i den åldern som inte lyckas få eld på ett fordon tyder på att de nog inte var riktigt tränade för verksamheten. Frågan är om de gjorde det på eget bevåg eller om någon nu är störtförbannad som betalat en slant för att få bilen uppbränd utan resultat.
Blir intressant att få veta vad dessa för samhället(Inte för dem själva) lyckade brottslingar är för individer.

Lyckades få fyr på en enda bil med brandfarlig vätska?,
Ren spekulation men det låter som dem fått tag på en dunk diesel och enfaldiga som dem är så trodde dem det skulle funka.
Har uppenbarligen inte gått ut skolan.
Citera
2020-12-16, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamic
Lyckades få fyr på en enda bil med brandfarlig vätska?,
Ren spekulation men det låter som dem fått tag på en dunk diesel och enfaldiga som dem är så trodde dem det skulle funka.
Har uppenbarligen inte gått ut skolan.

Varför skulle det inte gå att tända eld på bilar med en dunk diesel? Jag tror mer på att de ångrade sig/fegade ur, eller att de bara ville hota.
Citera
2020-12-16, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Varför skulle det inte gå att tända eld på bilar med en dunk diesel? Jag tror mer på att de ångrade sig/fegade ur, eller att de bara ville hota.

I den här årstiden antar jag att det är lite svårare att få dieseln att brinna. Flampunkten är ju förhållandevis hög så det vill till att dieseln värms upp så att gaserna kan bildas.
Citera
2020-12-16, 11:19
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Finns rätt mycket att läsa på Helsingborgs Dagblad nu.

Verkar röra sig om flera bilar på närliggande gator också. Polisen har haft tre olika områden avspärrade. Gör det hela väldigt svårbegripligt. Vad ville gärningsmännen åstadkomma egentligen?
Citera
2020-12-16, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Finns rätt mycket att läsa på Helsingborgs Dagblad nu.

Verkar röra sig om flera bilar på närliggande gator också. Polisen har haft tre olika områden avspärrade. Gör det hela väldigt svårbegripligt. Vad ville gärningsmännen åstadkomma egentligen?

Säga: ”Vi äger det här området. Betala era beskyddarpengar annars brinner det ordentligt nästa gång”.
Citera
2020-12-16, 14:50
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Säga: ”Vi äger det här området. Betala era beskyddarpengar annars brinner det ordentligt nästa gång”.

Jag förstår hur du tänker, men... då måste det rimligtvis finnas en tydlig mottagare (ett företag, en restaurang, en viss person) som känner till avsändaren (ett gäng, en klan, en kriminell). Annars vet ju inte den hotade vem den ska betala till, eller hur? Vi talar här om ett fall med flera bilar på olika gator, utanför olika bostadshus, inklusive en skola. De blir dussintals hushåll. Kan de alla förvänta sig att få ett inbetalningskort med posten nästa vecka kanske då? Flygblad med swishnummer bakom vindrutetorkaren?

Jag får inte ihop det.
Citera
2020-12-16, 16:27
Medlem
Mullrets avatar
Vet ej om jag hörde rätt på morgon nyheterna, men uppläsare sa 4 personer mellan 10 och 25 år. Vad gör en 10-åring klockan 0400 på morgonen. Kollar hur brorsorna eldar bilar?

Heja Sverige. Det går bra nu.
Citera
2020-12-16, 20:16
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Vet ej om jag hörde rätt på morgon nyheterna, men uppläsare sa 4 personer mellan 10 och 25 år. Vad gör en 10-åring klockan 0400 på morgonen. Kollar hur brorsorna eldar bilar?

Heja Sverige. Det går bra nu.

20-25 läste jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här