Som rubriken lyder så är de nya kollektivavtalen klara mellan Kommunal och SLR/Sobona.*
Förutom hurdana löneökningarna framöver kommer att se ut, så har Kommunal även gått ut med info om att det inte kommer att bli någon retroaktiv lön utbetald, utan ett
engångsbelopp på 5500kr kommer att betalas ut i december månad år 2020.
SLR* = Stockholms kommuner och regioner
Jag har sett på andra forum att arbetare med detta nya avtal börjat diskutera kring engångsbeloppet, samt stämma av med varandra vad man fått ut för summa. En del är glada för sin extra slant på lönen denna månad, medan andra är mindre glada och ganska många utav dem anser att beloppet inte väger upp för årets försenade löneökningar.
Jag såg själv idag på min lönespecifikation för december att beloppet nu är synligt, och jag kan erkänna att jag också är lite negativt överraskad. Jag vet också att beloppet bl.a. ska regleras utefter hur mycket man har jobbat under perioden maj-okt, samt att det är ett belopp som ska beskattas.
Så, jag tänkte öppna upp för diskussion kring detta engångbelopp.
- Alla ni här som också berörs utav avtalet och kommer få ta del utav engångsbeloppet - vad tycker ni om det? Är ni nöjda? Är det något ni tycker kunde gjorts annorlunda?
- Alla ni som inte berörs utav detta - välkomna att diskutera ändå.