2020-12-16, 05:58
Medlem
anarkaragnars avatar
Som rubriken lyder så är de nya kollektivavtalen klara mellan Kommunal och SLR/Sobona.*
Förutom hurdana löneökningarna framöver kommer att se ut, så har Kommunal även gått ut med info om att det inte kommer att bli någon retroaktiv lön utbetald, utan ett engångsbelopp på 5500kr kommer att betalas ut i december månad år 2020.

SLR* = Stockholms kommuner och regioner

Jag har sett på andra forum att arbetare med detta nya avtal börjat diskutera kring engångsbeloppet, samt stämma av med varandra vad man fått ut för summa. En del är glada för sin extra slant på lönen denna månad, medan andra är mindre glada och ganska många utav dem anser att beloppet inte väger upp för årets försenade löneökningar.
Jag såg själv idag på min lönespecifikation för december att beloppet nu är synligt, och jag kan erkänna att jag också är lite negativt överraskad. Jag vet också att beloppet bl.a. ska regleras utefter hur mycket man har jobbat under perioden maj-okt, samt att det är ett belopp som ska beskattas.

Så, jag tänkte öppna upp för diskussion kring detta engångbelopp.

- Alla ni här som också berörs utav avtalet och kommer få ta del utav engångsbeloppet - vad tycker ni om det? Är ni nöjda? Är det något ni tycker kunde gjorts annorlunda?
- Alla ni som inte berörs utav detta - välkomna att diskutera ändå.
Citera
2020-12-16, 06:33
Medlem
Luriosans avatar
Jag jobbar som personlig assistent, så får avvakta och se om jag omfattas av någon löneökning. Bor dessutom i en annan kommun, så ska bli spännande att se när lönespecen kommer. Återkommer med svar!

Överlag tycker jag det verkar som en snål summa. Retroaktiv lön hade känts bättre i mitt tycke. Beloppet 5500kr är lite, särskilt om man ska skatta på det också. Det väger verkligen inte upp för årets försenade löneökningar och jag har full förståelse för att folk är missnöjda.
Citera
2020-12-16, 07:23
Medlem
henrycostahills avatar
5 500 kr för perioden maj-oktober är mycket mer än vad ett retroaktivt löneavtal skulle ha gett.

Jag vet inte vad genomsnittslönen inom avtalsområdet är men 5 500 för 6 månader motsvarar 3,6 % på 25 000 kr/månad eller 3,1 % på 30 000 kr/månad vilket är betydligt mer än vad det löpande avtalet gav och vad Kommunalare brukar få.

Var lite tacksamma för vad förbundet faktiskt uppnådde, det var knappast arbetsgivarna som vann förhandlingen..
Citera
2020-12-16, 11:40
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrycostahill
5 500 kr för perioden maj-oktober är mycket mer än vad ett retroaktivt löneavtal skulle ha gett.

Jag vet inte vad genomsnittslönen inom avtalsområdet är men 5 500 för 6 månader motsvarar 3,6 % på 25 000 kr/månad eller 3,1 % på 30 000 kr/månad vilket är betydligt mer än vad det löpande avtalet gav och vad Kommunalare brukar få.

Var lite tacksamma för vad förbundet faktiskt uppnådde, det var knappast arbetsgivarna som vann förhandlingen..

Nu ska vi räkna vad detta blir netto efter skatter...

Engångsbeloppet skattas med högre belopp när den väl hamnar på könekontot

Av 5500 blir ca 3750:- Netto kvar . Effektiv löneförhöjning blir ungefär samma som det nya avtalet 2020-2021 ger. Ca. 2,5%. Så det är precis i linje med vad kommunalare brukar få.
Citera
2020-12-16, 19:16
Medlem
henrycostahills avatar
Fast om det hade blivit retroaktivt från maj (som första svarare skulle föredragit) hade det också inneburit att skatteavdraget blivit högre än om det betalats ut månadsvis. Dessutom leder det högre skatteavdraget till större återbäring eller mindre restskatt nästa år så nettoeffekten är fortfarande större än vad de brukar få.
Citera
2020-12-17, 10:18
Medlem
Klarabella79s avatar
Tydligen så har inte alla inom kommunals avtalsområde fått sitt nu i december heller.. Kommunal hänvisar till chefer/lönekontor och chefer/lönekontor hänvisar till kommunal..

Har vänner i olika stadsdelar..

Stockholm stad vällingby/hässelby = fått sitt

Sthlm stad Bromma= inte fått

Botkyrka kommun=fått

Huddinge kommun= fått..

Alla tre är anställda inom samma yrken i vård/omsorg..

Vet inte om det blir någon extra utbetalning separat med summan senare för jag tillhör inte kommunal och fick min löneförhöjning i november (vårdförbundet).

Såg på facebook iaf att någon sa på kommunals sida att hon kommer få en utbetalning med den summan den 30/12. Men hon är inte i stockholm..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in