2020-12-16, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Det är bra med kreditkort om du behöver köpa någon dyr pryl och inte har alla pengarna till hands.. Exempelvis en ny kyl/frys eller nya däck till bilen. Sedan får man poäng hos exempelvis American Express. Som du kan betala en resa med eller köpa en pryl.

Någon hundralapp i ränta brukar det bli per år, inget att bekymra sig över.

De skitpoängen får vi betala mångfalt iform av högre priser och högre arbetslöshet pga kortanvändningen.

Har man inte pengar ska man inte handla.

lån ska man endast ta för bostad eller business osv.
Citera
2020-12-16, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Alla kreditkortsföretag tar kortköps avgift.

debit kort 1 avgift och om det är ett kreditkort så tar de extra tillägg. Ofta en viss extra % av totalsumman.

Vi betalar detta iform av lite högre priser på varor och resor och mindre arbetstillfällen totalt sett i landet.
Det är därför de vill lura folk att betala med kort istället för kontanter.
För på kontanter kan de inte tjäna kortavgifter varje dag och varje timme.
Ännu bättre med kreditkort.

banken tar alltså betalt igen som tack för att de slipper ha svensk personal.

Plus kortbolagen utomlands som vi skickar ut pengarna ur landet till på varje kortköp.

Dessa avgifter är inkluderade i priset du får betala ändå så det är inget du förlorar på. Dessutom är det många kreditkort där du får del av dessa avgifter i form av bonus.

Att inte använda kreditkort (om man har disciplin att använda dem rätt) är enbart korkat då man får betala för något man inte använder helt enkelt - och dessutom betala extra högt pris för detta.
Citera
2020-12-16, 06:23
Medlem
Duerfs avatar
Fördelar:
- Bättre förmåner (cashback, kompletterande reseförsäkring, allriskförsäkring) än ett debitkort
- Du har en buffert mot oförutsedda kostnader utan att behöva ha massa pengar på nollräntekonton
- Du får ett extra kort, vilket gör att du kan ha det andra kortet som reserv hemma/i resväskan när du reser. Då kan du bli av med ett kort och spärra det och fortfarande ha ett kort så du klarar dig medan du väntar på det nya.

Nackdelar:
- Om du låter väljer att delbetala i stället för att betala hela skulden vid fakturatillfälle börjar ränta ticka på utnyttjad kredit, vilket kan bli dyrt.
- Beviljade krediter syns på din kreditupplysning och kan påverka din möjlighet att ta andra lån.
Citera
2020-12-16, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Dessa avgifter är inkluderade i priset du får betala ändå så det är inget du förlorar på. Dessutom är det många kreditkort där du får del av dessa avgifter i form av bonus.

Att inte använda kreditkort (om man har disciplin att använda dem rätt) är enbart korkat då man får betala för något man inte använder helt enkelt - och dessutom betala extra högt pris för detta.

Exakt pga tomtar som dig så höjs priset i onödan.

Exakt du får en del av dessa avgifter tillbaks.

betala 3-4% i avgifter och få tillbaks 0,5% i cashback.

Det kan du få av mig också.

Ge mig 10 tusen så ger jag dig 20 massage tillfällen på massagesalonger så 6dubblar jag bonusen från 50 kronor till 300kr. till 3% med andra ord.
generöst va?

Att Du skiter i dina grannar som blir arbetslösa i onödan är en sak.
Citera
2020-12-16, 07:12
Medlem
Nu kan jag bara tala ur egen erfarenhet. Jag tycker det är bra med kreditkort ur egentligen två aspekter:
1. Bonuspoäng eller cashback eller vad som helst, man får ofta mer tillbaka än med ett vanligt kort.
2. Den viktigaste delen för mig är att det tar emot mer att se skulden öka än att se mina egna pengar minska på kontot, även om det är samma sak. Sedan jag började använda kreditkort har min konsumtion gått ner, även innan corona.

Detta förutsätter såklart att krediten betalas i sin helhet för att undvika ränta. Kreditkortsskulder är inte bra, men kreditkort är bra om de används rätt.
Citera
2020-12-16, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Exakt pga tomtar som dig så höjs priset i onödan.

Exakt du får en del av dessa avgifter tillbaks.

betala 3-4% i avgifter och få tillbaks 0,5% i cashback.

Det kan du få av mig också.

Ge mig 10 tusen så ger jag dig 20 massage tillfällen på massagesalonger så 6dubblar jag bonusen från 50 kronor till 300kr. till 3% med andra ord.
generöst va?

Att Du skiter i dina grannar som blir arbetslösa i onödan är en sak.

Klassisk avis sosse. Systemet kommer inte förändras för att du sätter dig på tvären
Citera
2020-12-16, 08:00
Medlem
borrizs avatar
När jag använde bankkort upplevde jag att jag hade jag dålig koll på mina kortinköp.
Jag gillar kreditkort eftersom jag får en månadsfaktura med alla mina köp redovisade.
Citera
2020-12-16, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic

I andra länder - t ex Tyskland - så läggs det på en avgift på köpet om man vill betala med kort - 1,25-2,3%.

I Sverige så är ju givetvis avgiften inbakad i priset men man är ju blåst om man tror att man inte behöver betala den då priset istället höjs. Alla är med och betalar - även de som betalar med kontanter men i Sverige betalas ju nästan allt med kort så det spelar inte så stor roll.

Ibland önskar jag att det införs en lag som förbjuder dessa dolda avgifter och att vi kunder istället får betala denna avgift.

Betalar jag kontant så blir det ingen kortavgift.

Betalar jag med debitkort så betalar jag kanske 1kr.

Betalar jag med kreditkort så betalar jag 1-2%.
Citera
2020-12-16, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
När jag använde bankkort upplevde jag att jag hade jag dålig koll på mina kortinköp.
Jag gillar kreditkort eftersom jag får en månadsfaktura med alla mina köp redovisade.

Har svårt att förstå vad du menar.

Med dagens bank och kort-appar är det ju enkelt att hålla koll dagligen vad pengarna läggs på med kort.

Med kreditkort får man en faktura en månad efter - hur hjälper det?

Med debitkort (bankkort) så kan man ju se dag för dag direkt hur mycket man handlat.

Kreditkort (och diverse företagskort - t ex Bauhaus-kort) är bara ett sätt för företag att få oss att handla mer. "Bry dig inte om pengarna - det tar vi sen. Köp nu det du vill ha. Betala senare". Sen när månadsfakturan kommer så har de gjort det enkelt att bara betala en del av summan.
Citera
2020-12-16, 08:31
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Har svårt att förstå vad du menar.

Med dagens bank och kort-appar är det ju enkelt att hålla koll dagligen vad pengarna läggs på med kort.

Med kreditkort får man en faktura en månad efter - hur hjälper det?

Med debitkort (bankkort) så kan man ju se dag för dag direkt hur mycket man handlat.
Kanske men jag gillar att få allt svart på vitt en gång i månaden.
Citat:
Kreditkort (och diverse företagskort - t ex Bauhaus-kort) är bara ett sätt för företag att få oss att handla mer. "Bry dig inte om pengarna - det tar vi sen. Köp nu det du vill ha. Betala senare". Sen när månadsfakturan kommer så har de gjort det enkelt att bara betala en del av summan.
Nu är jag inte den som tycker det är så vidare kul att shoppa, snarare ser jag ett besök på stormarknaden en lönelördag som något av en bestraffning.
Citera
2020-12-16, 08:36
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
I andra länder - t ex Tyskland - så läggs det på en avgift på köpet om man vill betala med kort - 1,25-2,3%.

Jag känner till det och har till och med sett det i mindre tyska webbshoppar, att de lade på en avgift beroende på betalningsalternativ: kort, Paypal, osv. Enda möjligheten att slippa avgift var att gör en vanliga banköverföring.

I butik kan jag tycka det är märkligt med speciella kortavgifter, eftersom det insinuerar att kostnaden för kontanthantering är 0, vilken den verkligen INTE är, varje sig för butiker, banker eller för samhället i övrigt.
Citera
2020-12-16, 09:06
Medlem
Där finns också risker att man använder kortet i större utsträckning och att man därmed spenderar mer pengar än tidigare.
Många kreditkortsinnehavare förnekar att detta blir aktuellt för en själv, men faktum är att försvinnande få individer faktiskt har lika bra koll på sitt kreditkort som man har på sitt bankkonto.
Jag har själv använt kreditkort i flera år nu, främst för cash back och/eller för att samla olika poäng. Har man kreditkort för att nyttja krediten med delbetalning så blir det sällan förmånligt, men räknar man med eventuella valutapåslag utomlands, årsavgifter och liknande trots att man inte använder sig av delbetalning så kostar det alltid extra på något sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in