• 3
  • 4
2021-10-01, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crooken
Svenska Xshore är väl ganska långt fram i vad som kan kallas en "Tesla på vatten"?

De ska nu in på nordamerikanska marknaden:
https://boattest.com/article/x-shore...office-newport
Citera
2021-10-30, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crooken
Svenska Xshore är väl ganska långt fram i vad som kan kallas en "Tesla på vatten"?
Nog är det en båttesla alltid .
Dyr , sämre än bensinbåtar på det mesta men signalerar godhet och miljötänk enligt målgruppen .
Båtar används sällan på vintern så det finns chans att det fungerar hjälpligt ändå .
Citera
2021-10-31, 00:08
Medlem
bl-gr-ns avatar
Är inte segel och rodd Greta Thunström godkänt?
Båtar i plast är ett otyg liksom bottenfärger, de påverkar inte klimatet men är stora miljöbovar...

Varför måste klimataktivister åka kabinbåtar?
Citera
2021-11-03, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Är inte segel och rodd Greta Thunström godkänt?
Båtar i plast är ett otyg liksom bottenfärger, de påverkar inte klimatet men är stora miljöbovar...

Varför måste klimataktivister åka kabinbåtar?

Ja, elbåtar är inte OK enligt GT.
Citera
2025-10-24, 16:47
Medlem
SportquattroS1s avatar
Xshore verkar gå bra...
Citat:
Varningstecknen från elbåtstillverkaren Xshore har duggat allt tätare den senaste tiden. I mitten av september stod till exempel fabriken i Nyköping still. Bolagets betalningskrav hos Kronofogden uppgick till 1,5 miljoner kronor.

Nu har dotterbolaget Xshore Production, som sköter tillverkningen av båtar i Nyköping, försatts i konkurs. Det rapporterar Södermanlands Nyheter. Konkursansökan beviljades under onsdagen. Ett 70-tal anställda berörs.

https://www.nyteknik.se/farkost/xsho...verkas/4404379
Citera
2025-10-24, 17:18
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag föredrar 100% extra bensin eller dieselolja innan jag ger mig ut på äventyr.
Inte ett jävla potentiellt livsfarligt Litiumbatteri som kan bränna ihjäl mina ungar eller hustru i en brand som ej går att släcka ens med vatten.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-10-24 kl. 17:23.
Citera
2025-10-26, 08:29
Medlem
ReijoHervonens avatar
Elbåtar måste vara nått av det mest korkade påfundet av klimatreligionen hittills. Då man ser på skämtet Candela så undrar man hur det fungerar med hydroplanen när det blåser lite, den måste ju kantra direkt då den har tyngdpunkten uppe i det blåa? Jag hittar inga demovideor där det skulle blåsa ens lite. Sen med 57 sjömil räckvidd uppe på bärplanen då motsvarande riktiga båtar har 200-300 så blir det direkt pinsamt.

Elbåtarna är Europas motsvarighet till Cybertruck. Ägarna kunde lika bra tatuera idiot i pannan.
Citera
2025-10-26, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Elbåtar måste vara nått av det mest korkade påfundet av klimatreligionen hittills. Då man ser på skämtet Candela så undrar man hur det fungerar med hydroplanen när det blåser lite, den måste ju kantra direkt då den har tyngdpunkten uppe i det blåa? Jag hittar inga demovideor där det skulle blåsa ens lite. Sen med 57 sjömil räckvidd uppe på bärplanen då motsvarande riktiga båtar har 200-300 så blir det direkt pinsamt.

Elbåtarna är Europas motsvarighet till Cybertruck. Ägarna kunde lika bra tatuera idiot i pannan.

Det är inte nödvändigtvis fel med elektriska bärplansbåtar, bara man är medveten om deras begränsningar.

Om du tex bor i Stockholm, och har sommarstuga någonstans i skärgården kan jag mycket väl tänka mig att det fungerar bra med en eldriven bärplansbåt för att ta sig från hemmahamnen i centrala 08 till sommarstugan. Så länge båten har räckvidd nog att ta sig hela vägen, med passande mängd laddning kvar som nödreserv, är det inget problem med en kortare räckvidd än ICE-båtar.
Citera
Igår, 19:18
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Den saken skriver jag under på.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in