2020-12-15, 16:42
Avstängd
Hittade detta uttryck, men förstår inte. Vad menas?? Finns inget på nätet heller.
Citera
2020-12-15, 17:11
Medlem
GoUoDs avatar
Sätt det i ett sammanhang.

Har du -5 punkter för lågt av natrium och de pumpar in så du får +5 punkter natrium, så är du kliniskt kompenserad. Uttrycket låter dock som fikonspråk.
Citera
2020-12-15, 17:13
Medlem
aaerligs avatar
Har inte hört det förut men jag spekulerar som följer:
Du kan ha försämrat syreupptag. Kroppen kompenserar med högre puls -> högre cardiac output. Detta är en fysiologisk kompensationsmekanism.

Kliniskt kompenserad skulle således kunna vara exempelvis högt blodtryck som är sänkt med hjälp ACE-hämmare.

Återigen, spekulation. Möjligt att något kliniker här har bättre koll.
Citera
2020-12-15, 22:37
Medlem
trottwells avatar
Jag ställde frågan till en läkare och fick följande svar:

"Kompenserad innebär att kroppen/organen fungerar tillräckligt för att inte ge systemisk påverkan. Tex hjärtsvikt är inte kompenserad om du ser halsvenstas, ben ödem och andfåddhet i vila
Eller levercirros är inte kompenserad om du har vätska i buken (ascites), ikterus (gul hud)"

Med reservation för att jag kan ha varit otydlig i min frågeställning och att läkaren var stressad.
Citera
2020-12-15, 23:39
Medlem
drArsMoriendis avatar
När någon är kompenserad för en sjukdom så finns det inte kliniska symtom (just nu). Det är alltså att kroppens förmåga att kompensera för en sjukdomsnedsättning faktiskt är tillräcklig för patienten att verka tämligen normal i undersökningssituationen. Med det sagt kan du ju fortfarande vara sjuk utan att ha tecken på att vara det, utan det kanske kommer senare eller i ett annat sammanhang.

T.ex. en Alzheimerpatient kanske kan hålla ett normalt samtal i ett tyst rum utan någon tidspress.
En KOL-patient kan ligga högt i blodets koldioxidhalt om du kollar efter det, men kanske inte upplever andnöd eller flåsighet.
En hjärtsviktspatient kan ha en sviktbild på ett ultraljud eller stegrade hjärtsviktsprover i blod, men inga ytliga tecken som svullna ben, flåsighet eller kalla bleka extremiteter. I just det fallet brukar man skriva patienten är perifert kompenserad.

Ett annat syftningsläge kan vara mer begränsad, t.ex. kan du säga att hjärtat kompenserar för hjärtsvikten genom att bygga på sin egen muskelmassa. Just då kanske hjärtat "kompenserar" sig, det vill säga klarar av normal pumpförmåga, men den kan ju inte bygga på sig för evigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in