Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2020-12-29, 10:38
  #61
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baconizer
Hahaha, vilken underbar formulering
Ja, kanske det ... =)

Men det är ju faktiskt så.

Vissa opastöriserade mejerivaror bör faktiskt med sig smaken och doften av stallet.
Det kommer inte från själva stallet. Det är alltså inte så att ostmakarna har lagrat osten i stallet så att den tagit åt sig av den odören.
Utan det är helt enkelt så mjölken smakar och luktar, beroende på vad kossorna har ätit för bete, eller foder.
Du vill såklart helst att de ska ha gått utomhus på en bergssluttning och betat sköra ängsblommor, typ. Nej, det är lika kul oavsett vilket bete det än varit (utom soptipp såklart ... ).


Du kan t.o.m. hitta helt vanligt Smör, som det stinker stall av så fort du öppnat förpackningen.
Det är hemkärnat och kommer direkt från mjölkpallen direkt till smörbyttan var det kärnas.
Sen körs det ut till butiken och du handlar paketet.
Citera
2020-12-30, 16:15
  #62
Medlem
Är varken ostexpert eller finsmakare, men brie är en favorit hos mig. I helgen provade jag brie med chili, vilket var fantastiskt gott. Lite uppfriskande och inte lika 'tungt'.
Citera
2020-12-31, 10:31
  #63
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmamedE
Är varken ostexpert eller finsmakare, men brie är en favorit hos mig. I helgen provade jag brie med chili, vilket var fantastiskt gott. Lite uppfriskande och inte lika 'tungt'.
Om du vill ha något som är både uppfriskande och gör osten inte lika tung, som du skriver, så borde du ju prova marmelad.
Ja, inte jordgubbssylt såklart ...

Men, till den vanliga Brie-osten som du gillar så kan du ha Fikon-marmelad.
Det är en klassiker, och bara för att du ställer fram en sådan burk till ostbrickan så kommer du att få extrapoäng i creddighet ... =)

Du kan handla fikon-marmelad i de matbutiker, och det är de där långsmala glasburkarna om du vet.
Jag tror att märket är "St Darfour" eller något liknande.

Det finns såklart andra märken också, men Brie och sådan Fikon-marmelad är som sagt en av de klassiska kombinationerna.
Du kan gärna prova några av de andra smakerna också om du vill.
Päron-marmeladen tex, den kan jag rekommendera.
Gillar du svarta körsbär, bigaråer, så finns det också - liksom många andra smaker också.

Men grejen är att det inte ska vara en allt för Söt, översockrad, marmelad.
Utan det ska vara så naturligt som möjligt, gärna med en aning bitterhet.

Det Feta (som gör det "tungt") i ostar som Brie den balanseras, och neutraliseras, om man lägger till lite syrlighet och bitterhet. Det är därför man har Fikon-marmelad på Brie.
Och även Aprikos-tårtan - den har ju en mer tydlig bitterhet i sig.
Smaka, du kommer gilla att kombinera såhär ska du se.


Annars kan du gå direkt på Aprikos- och mandeltårtan.
Det är bara hoppressade halvtorkade aprikoser, med skållade mandlar instoppade.
Den funkar också fint till god ost.
Ja, den ser ut som en "tårta", rund alltså (som en tårta).


Annars kan du ju alltid testa lite friterad Camembert med varm hjortronsylt.
Det är fina grejer ska du veta.
Nån skopa god glass till så blir du glad.

Prova annars att själv fritera färska champinjoner i frityrsmet.
Fy satan vad gott det är.
Och hjortronsylten funkar till den med.
Citera
2020-12-31, 22:39
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Om du vill ha något som är både uppfriskande och gör osten inte lika tung, som du skriver, så borde du ju prova marmelad.
Ja, inte jordgubbssylt såklart ...

Men, till den vanliga Brie-osten som du gillar så kan du ha Fikon-marmelad.
Det är en klassiker, och bara för att du ställer fram en sådan burk till ostbrickan så kommer du att få extrapoäng i creddighet ... =)

Du kan handla fikon-marmelad i de matbutiker, och det är de där långsmala glasburkarna om du vet.
Jag tror att märket är "St Darfour" eller något liknande.

Det finns såklart andra märken också, men Brie och sådan Fikon-marmelad är som sagt en av de klassiska kombinationerna.
Du kan gärna prova några av de andra smakerna också om du vill.
Päron-marmeladen tex, den kan jag rekommendera.
Gillar du svarta körsbär, bigaråer, så finns det också - liksom många andra smaker också.

Men grejen är att det inte ska vara en allt för Söt, översockrad, marmelad.
Utan det ska vara så naturligt som möjligt, gärna med en aning bitterhet.

Det Feta (som gör det "tungt") i ostar som Brie den balanseras, och neutraliseras, om man lägger till lite syrlighet och bitterhet. Det är därför man har Fikon-marmelad på Brie.
Och även Aprikos-tårtan - den har ju en mer tydlig bitterhet i sig.
Smaka, du kommer gilla att kombinera såhär ska du se.


Annars kan du gå direkt på Aprikos- och mandeltårtan.
Det är bara hoppressade halvtorkade aprikoser, med skållade mandlar instoppade.
Den funkar också fint till god ost.
Ja, den ser ut som en "tårta", rund alltså (som en tårta).


Annars kan du ju alltid testa lite friterad Camembert med varm hjortronsylt.
Det är fina grejer ska du veta.
Nån skopa god glass till så blir du glad.

Prova annars att själv fritera färska champinjoner i frityrsmet.
Fy satan vad gott det är.
Och hjortronsylten funkar till den med.

Många bra tips, tack!
Friterad camembert har jag testat, supergott! I övrigt blev jag vansinnigt sugen på att köpa hem lite fikonmarmelad.

St darfour hade jag helt glömt bort. Vill minnas att aprikosmarmelad var en hit.
Citera
2022-07-27, 01:26
  #65
Medlem
Den franska färskosten Délice de Bourgogne. Tror åtminstone att den hör till färskostarna med tanke på hur mjuk den var i konsistensen, på gränsen till rinnig om man låter den så rumstempererad alltför länge.

Kraftigt saltad var den också men samtidigt rund och härligt gräddig helt efter min smak. Provade på ett smörgåskex tillsammans med lite kokt skinka och ananasmarmelad. Kanske skulle detta ses mer som ett tilltugg än en dessert. Men om man skippar skinkan och bara kör på marmelad och ost så.
Citera
2022-07-28, 03:26
  #66
Medlem
Ville bara tillägga att den lite ovanliga och mer festliga Strawberry Daquiri-marmeladen funkar finfint ihop med vanliga färskostar eller lite finare dito som Delice-osten jag gav exempel på här ovan.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback