• 1
  • 2
2020-12-14, 18:49
Medlem
Finnj-vels avatar
Jobbar hos ett av Sveriges största företag och hör ganska mycket hur det går, t.ex. om det går bra i företaget på grund av hög sysselsättning eller om det går dåligt. Jag äger idag inga aktier i företaget.

Jag pratade med en kollega som sade att man ska helst inte äga aktier i företaget eftersom man är anställd, det kan bli problem. Alternativt så ska man hålla sig till B-aktier.

Kan någon förklara hur det ligger till juridiskt egentligen? Jag vill inte investera stort, men definitivt månadsspara 500-1000:-. Kan det vara olika från företag till företag? Kan positionen man har i företaget spela roll?
Citera
2020-12-14, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Jobbar hos ett av Sveriges största företag och hör ganska mycket hur det går, t.ex. om det går bra i företaget på grund av hög sysselsättning eller om det går dåligt. Jag äger idag inga aktier i företaget.

Jag pratade med en kollega som sade att man ska helst inte äga aktier i företaget eftersom man är anställd, det kan bli problem. Alternativt så ska man hålla sig till B-aktier.

Kan någon förklara hur det ligger till juridiskt egentligen? Jag vill inte investera stort, men definitivt månadsspara 500-1000:-. Kan det vara olika från företag till företag? Kan positionen man har i företaget spela roll?

Varför skulle det vara ett problem att investera i det bolag du jobbar åt?
Tror du inte din VD äger aktier i sitt egna bolag?
Citera
2020-12-14, 18:51
Medlem
Det är väl klart du får! Många företag ger eller säljer aktier till sina anställda!
Citera
2020-12-14, 19:00
Medlem
Citat:

Jag tror dilemmat din kollega syftar på är att anställda i ledningsgruppen har "restriktioner" kring sitt aktieägande, får t.ex inte sälja/köpa när de vill - rätta mig om jag har fel och missförstått, tycker dock det låter rimligt.
Citera
2020-12-14, 19:02
Medlem
ostfrallan39s avatar
Är inte säker. Men misstänker att du enbart får köpa under vissa perioder. Om du t.ex. tankar in efter du vet att ni kommer göra ett bra resultat sitter du alltså på insiderinformation vilket kan ställa till eventuella problem..

Är dock inte säker, men låter rimligt.
Citera
2020-12-14, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymlagom
Jag tror dilemmat din kollega syftar på är att anställda i ledningsgruppen har "restriktioner" kring sitt aktieägande, får t.ex inte sälja/köpa när de vill - rätta mig om jag har fel och missförstått, tycker dock det låter rimligt.

Ja, brukar vara close period 30 dagar närmast kvartalsrapport och 60 dagar närmast årsrapport som man inte får handla om man har god insyn i bolaget. Ett företag jag jobbade på tillämpade den regeln för alla anställda. Vi fick mail varje gång vi gick in resp lämnade closed period...
Citera
2020-12-14, 19:25
Medlem
Citat:

Låter konstigt när jag jobba för fortum blev folk erbjudna hipp som happ o köpa aktier
Citera
2020-12-14, 19:30
Medlem
Lowlyfes avatar
Jobbade åt ett företag som hade som standard att fixa aktier åt sina anställda, som de sedan skötte utdelning och dylikt med vilket resulterade i en del pengar på fickan då och då. Som jag fick det förklarat för mig var det helt okej men att man självklart inte fick utnyttja sin position i företaget för att påverka sin aktiehandel med bolaget, exempelvis att inte göra "fula affärer".
Citera
2020-12-14, 19:33
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Inga problem om det är ett stort börshandlat företag. Möjligen kan de i ledningsgruppen ha vissa begränsningar som när de får handla och ska rapporteras till FI. På mitt eget 20-årsjubileum fick jag en näve aktier i företaget av företaget och jag har tidigare handlat i det.
Citera
2020-12-14, 20:04
Medlem
Som anställd, med de småposterna du nämner så även om du råkar höra nån hemlig insiderinfo så är risken att nån revisor/skatteverket skulle se det betydligt mindre än att du träffas av blixten ute på en golfrunda i strålande solsken.
Citera
2020-12-14, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Som anställd, med de småposterna du nämner så även om du råkar höra nån hemlig insiderinfo så är risken att nån revisor/skatteverket skulle se det betydligt mindre än att du träffas av blixten ute på en golfrunda i strålande solsken.
Finns inget förbud att man inte får äga aktier i det bolag där man jobbar.
Enda restriktionen är för insiderpersoner där det finns vissa restriktioner. TS är knappast någon insiderperson eftersom en sådan är ordentligt informerad av företaget vad som gäller för en insider.
Citera
2020-12-14, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ostfrallan39
Är inte säker. Men misstänker att du enbart får köpa under vissa perioder. Om du t.ex. tankar in efter du vet att ni kommer göra ett bra resultat sitter du alltså på insiderinformation vilket kan ställa till eventuella problem..

Är dock inte säker, men låter rimligt.
var det inte snack på nyheterna om att de som jobbar på swedbank fick typ 5000kr i bonus i form av aktier. sedan sålde dom av dom direkt innan swedbankaktien sjönk typ 50% eller vad det nu var.

och det var tydligen "insider handel".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in