Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-12-14, 19:52
Medlem
Briasccas meny ser inte dum ut – jag fick färserad orre vid en festmiddag på Karlberg och tyckte den var bus-god. För mig blir det:
Laxbit och skaldjur i småportioner.
Hummer kokt med dill, småportioner igen men den glupske kan ta extra.
Hjortsadel med Hasselbackspotatis och Bearnaise.
Citronsorbet.
Citera
2020-12-14, 19:54
Medlem
fittknullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag brukar köra mina klassiker:

1. 50% andel av snittar med vitt bröd. 50% fullkorns.
2. Färskost vitlök & örter.
3. Toppings.

Toppings:

1. Isberg, rostbiff, wasabi och kapris
2. Isberg, Lax, pepparrotskräm, gurka, rädisa.
3. Isberg, Rökt skinka (bra), cheddar, chilimajo.
4. Experimentell. I år blir det nog vitlöksstekta champinjoner med isberg och någon form av reducerad ostron/sojasås. Kanske teriyaki.

Låter fruktansvärt gott. Vad menar du med topping? Alltså ska du ha isbergs sallad i snittarna? Ditt exempel nummer 3 får mig att vattnas i munnen! Mums.

Säg, blir det några fyrverkerier under nattens timmar?
Citera
2020-12-15, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag funderar nu på vad för kul man skulle kunna testa, lite mer avancerat (för mig iallfall) och gott till nyår. Trevligt att utbyta lite ideer med varandra

Jag tänkte ge mig på

Förrätt: Pilgrimsmusslor med kanske en kaprispuree med en olive tuile

Huvudrätt: Ramsays lobster Ravioli

Efterrätt: Tiramisu eller en klassisk Creme Brulee, eventuellt panna cotta eller denna, Pear and caramelised white chocolate galette

https://www.greatbritishchefs.com/recipes/pear-white-chocolate-galette-recipe?fbclid=IwAR2Z2DshsK9yJeZB-ycdlVFE6vYMgaxCO_AmZegtjY7RXVyEAHOpTLM qq3c

Kanske nån lätt amuse bouche, typ makrillpaté med fröknäcke?

Vad har ni planerat för kul?

Pilgrimsmusslor för mig är förknippat med en riktigt fet smörsås på pilgrimsmusslans buljong, förslagsvis dopad med diverse rom (Caviar, forell, löjrom)
Kastanjesäsongen är här så några bitar kastanj för att komplettera sötman så är du hemma!
Citera
2020-12-15, 15:08
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugabelover
Pilgrimsmusslor för mig är förknippat med en riktigt fet smörsås på pilgrimsmusslans buljong, förslagsvis dopad med diverse rom (Caviar, forell, löjrom)
Kastanjesäsongen är här så några bitar kastanj för att komplettera sötman så är du hemma!

Blir det inte svårt att fixa buljong på PGM då de går så snabbt att tillaga? Jag har en redig fryst hummerbuljong jag gjorde förra året, kanske kan använda den?
Citera
2020-12-15, 17:52
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittknullare
Låter fruktansvärt gott. Vad menar du med topping? Alltså ska du ha isbergs sallad i snittarna? Ditt exempel nummer 3 får mig att vattnas i munnen! Mums.

Säg, blir det några fyrverkerier under nattens timmar?

Ja, Isberg/romansallad på understa lagret, sedan protein, sedan sås. Toppas ev. med gurka, kapris, rädisa. Isberg ger lite krisp och snittarna håller ihop sig bra med denna metod. De håller sig även fräscha längre utan att bli för blöta.

Blev inga fyrverkerier förra året, så hoppar nog det även i år. Lite för gammal för det.
Citera
2020-12-15, 19:46
Bannlyst
Citat:
Blir det inte svårt att fixa buljong på PGM då de går så snabbt att tillaga? Jag har en redig fryst hummerbuljong jag gjorde förra året, kanske kan använda den?

Jo, om du inte vill servera kokta pillisar så får du ingen buljong.

Om du har en krallig hummerbuljong i frysen så har du en klockren förrätt.

- halstrade pilgrimsmusslor, hummermajonnäs, råmarinerad fänkål, grönärtsolja, prosciuttocrisp.
Citera
2020-12-15, 20:46
Medlem
Citat:

Ber om ursäkt, utgick för att det var färska pilgrimsmusslor i skalet, buljongen kokas då på inkråmet (minus romsäck).

Klart du kan bygga en god sås på hummerbuljong, förslag är att utgå från en klassisk champagnesås med massa karamelliserad lök i botten och fet, nästan karamelliserad grädde!

Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Jo, om du inte vill servera kokta pillisar så får du ingen buljong.

Om du har en krallig hummerbuljong i frysen så har du en klockren förrätt.

- halstrade pilgrimsmusslor, hummermajonnäs, råmarinerad fänkål, grönärtsolja, prosciuttocrisp.

Lås ovanstående angående buljong, onödigt dryg ton.
Senast redigerad av Mugabelover 2020-12-15 kl. 20:50.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in