2020-12-14, 14:07
Medlem
Någon med erfarenhet av detta?
Hur är lönerna? Likvärdig med VVS montörer ?

Utbildningen har jag hyffsat koll på och det verkar intressant men iom att det är 2 år på högskola så ska väl lönen vara relativt bra inom ett par år iaf.

MVH
Citera
2020-12-14, 14:47
Medlem
Kennethkvartings avatar
Omväxlande arbete, de flesta kyltekniker är mer tekniskt lagda än händiga så att säga, alltså det är inget fel med att vara händig, men arbetet har en klar övervikt mot teknisk förståelse och felsökning.

Lön: 32-36000 i månaden nånstans med några års erfarenhet, att komma upp i samma löner som VVS-montörer är en sak som aldrig kommer inträffa, detta trots att en kyltekniker måste omcertifiera sig vart femte år, måste kunna en hel del om el, styr&regler, VVS, ventilation, fixa lås och larm, bygga kyl och frysrum etc.

Fördelen, eller nackdelen, beroende på hur man ser på saken är att man inte har någon lärlingstid.
Citera
2020-12-14, 15:22
Medlem
Kennethkvartings avatar
Skulle du inte bli VVS-Montör förresten?
Citera
2020-12-14, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolwet
Någon med erfarenhet av detta?
Hur är lönerna? Likvärdig med VVS montörer ?

Utbildningen har jag hyffsat koll på och det verkar intressant men iom att det är 2 år på högskola så ska väl lönen vara relativt bra inom ett par år iaf.

MVH

Är intresserad jag också. Har elutbildning, blev mest byggen och kabeldragning under mina 3 år i yrket.
Hörde nått om lärlingstid som kyltekniker, stämmer detta?

Tyckte lönerna verkar bra, är det nån chans att man tvingas till resjobb? (Vill undvika detta!)
Citera
2020-12-14, 18:07
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byxvarmtoblerone
Är intresserad jag också. Har elutbildning, blev mest byggen och kabeldragning under mina 3 år i yrket.
Hörde nått om lärlingstid som kyltekniker, stämmer detta?

Tyckte lönerna verkar bra, är det nån chans att man tvingas till resjobb? (Vill undvika detta!)

Det finns ingen formell lärlingstid som kyltekniker, har man personligt certifikat så har man. Däremot är det oftast så att man går in på en lägre lön första året/åren medan man är under upplärning. Naturligtvis är det ju inte så att ett certifikat betyder att man är fullärd, men man måste inte göra ett visst, på förhand bestämt antal timmar.

Jag skulle kunna tänka mig att en gröngöling får 28000 kr i månaden och när han har jobbat en par, tre år kanske så har han 33-36000, nånstans i de krokarna beroende på vilken ort han jobbar på.

Angående resjobb: Bor du i en riktig stad och jobbar som servicetekniker och med mindre servicemontage törs jag lova att du inte behöver resa särskilt ofta.

Jobbar man som montör får man nog räkna med resor.
Citera
2020-12-14, 18:44
Medlem
Enligt mig ett extremt intressant arbete, om man har intresset och är lagd åt det tekniska hållet.

Den enda utbildningen jag kan rekommendera är den som tidigare drevs av IUC. Numera Celcia i Katrineholm. Där får man laborera praktisk med riktigt vettig utrustning. Väldigt viktigt del i utbildningen. Många skolor verkar tro att allt praktiskt helt ska läras ut på företagen.

Lönen är okej, det beror helt på vad du själv levererar. Men en genomsnittstekniker ligger inte lika högt som en rörkrökare på ackord.

Det är en väldig brist på tekniker och montörer i yrket. I princip samtliga företag är i behov av personal. En självgående servicetekniker kan välja och vraka bland arbetsgivare.
Citera
2020-12-14, 19:49
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det finns ingen formell lärlingstid som kyltekniker, har man personligt certifikat så har man. Däremot är det oftast så att man går in på en lägre lön första året/åren medan man är under upplärning. Naturligtvis är det ju inte så att ett certifikat betyder att man är fullärd, men man måste inte göra ett visst, på förhand bestämt antal timmar.

Jag skulle kunna tänka mig att en gröngöling får 28000 kr i månaden och när han har jobbat en par, tre år kanske så har han 33-36000, nånstans i de krokarna beroende på vilken ort han jobbar på.

Angående resjobb: Bor du i en riktig stad och jobbar som servicetekniker och med mindre servicemontage törs jag lova att du inte behöver resa särskilt ofta.

Jobbar man som montör får man nog räkna med resor.

Citat:
Ursprungligen postat av Silver-Shield
Enligt mig ett extremt intressant arbete, om man har intresset och är lagd åt det tekniska hållet.

Den enda utbildningen jag kan rekommendera är den som tidigare drevs av IUC. Numera Celcia i Katrineholm. Där får man laborera praktisk med riktigt vettig utrustning. Väldigt viktigt del i utbildningen. Många skolor verkar tro att allt praktiskt helt ska läras ut på företagen.

Lönen är okej, det beror helt på vad du själv levererar. Men en genomsnittstekniker ligger inte lika högt som en rörkrökare på ackord.

Det är en väldig brist på tekniker och montörer i yrket. I princip samtliga företag är i behov av personal. En självgående servicetekniker kan välja och vraka bland arbetsgivare.
Tänker på den här tråden:
(FB) Varför får alla praktiska arbetare så hög lön?

Borde inte utbud och efterfrågan driva upp lönerna isf? Har läst en hel del på nätet och den enorma (påstådda?) bristen på kyltekniker.

Har läst en del på nätet och avtalet som kyltekniker går på är bra mycket sämre än en genomsnittlig hantverkare. Jour har varit en het debattfråga
Citera
2020-12-14, 20:03
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA

Borde inte utbud och efterfrågan driva upp lönerna isf? Har läst en hel del på nätet och den enorma (påstådda?) bristen på kyltekniker.

Har läst en del på nätet och avtalet som kyltekniker går på är bra mycket sämre än en genomsnittlig hantverkare. Jour har varit en het debattfråga

Ja, avtalet är totalt jävla värdelöst.

Jag tror att de kyltekniker som är med i facket mest är med av slentrian, ingen har en fackklubb eller nåt, byggnads centralt har inget intresse att företräda en yrkeskår på kanske 1000 man eller vad det kan vara.

Jag vet några som har kring 38-40000 i månadslön, alla har individuell lön.
Citera
2020-12-14, 20:08
Medlem
Citat:

Nja. Även om företag behöver tekniker är de inte helt desperata och det utbildas tillräckligt många som tar ett jobb för en normal ingångslön.

Finns även de företag som tar in folk som är helt gröna och erbjuder dem utbildning.
Citera
2020-12-14, 21:37
Medlem
Citat:

Ja man tycker att lönerna borde lyftas när efterfrågan på personal är hög, men så enkelt är det inte. Jouren kan jag tänka mig är ett problem med dom som jobbar med matvarubutiker. Där är det ganska mycket jour med väldigt lite betalt. Där är de flesta säkerligen tvungna att delta i jouren.
Citera
2020-12-15, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Ja, avtalet är totalt jävla värdelöst.

Jag tror att de kyltekniker som är med i facket mest är med av slentrian, ingen har en fackklubb eller nåt, byggnads centralt har inget intresse att företräda en yrkeskår på kanske 1000 man eller vad det kan vara.

Jag vet några som har kring 38-40000 i månadslön, alla har individuell lön.

Har inte Kyltekniker och vvs montörerna samma avtal ? båda omfattas av teknikavtalet ?
Citera
2020-12-15, 09:12
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolwet
Har inte Kyltekniker och vvs montörerna samma avtal ? båda omfattas av teknikavtalet ?

Vet inte exakt. I så fall är det fel, för VVS-montör och kyltekniker är inte i närheten samma jobb och borde inte regleras i samma avtal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in