2006-05-17, 23:06
Medlem
beyonds avatar
Behöver sopa en hårddisk på en arbetsdator som skall återlämnas. För herrans många år sedan körde jag nåt litet program som gjorde just detta, den tuffade på hela natten och så var det inte mycket mer med det.

Dock undrar jag vad som hänt på den fronten, behöver dessa utilities lika lång tid på sig idag eller har utvecklingen på nåt mysko sätt gått framåt?

Tar gärna emot tips på vilket program jag ska använda då det av förklarliga skäl inte är så lätt att testa dessa en & en (får slut på datorer ). Har inte tillgång till sopdatorn i dagsläget så det vore awesome att vara beväpnad och klar när det är dags.
Citera
2006-05-17, 23:17
Medlem
Killdisk gör vad du söker, skriver över all data på hårddisken några gånger

http://www.killdisk.com/
Citera
2006-05-17, 23:25
Medlem
beyonds avatar
Verkar bra, ska leta reda på PRO-versionen!

Gillar detta: "Data verification could be performed after erasing is completed".
Citera
2006-05-17, 23:28
Medlem
beyonds avatar
Tack för tipset, förresten.
Citera
2006-05-22, 22:56
Medlem
Seagates avatar
Personligen använder jag Eraser.

// Farbror Seagate
Citera
2006-05-22, 22:58
Medlem
Zkullocks avatar
Blir det "renare" vid en annvändning av det där programet än vid formatering?
Citera
2006-05-22, 23:13
Medlem
Loppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zkullock
Blir det "renare" vid en annvändning av det där programet än vid formatering?

Renare och renare, det du använder programen till är att skriva över informationen som finns på disken så många gånger att den inte går att få tillbaka med någon recovery program. Med andra ord, om du ska kassera en hårddisk som du använt till att lagra viktig information så räcker det inte med en formatering, för när du formaterar så kan du fortfarande få fram infon som legat på hårddisken, men inte om du skriver över infon många gånger.
Citera
2006-05-23, 09:16
Bannlyst
kanske är just det han vill göra, skriva över hddn med ettor eller nollor?.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in