2020-12-22, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier

Nedskärningar i försvaret blev det mer på 90-talet efter östblockets kollaps, inte under 80-talet.

Nedskärningarna började väl så smått andra halvan på 80??
Citera
2020-12-22, 15:38
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nedskärningarna började väl så smått andra halvan på 80??

Options for Change kallades omstruktureringen och nedskärningarna i brittiska försvaret, det började 1990.
Citera
2020-12-22, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Options for Change kallades omstruktureringen och nedskärningarna i brittiska försvaret, det började 1990.

Jaha, jag tänkte på Sverige, sorry
Citera
2020-12-22, 17:07
Medlem
WW1 måste ha varit helvetet på jorden. När krigen "industrialiserades" - Men det är svårt att föreställa sig alla krig genom historien. Vi kan se på Finska Vinterkriget tex. Finnarna gav sig inte och de var totalt underbemannade. Det är sisu.

Jag vet att Elon Musk på Tesla aktivt söker veteraner hos veteranorganisationerna till verkstadsgolven då de är vana att arbeta för en gemensam sak och ett gemensamt mål och inte gnäller om tex HBTQ certifiering och nonsens. - När Sverige avskaffade den allmänna värnplikten så började Sveriges kollaps.
Citera
2020-12-22, 17:56
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
WW1 måste ha varit helvetet på jorden. När krigen "industrialiserades" - Men det är svårt att föreställa sig alla krig genom historien. Vi kan se på Finska Vinterkriget tex. Finnarna gav sig inte och de var totalt underbemannade. Det är sisu.

Jag vet att Elon Musk på Tesla aktivt söker veteraner hos veteranorganisationerna till verkstadsgolven då de är vana att arbeta för en gemensam sak och ett gemensamt mål och inte gnäller om tex HBTQ certifiering och nonsens. - När Sverige avskaffade den allmänna värnplikten så började Sveriges kollaps.

Om man med mental ohälsa menar PTSD så var nog Första världskriget värst i o m det utdragna ställningskriget där möjligheterna till mental återhämtning var få.
Citera
2020-12-22, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo. Och en mer pressande situation, det är tufft att försvara ett värn när elitsoldaterna kommer smygande.

Plus att de var pojkar mot män.
De utsattes även för hård pennalism av befäl innan invasionen. Bands fast i marken i minusgrader osv som straff.
Citera
2020-12-25, 15:41
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Jag skulle säga moderna krig, men kanske främst 1:a och 2:a världskriget. Helt enkelt eftersom man kunde vara i strid i månader utan uppehåll. Både före och efter det fick ju soldaterna lite vila mellan striderna.
Citera
2020-12-27, 10:51
Medlem
Soldater på västfronten under WW1 befann sig dock inte i själva frontlinjen särskilt stor del av tiden som de tjänstgjorde. Enligt brittisk forskning befann sig soldater vid fronten 47% av tiden, och utsattes för beskjutning ungefär en dag av fem. Man spenderade 4-6 dagar vid fronten och roterade sedan bakåt för vila, övning och fältarbeten lika många dagar. För många som tjänstgjorde var kriget i själva verket rätt stillsamt, beroende på vapenslag och var man var placerad. Artillerister stred mest, kavallerister stred minst.
Citera
2020-12-27, 12:43
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Tänker krigen förr med svärd, bågar och spjut, tungt kavalleri som kunde dyka upp på en sårbar flank!

Krigen 1500 - 1800 tal musköter och kanoner

Tänker sedan 1a världskriget, granater, riktigt artilleri, prickskyttar, gas

2a världskriget samma som ovan fast med bättre vapen bättre precision samt flygunderstöd.

Eller dagens moderna krig, prickskyttar på extremt avstånd, extremt bra precision på alla vapensystem, extremt bra flygunderstöd, drönare mm.

Vilken standard soldat tog mest stryk mentalt tror ni?
Det går lätt att svara på - nutida krig.

Och det beror inte på att det pangas mer i dagens krig än det gjort förr.
Det beror inte heller på att teknologin blivit bättre eller något sådant.

Nej, anledningen är något helt annat - den allmänna opinionen.

Idag är det helt enkelt ett jäkligt otacksamt "jobb" att vara soldat.
Det är inte bara fienden på slagfältet som attackerar, utan det gör ju hemmaopinionen också.
Frågan är vad som gör mest skada ... en kula i benet eller att få veta att man är ett jävla avskum som är hatad av typ alla i det egna landet.

Det är detta som ger hjärnspöken, för det finns inte någon känsla av att ha utfört något viktigt, något betydelsefullt längre. Utan allt är inpackat i en starkt negativ tolkning.

Den tolkningen är de själva också del av, eftersom de alla vuxit upp i den, med den också.

Jämför med forna tiders krig (senast WW2) så hela egna folket ställde sig bakom kriget och de enskilda soldaterna.
Det blev parader och medeljer, varje liten skitstad anordnade parader för de hemkommande soldaterna.
De fick jobb - ofta finare, betydelsefulla jobb - i staden de kom från också.
De var plötsligt uppburna samhällsmedborgare, de hade "blivit någon."

Inte idag.

Idag är soldater avskum i folks ögon.
Inte för alla, såklart. Men det är den bild media pumpar ut.
Och mottagarna är inte bara "antikrigsaktivister" utan det är ju även de enskilda krigsveteranerna.
Och de känner sig träffade.
Citera
2020-12-29, 19:22
Medlem
Dorniers avatar
Nja, i både USA och England är man väl generellt "patrioter" så att säga nuförtiden. Det var mer på 60/70-talet det protesterades mot det dåvarande Vietnamkriget. Nåt liknande har inte förekommit när det gäller mer moderna krig i Irak och Afghanistan. Soldater ses inte som avskum i dessa länder bland befolkningen på hemmaplan. Särskilt i England är man stolta över sina soldater. Sen att man borde protesterat mot dessa krig i Mellanöstern som tjänar andra intressen är en annan sak, det har man ofta inte fattat.
Citera
2021-01-05, 22:56
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Japp det klassiska fotot på den leende soldaten... Får fan rysningar!
Min nyfikenhet gjorde att jag var tvungen att ta reda på vad det var för foto.
Önskar att jag låtit bli att kolla på den bilden precis innan läggdags. Det där ansiktet kommer dyka upp i nattens drömmar nu. Fy.
Citera
2021-01-09, 18:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Min nyfikenhet gjorde att jag var tvungen att ta reda på vad det var för foto.
Önskar att jag låtit bli att kolla på den bilden precis innan läggdags. Det där ansiktet kommer dyka upp i nattens drömmar nu. Fy.
Ja den är rätt creepy
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in