Citat:
Ursprungligen postat av
BokiBoki
Olika typer av psykosociala problem är nog ganska väldokumenterat och omtalat vad gäller veteraner från Vietnamkriget. De var väl dessutom senaste gången USA-soldater i större utsträckning deltog i strid på marken mot en farlig och inte underlägsen fiende.
Den anspänning strid på marken ger skuiljer sig nog inte helt vad gäller Vietnamkriget från tex första eller andra världskriget, i så fall till Vietnamkrigets fördel. Om Vietnamkriget gett svårare skador psykiskt, vilket jag tror, så är det mer på grund av USA-politikers inställning då och folkopinionens syn på kriget.
Det skulle till exempel gå att jämföra antalet "onaturliga" dödsfall mellan USA´s första/andra världskriget veteraner och Vietnam veteraner efter krigen och det har nog gjorts. Min gissning är att den blir störst bland Vietnam veteraner. Hela USA drabbades väl av en slags moralisk upplösning under/efter det kriget vilket pågår fortfarande.
Tror inte den här tråden på flashback samlar människor som är intresserade av krigets vedermödor utan mer vapenintresse.
Nja, soldaterna som deltog i Vietnamkriget var inte ett genomsnitt av den amerikanska befolkningen i de åldersgrupperna. För de var i stor utsträckning frivilliga och hade alltså inte tvingats dit, egentligen. De utgör alltså en specifik demografisk grupp med specifika egenskaper.
Så då kan man inte jämföra olika parametrar med det amerikanska genomsnittet. Jag har också läst att risken för onaturlig död var högre, men även att medelinkomsten var högre, kriminaliteten lägre osv.
Edit: Vietnamveteraner kunde nog vid inrycket jämföras med dagens svenska yrkessoldater och även till viss del med dagens svenska värnpliktiga. De var/är alltså fullkomligt problemfria personer, både psykiskt och fysiskt och dessutom drogfria och helt ostraffade. I många fall var/är de heller inte familjeinriktade personer eller i fast relation. De kan kanske betraktas, i någon mån, som äventyrare eller som bohemer. De skiljer sig alltså distinkt från genomsnittsbefolkningen och då ska man heller inte bli förvånad över om någon "social indikator" senare i livet också skiljer sig markant från genomsnittsbefolkningen.