2020-12-13, 21:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tribolt
Alla väntar på att bli kränkta så att man har något att vara förbannad över.
Skapar konflikter för att man kan.
Många isolerar sig, psykisk ohälsa ökar bland unga och arbetslösheten växer.
Var 40:e sekund tar någon sitt liv medan andra dömer ut och hånar de som har det sämre ställt.
Risken att man dör av svällt är betydligt mycket mindre än om man äter för mycket.
Fler män blir ensamma och är så hatade av kvinnor som bara klagar på allt.

Welcome to WW3 f***ers.
Kan vara så men är människor redo idag att bli slaktade som de blev förr??
Citera
2020-12-13, 21:39
Medlem
neuron-drones avatar
Tror att de nyliga krigen i Afrika lett till flest PTSD och då bland befolkningen som attackerats. Dvs soldaterna har det inte värre än folket. Och den typen av våld i form av sexuellt våld främst mot kvinnor och barn och utplånande av alla vuxna framför ögonen på barn där några barn skonats för att de ska lida mer. Krig som bygger på total terror på alla plan och som handlar om att kuva alla genom att ta ifrån dem all trygghet för alltid.
Citera
2020-12-13, 22:13
Medlem
beardbraids avatar
När man ser aztekernas präster skära hjärtat ur 200 av ens polare och det fortfarande är 100 framför i kön innan ens egen tur så tror jag inte man mår speciellt bra.
Citera
2020-12-13, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Förmodligen dagens soldater som troligen är sämre förberedda på eländet än vad forna tiders soldater var.
Skillnaden mellan civilt samhälle och krigssituationer är betydligt större nu än vad den var förr.

Men vore det inte läge att definiera vad man menar med mental ohälsa. Jag kan mycket väl tänka mig att krigarna på tiden då slagen var ansikte mot ansikte blev rätt mentalt avtrubbade för våldet, men det kan ju har uppfattats som ett önskvärd anpassning för en krigare.
Citera
2020-12-13, 22:24
Medlem
Klas-Vegass avatar
Med all sannolikhet vietnamkriget. 14 dagar patrullerande på helspänn (oerhört psykisk press). Sedan hade du 14 dagar vila när du kunde tänka över vad du var med om innan det var dags igen.

Kanske skyttegravarna i 1a världskriget då det meningslösa var så uppenbart. Vinna ett par meter för att förlora dessa nästa vecka. men den psykiska pressen i vietnam måste varit värre.

Det finns naturligtvis enskilda soldater som haft ett helvetes psykiskt pressande jobb. Ligga och trycka i en ubåt i flera dagar tex.
Citera
2020-12-13, 22:26
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
När man ser aztekernas präster skära hjärtat ur 200 av ens polare och det fortfarande är 100 framför i kön innan ens egen tur så tror jag inte man mår speciellt bra.
Du har väl hört talas om Cortez? Han besegrade Aztekerna vid första mötet med 290 knektar (han hade visserligen hjälp av andra underkuvade nationer).
Senast redigerad av Klas-Vegas 2020-12-13 kl. 22:28.
Citera
2020-12-13, 22:31
Medlem
Tribolts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Kan vara så men är människor redo idag att bli slaktade som de blev förr??

Nej det tror jag inte!

Det råder mycket korruption i många länder men jag tror inte att det blir som förr. Att man t.ex offrar sitt liv genom att göra motstånd. Det var en normalitet förut.

Media, sociala medier, politiker, ledare manipulerar och vilseleder människor i syfte att behålla ordning och makt genom att splittra och separera människor.

Nåt de flesta känner igen: Röstar du på han eller dem: ta bort mig som vän. Man gör sig osams med människor man inte känner. Vår art bygger på att samarbeta med varandra.

Frågar du mig så är WW3 en synonym till år 2020.
Alla lider men jag tror att många av oss lider så mycket mer än vad vi nånsin har gjort. (Trots att vi har det så bra) Ett annat exempel är att självmordsstatistiken har ökat bland tjejer under 18 sedan Facebook infördes på telefoner 2009.

OnT.
Första världskriget för konsekvenserna. Herre min skapare säger jag bara.

Ett folkmord på och svår förföljelse av den armeniska befolkningen i dåvarande Osmanska riket mellan 1915 och 1917, samtidigt som första världskriget pågick (1914–1918). I samband med detta begicks även folkmord på assyrier/syrianer/kaldéer och pontiska greker inom riket. Huvudansvariga för folkmorden var den ungturkiska rörelsen.
Det där är inte ens förnamnet.

Andra världskriget för våldet. Det var brutalt i många länder.

Röstar även för Finska inbördeskriget och vinterkriget.
Senast redigerad av Tribolt 2020-12-13 kl. 22:41.
Citera
2020-12-13, 22:40
Medlem
jackdaniels1098s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribolt
Alla väntar på att bli kränkta så att man har något att vara förbannad över.
Skapar konflikter för att man kan.
Många isolerar sig, psykisk ohälsa ökar bland unga och arbetslösheten växer.
Var 40:e sekund tar någon sitt liv medan andra dömer ut och hånar de som har det sämre ställt.
Risken att man dör av svällt är betydligt mycket mindre än om man äter för mycket.
Fler män blir ensamma och är så hatade av kvinnor som bara klagar på allt.

Welcome to WW3 f***ers.

Second that! Bra summering av hur dåligt det kan vara fast det är relativt gott ställt anno 2020. Splittring av folket kan nästan vara värre än krig ibland tror jag. Splittring + krig (när krig kommer till vårt land) blir något helt annat.
Citera
2020-12-13, 22:50
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Du har väl hört talas om Cortez? Han besegrade Aztekerna vid första mötet med 290 knektar (han hade visserligen hjälp av andra underkuvade nationer).

Visst. Men han offrade dem inte till solen en och en som de brukade göra.

Annat jag kan tänka mig är jobbigt är forntida slagfält med tusentals döda, att rensa ett slagfält efter nån vecka i solen lär nog vara jobbigt.
Citera
2020-12-13, 23:09
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Med all sannolikhet vietnamkriget. 14 dagar patrullerande på helspänn (oerhört psykisk press). Sedan hade du 14 dagar vila när du kunde tänka över vad du var med om innan det var dags igen.

Kanske skyttegravarna i 1a världskriget då det meningslösa var så uppenbart. Vinna ett par meter för att förlora dessa nästa vecka. men den psykiska pressen i vietnam måste varit värre.

Instämmer. Det var första kriget då de amerikanska soldaterna utbildats med modern utbildningsmetodik - de drillades i att skjuta mot människoliknande mål.

Det medförde att 95% sköt mot motståndaren i strid, jämfört med runt 20% i tidigare krig (ja, jag vet att det låter orimligt men studier visar på det).

Medelåldern på soldater var dessutom flera år lägre än i andra världskriget.

När de kom hem fick de raka motsatsen till segerparader. Det var inte ovanligt att krigsmotståndare kom fram och spottade på dem.

Så mycket hög stress kombinerat med en känsla av att man inte gjort det för ett gott syfte - inget rättfärdigande.

Sammantaget en giftig coctail som fick många veteraner att ta sitt liv.

I dagsläget är det motsvarande stress i strid, men omhändertagandet är betydligt bättre. I staterna är det genomgående ”thank you for you service”, frikopplat från vad man tycker om själva kriget. Samma trend ser vi i Sverige, med veterandag osv
Citera
2020-12-13, 23:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Visst. Men han offrade dem inte till solen en och en som de brukade göra.

Annat jag kan tänka mig är jobbigt är forntida slagfält med tusentals döda, att rensa ett slagfält efter nån vecka i solen lär nog vara jobbigt.
Skulle tro så med, den stanken,....
Citera
2020-12-13, 23:37
Medlem
Stenballes avatar
Förutom tidsålder finns det ju en annan aspekt på det där med psykisk hälsa efter strid/krig, och det är varför.
Den som försvarar sig och de sina klarar sig sannolikt mycket bättre än de som angriper.
Ta finska vinterkriget som ett exempel.
Finnarna försvarade sig och klarade av större förluster utan att ge upp, jämfört med de anfallande ryssarna som inte alls var lika motiverade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in