2020-12-13, 23:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Tror att de nyliga krigen i Afrika lett till flest PTSD och då bland befolkningen som attackerats. Dvs soldaterna har det inte värre än folket. Och den typen av våld i form av sexuellt våld främst mot kvinnor och barn och utplånande av alla vuxna framför ögonen på barn där några barn skonats för att de ska lida mer. Krig som bygger på total terror på alla plan och som handlar om att kuva alla genom att ta ifrån dem all trygghet för alltid.
Japp Islam där helt klart!
Citera
2020-12-13, 23:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Förutom tidsålder finns det ju en annan aspekt på det där med psykisk hälsa efter strid/krig, och det är varför.
Den som försvarar sig och de sina klarar sig sannolikt mycket bättre än de som angriper.
Ta finska vinterkriget som ett exempel.
Finnarna försvarade sig och klarade av större förluster utan att ge upp, jämfört med de anfallande ryssarna som inte alls var lika motiverade.
Absolut men det jag tänker med TS är ju du ser dina kompisar bli skjutna i delar...
Citera
2020-12-13, 23:48
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Absolut men det jag tänker med TS är ju du ser dina kompisar bli skjutna i delar...

Och där vill jag fråga om du menar ångesten i stridens hetta, eller de mer långsiktiga konsekvenserna?
Citera
2020-12-14, 00:06
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Jag skulle gissa grovt perioden 1850-1920. Orsaken är att vapenteknologin då hade blivit hyfsat avancerad (med allt vad det innebär av lemlästningar, brännskador och andra skador), samtidigt som medicin och själavård fortfarande var erbarmligt primitiv i jämförelse.

Jag har läst lite ögonvittnesskildringar av soldater som stred i amerikanska inbördeskriget och ja... fy fan...
Ja, det var säkert olidligt på många sätt, men samtidigt så var livet så bortskämt som det är nu, att dö var av många förväntat, man hade sett många döda och en hel del ohyggligheter på nära håll. Jag kan räkna antalet döda jag sett på mina två händer och endast en av dem är en anhörig jag såg som barn.

Under WWI fanns något nytt, och det var morfin som gjorde att man kunde hela soldater och få dem ut i krig igen. Man får också ta i beaktning att det var det sista naiva hjältekriget. Folk ville ut i krig. Efter det blev man mer eller mindre tvingad och ingen såg WWII som ett ungdomligt hjältekrig.

Jag tror att modern tid har flest offer rent mentalt, för vi har en komfort ingen av våra förfäder hade. Kontrasten mellan ett normalt liv och ett helvete på ett slagfält är mycket större idag.
Citera
2020-12-14, 02:38
Medlem
Första världskriget. Det var nästan svensk nivå på naiviteten hos de som gick ut i krig. Oerhört många nya fasor på alla plan.
England har ännu inte hunnit bearbeta det hela psykologisk.
En tidsålder och sätt att tänka tog slut med det kriget.
Citera
2020-12-14, 02:53
Medlem
RaddarenIRovens avatar
Andra världskriget på östfronten. Striderna var grymma och bittra, under ett ständigt närvarande bombardemang från artilleri och granatkastare. De konstanta höga smällarna måste skapat ett stresspåslag som slår det mesta. För många pågick det dessutom närmare 4 år.
Senast redigerad av RaddarenIRoven 2020-12-14 kl. 02:56.
Citera
2020-12-14, 06:53
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Med all sannolikhet vietnamkriget. 14 dagar patrullerande på helspänn (oerhört psykisk press). Sedan hade du 14 dagar vila när du kunde tänka över vad du var med om innan det var dags igen.

Jag hade precis tänkt skriva det, kontrasten mellan insats och vila var enorm under Vietnamkriget, man blev kanske släppt med helikopter i djungeln och så gick man under enorm psykisk press genom tät vegetation i upp till två veckor, tätkarlen hade ett pumphagel eftersom stridsavstånden kunde vara ned till en meter.

Sedan blev man hämtad med en helikopter, hem till basen, ta en dusch, en hamburgare och sedan R&R i Saigon med knark och horor...

...sedan tillbaka till basen för ordergivning inför nästa patrull.

Sedan när man skulle hem satte man sig på ett passagerarplan och landade i Kalifornien 12 timmar senare, ingen tid att bearbeta vad man varit med om.

Även andra världskrigets allierade bombbesättningar fick enorma psykiska problem pga kontrasterna, uppdragen över Tyskland var enormt riskfyllda medan livet på och kring basen var mycket fredligt.
Citera
2020-12-14, 08:51
Medlem
Faktum är att amerikanska soldater idag är avsevärt mer benägna att lida av psykiska problem och att (försöka) begå självmord än soldater efter WWII, Korea eller Vietnamkrigen. Man vet inte riktigt varför, men troligen beror det på att soldaterna är sämre förberedda på lidande och motgångar. Kontrasten mellan en ganska bekväm och skyddad uppväxt och krigets verklighet blir stor.

Vilka psykiska problem soldater hade efter typ Napoleonkrigen går nog inte att uttala sig om, eftersom ingen brydde sig om att ta reda på det. Dessutom var dödstalen mycket högre i krig förr, betydligt färre återvände vilket förstås ledde till att färre led av psykiska problem, relativt sett.
Citera
2020-12-14, 11:47
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Faktum är att amerikanska soldater idag är avsevärt mer benägna att lida av psykiska problem och att (försöka) begå självmord än soldater efter WWII, Korea eller Vietnamkrigen. Man vet inte riktigt varför, men troligen beror det på att soldaterna är sämre förberedda på lidande och motgångar. Kontrasten mellan en ganska bekväm och skyddad uppväxt och krigets verklighet blir stor.

Vilka psykiska problem soldater hade efter typ Napoleonkrigen går nog inte att uttala sig om, eftersom ingen brydde sig om att ta reda på det. Dessutom var dödstalen mycket högre i krig förr, betydligt färre återvände vilket förstås ledde till att färre led av psykiska problem, relativt sett.
Napoleonkriget och de flesta krig innan sköttes av proffs. Värvade och betalade knektar. Med all sannolikhet machokultur och man visste vad man gav sig in på. Man var mentalt förberedd på ett helt annat sätt. Föreställ dig Jonas Gardell eller nån incels tas ut för krig.
Citera
2020-12-14, 14:23
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Förutom tidsålder finns det ju en annan aspekt på det där med psykisk hälsa efter strid/krig, och det är varför.
Den som försvarar sig och de sina klarar sig sannolikt mycket bättre än de som angriper.
Ta finska vinterkriget som ett exempel.
Finnarna försvarade sig och klarade av större förluster utan att ge upp, jämfört med de anfallande ryssarna som inte alls var lika motiverade.

Italienarna var förmodligen inte heller dåliga soldater så mycket som att de inte ville lemlästas och dö för Mussolinis storhetsvansinne.
Citera
2020-12-21, 08:38
Medlem
Man skulle kanske fundera på hur mycket PTSD en svensk skulle få när han sätter sig i tunnelbanan i Stockholm när han kommer hem från ett krig för Nato i något islamland där man skall göra kaos och får ett riktigt militärt motstånd?

Jag tror som så många i tråden att psykiskt illamående står i relation till vad striden gällt och om man stridit för folk och fosterland.
Citera
2020-12-21, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Jävligt svår fråga naturligtvis, men 1a VK var ett totalt helvete!

Jag måste hålla med dig.
Det var ett rent helvete
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in