• 2
  • 3
2020-12-13, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Stämmer inte. Från att skuldsaneringslagen lättades upp för fyra år sedan behöver man ingen inkomst, man kan t o m gå på soc.

Tack för infon!
Då har dom som jobbar på kommunens skuld och budgetrådgivning gett mig felaktig information!
Senast redigerad av Mr.J-son 2020-12-13 kl. 19:37.
Citera
2020-12-13, 20:10
Medlem
Hade tagit lika lång tid att skicka in en ansökan om skuldsanering till kronofogden som att skriva detta inlägg.

Fast då hade du ju fått ett ordentligt svar iofs..
Citera
2021-04-06, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J-son
Tack för infon!
Då har dom som jobbar på kommunens skuld och budgetrådgivning gett mig felaktig information!

När skuldsanering utreds, kollar kronofogden personens transaktioner då? Dvs vad pengar går till / gått till?
Citera
2021-04-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firelinefireline
När skuldsanering utreds, kollar kronofogden personens transaktioner då? Dvs vad pengar går till / gått till?

Jag är ingen expert när det kommer till kronkalle.
Jag stöter bara på dem i mitt arbete men jag har varit med personer som har ansökt om skuldsanering och fått den informationen dom har fått.

Vad jag förstått då är att dom kollar på hur skulderna har uppkommit och hur länge sedan det var.
Detta måste man presentera eftersom dom ser vilka företag som ska ha skulderna och när det var.
Jag gissar att detta är för att se hur troligt det är att man drar på sig nya skulder (Drar man på sig nya skulder så avbryts saneringen).

Jag har aldrig hört att man måste presentera kontoutdrag till dem (Detta kan dock gjorts när jag inte varit närvarande så det kanske man måste) men jag har aldrig hört talas om det.

Jag tror faktiskt inte dom bryr sig vad man gör med de pengar som är över efter utmätningen men för utredningens skull kanske dom vill se att man tex är spelfri (Om det är anledningen att man fått skulder)
Jag har aldrig varit där med en spelmissbrukare så vet inte om man kan få andra tillägg på vad som måste in.

Är det spel du är orolig för eller?
Tips är att ringa anonymt till Kronofogden och fråga, i min erfarenhet är den myndigheten rätt reko iaf med tanke på vad deras jobb är.
Citera
2021-04-06, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J-son
Jag är ingen expert när det kommer till kronkalle.
Jag stöter bara på dem i mitt arbete men jag har varit med personer som har ansökt om skuldsanering och fått den informationen dom har fått.

Vad jag förstått då är att dom kollar på hur skulderna har uppkommit och hur länge sedan det var.
Detta måste man presentera eftersom dom ser vilka företag som ska ha skulderna och när det var.
Jag gissar att detta är för att se hur troligt det är att man drar på sig nya skulder (Drar man på sig nya skulder så avbryts saneringen).

Jag har aldrig hört att man måste presentera kontoutdrag till dem (Detta kan dock gjorts när jag inte varit närvarande så det kanske man måste) men jag har aldrig hört talas om det.

Jag tror faktiskt inte dom bryr sig vad man gör med de pengar som är över efter utmätningen men för utredningens skull kanske dom vill se att man tex är spelfri (Om det är anledningen att man fått skulder)
Jag har aldrig varit där med en spelmissbrukare så vet inte om man kan få andra tillägg på vad som måste in.

Är det spel du är orolig för eller?
Tips är att ringa anonymt till Kronofogden och fråga, i min erfarenhet är den myndigheten rätt reko iaf med tanke på vad deras jobb är.

Tack snälla för ditt långa svar. Det är en anhörig till mig som ansökt om sanering. Summan är relativt stor vilket gör att sanering är enda utvägen. Det är inget spel eller annat missbruk som ligger till grund för skulderna. Däremot verkar det vara en rejäl blandning angående vilka som får sanering och vilka som får avslag.

Hur många år räknar krf på att man ska kunna betala av sin skuld på och hur ser dom på en stor privatskuld tex?

Totala summan är ca 1,5 mil pga räntor och lån.
Är det skäligt att betala av det på en hackig årsinkomst med många jobbglapp i historiken tex vilket varit en bidragande faktor till skulderna uppkomst. Samt att personen inte kunnat betala av på sina lån.

Personen har haft mkt låg årsinkomst vissa år 60.000 andra år 250.000.

Pågått i ca 7 års tid.

Personens sambo har en god ekonomi men de besitter inga direkta tillgångar.
Senast redigerad av Firelinefireline 2021-04-07 kl. 00:04.
Citera
2021-04-07, 10:21
Medlem
Roidberts avatar
Varför skiter du inte bara i skulderna och lever ett normalt liv utomlands? Av vad jag har förstått kan de inte ens driva in skulderna om du inte kommer tillbaka till Sverige.
Citera
2021-04-07, 12:36
Medlem
Citat:
Tack snälla för ditt långa svar. Det är en anhörig till mig som ansökt om sanering. Summan är relativt stor vilket gör att sanering är enda utvägen. Det är inget spel eller annat missbruk som ligger till grund för skulderna. Däremot verkar det vara en rejäl blandning angående vilka som får sanering och vilka som får avslag.

Hur många år räknar krf på att man ska kunna betala av sin skuld på och hur ser dom på en stor privatskuld tex?

Totala summan är ca 1,5 mil pga räntor och lån.
Är det skäligt att betala av det på en hackig årsinkomst med många jobbglapp i historiken tex vilket varit en bidragande faktor till skulderna uppkomst. Samt att personen inte kunnat betala av på sina lån.

Personen har haft mkt låg årsinkomst vissa år 60.000 andra år 250.000.

Pågått i ca 7 års tid.

Personens sambo har en god ekonomi men de besitter inga direkta tillgångar.

Som jag förstått det kollat man på ifall det är möjligt att betala av skulderna innan man går i pension.
Jag har därför varit med om en 60 årig som blev beviljad på ca 350 000 i skulder även fast han hade bra jobb.

Så åldern har med saken att göra. Dock är 1.5 miljoner inte bara mycket i sig, bara räntan gissar jag uppgår i en årslön så det finns nog stora chanser att personen blir beviljad men tanke på det.

Dock finns det fler parametrar.
Skulderna får inte har uppkommit av brott.
Det får alltså inte vara skadestånd, böter etc.

Annat som jag skrev är när skulderna uppkomst, tex kom den sista skulden in för två månader sen så är det lägre chans att bli beviljad.

En sista sak jag fått höra och denna tror jag väger rätt tungt är vad man gjort för att försöka lösa sina skulder själv.
Har man betalat av när man kunnat, försökt göra avbetalningsplaner etc (jag vet dock inte hur tungt det väger men alla budget och skuldrådgivare jag träffat har nämnt detta).

Innan ni söker eller om ni redan gjort det så bör ni veta att kronofogden utmäta allt i deras gemensamma bostad (om man inte kan bevisa att bara den ena köpt det) och om dom äger en bostad tsm kan den tvingas säljas samt att när dom räknar på hur mycket man kan få i utmätning så räknas sambons inkomster in (jag kommer inte ihåg exakt men det finns att hitta på nätet.

Hoppas det löser sig!

Lycka till!
Citera
2021-04-07, 14:47
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:

Nej du kommer inte behöva visa ett kontoutdrag. Däremot vill de se underlag för inkomster och deklaration. Handlingar som styrker huruvida du är anställd, studerar, är sjukskriven, arbetsförmåga, sammanställning av fasta månadsutgifter, alla skulder osv. Allt de behöver för att kunna beräkna och bedöma.
Citera
2021-04-07, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Nej du kommer inte behöva visa ett kontoutdrag. Däremot vill de se underlag för inkomster och deklaration. Handlingar som styrker huruvida du är anställd, studerar, är sjukskriven, arbetsförmåga, sammanställning av fasta månadsutgifter, alla skulder osv. Allt de behöver för att kunna beräkna och bedöma.

Ser dom inte dessa uppgifter per automatik? Måste han alltså skicka in dem separat?
Citera
2021-04-07, 18:53
Medlem
Säg åt din kompis att ta hjälp av skuld o budget rådgivningen i hans kommun. Där får han all hjälp när han ansöker.
Citera
2021-04-07, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkm77
Säg åt din kompis att ta hjälp av skuld o budget rådgivningen i hans kommun. Där får han all hjälp när han ansöker.

Han har kontaktat dem men det var många veckors väntetid. Men han har fyllt i ansökan på nätet så jag hoppas han får igenom det.

Vad kan de privata borgenärerna säga som gör att han inte får skuldsanering?
En av privatskulderna är på ca 800.000kr. Så jag tänker att vad den personen säger spelar stor roll. Totala skulden tror jag låg på ca 1,7 miljoner pga räntor etc.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in