Citat:
Ursprungligen postat av
Firelinefireline
Tack snälla för ditt långa svar. Det är en anhörig till mig som ansökt om sanering. Summan är relativt stor vilket gör att sanering är enda utvägen. Det är inget spel eller annat missbruk som ligger till grund för skulderna. Däremot verkar det vara en rejäl blandning angående vilka som får sanering och vilka som får avslag.
Hur många år räknar krf på att man ska kunna betala av sin skuld på och hur ser dom på en stor privatskuld tex?
Totala summan är ca 1,5 mil pga räntor och lån.
Är det skäligt att betala av det på en hackig årsinkomst med många jobbglapp i historiken tex vilket varit en bidragande faktor till skulderna uppkomst. Samt att personen inte kunnat betala av på sina lån.
Personen har haft mkt låg årsinkomst vissa år 60.000 andra år 250.000.
Pågått i ca 7 års tid.
Personens sambo har en god ekonomi men de besitter inga direkta tillgångar.
Som jag förstått det kollat man på ifall det är möjligt att betala av skulderna innan man går i pension.
Jag har därför varit med om en 60 årig som blev beviljad på ca 350 000 i skulder även fast han hade bra jobb.
Så åldern har med saken att göra. Dock är 1.5 miljoner inte bara mycket i sig, bara räntan gissar jag uppgår i en årslön så det finns nog stora chanser att personen blir beviljad men tanke på det.
Dock finns det fler parametrar.
Skulderna får inte har uppkommit av brott.
Det får alltså inte vara skadestånd, böter etc.
Annat som jag skrev är när skulderna uppkomst, tex kom den sista skulden in för två månader sen så är det lägre chans att bli beviljad.
En sista sak jag fått höra och denna tror jag väger rätt tungt är vad man gjort för att försöka lösa sina skulder själv.
Har man betalat av när man kunnat, försökt göra avbetalningsplaner etc (jag vet dock inte hur tungt det väger men alla budget och skuldrådgivare jag träffat har nämnt detta).
Innan ni söker eller om ni redan gjort det så bör ni veta att kronofogden utmäta allt i deras gemensamma bostad (om man inte kan bevisa att bara den ena köpt det) och om dom äger en bostad tsm kan den tvingas säljas samt att när dom räknar på hur mycket man kan få i utmätning så räknas sambons inkomster in (jag kommer inte ihåg exakt men det finns att hitta på nätet.
Hoppas det löser sig!
Lycka till!