• 1
  • 2
2020-12-13, 11:18
Medlem
När jag läst trådarna här slår det mig att det inte är ovanligt med sekter i Sverige. Några, som t ex scientologerna var välkända för mig, men det verkar finnas många fler. De flesta sekter verkar hålla låg profil och gör inget väsen av sig.

Finns det någon bra statistik på hur vanligt det är? Hur många kan sägas vara medlemmar i en sekt?

Jag förstår att det kan vara svårt att entydigt definiera vad som är en sekt och vad som inte är det.

Hur många aktiva sekter finns det i landet?
Citera
2020-12-13, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Borde inte politiska partier, fotbollslag mfl räknas som sekter, folk går helt bananas och hyllar sina hjältar på ett hjärntvättat sätt.

I vissa fall har ju politiska partier fungerat som sekter.

På wikipedia finns en definition, vi kan ju hålla oss till den?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sekt

Citat:
1. Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.

2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.

3. Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap i jämförelse med andra individer som inte är en del av sekten.

4. Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.

5. Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende inom sekten är ett prästerskap.

6. Sekten är etisk och asketisk, det vill säga att sekten har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp för att förbättra sig själva.

7. Slutligen är sekten totalitär, det vill säga den kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv utifrån sektens olika kriterier och gruppnormer.

Citera
2020-12-13, 13:04
Medlem
grungewhores avatar
Flera politiska partier bär sekteriska tendenser. Det största är socialdemokraterna. Lojaliteten utåt med partiet är hårdare än knutby, och det är fler orgier och mer nepotism hos sossarna. Man har sina martyrer i Olof Palme och Anna Lindh som inte får kritiseras på något vis. Även kritiska betongsossar är apologeter för den "verkliga" socialdemokratin på ett sätt man inte ens ser inom Islam.
Citera
2020-12-13, 13:12
Medlem
Pingst var väl en sekt på sin tid men är väl ganska normaliserat nu.

Maranata, JV, Livets ord, Mormonerna, Laestadier är väl exempel på vanliga sekter
Citera
2020-12-13, 13:12
Medlem
Var vänliga och håll er till ämnet. TS syftar inte att kleta sektstämpeln på alla föreningar.

Till sist blir väl ett konsum-kort tecken på att man är med i en sekt.

Lägg ner det tack.
Citera
2020-12-13, 14:34
Medlem
Vanligen brukar en sekt ses som en mindre rörelse inom en större eller mer etablerad religion. En kult är mer helt bortom alla mer vanliga föreställningar och saknar mestadels anknytning till dessa.

Enligt ovanstående är Livets ord en sekt medan Heaven's gate var en kult. Det finns även andra definitioner och ordet "kult" användes annorlunda förr i tiden.

Hur många sekter och kulter det finns i Sverige är svårt att avgöra. Vissa frikyrkor närmar sig sekt men anses kanske ändå inte vara det. Det finns nog en hel del men frågan om definition gör det svårt att avgöra vad som bör räknas dit.
Citera
2020-12-13, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Vanligen brukar en sekt ses som en mindre rörelse inom en större eller mer etablerad religion. En kult är mer helt bortom alla mer vanliga föreställningar och saknar mestadels anknytning till dessa.

Enligt ovanstående är Livets ord en sekt medan Heaven's gate var en kult. Det finns även andra definitioner och ordet "kult" användes annorlunda förr i tiden.

Hur många sekter och kulter det finns i Sverige är svårt att avgöra. Vissa frikyrkor närmar sig sekt men anses kanske ändå inte vara det. Det finns nog en hel del men frågan om definition gör det svårt att avgöra vad som bör räknas dit.

Jo det är väl i gränsdragningen det blir svårt. Till vad hör t ex Jehovas? Det finns säkert församlingar där som bör räknas som sekter, men kanske inte alla?

Tänkte att någon akademiker gett frågan en rejäl genomgång...
Citera
2020-12-13, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo det är väl i gränsdragningen det blir svårt. Till vad hör t ex Jehovas? Det finns säkert församlingar där som bör räknas som sekter, men kanske inte alla?

Tänkte att någon akademiker gett frågan en rejäl genomgång...

Jehovas finns det delade meningar om. Allt från "vanlig frikyrka" till något värre. Formellt faller de väl under definitionen för "sekt" då det handlar om en sorts kristendom.
Citera
2020-12-13, 14:50
Medlem
Kan också tillägga att troligen alla eller många religioner har varit sekter eller kulter från början.

Religionshistoriskt har inte orden "kult" och "sekt" nödvändigtvis negativ betydelse.
Senast redigerad av Snobird 2020-12-13 kl. 14:56.
Citera
2020-12-18, 23:07
Medlem
Citat:
När jag läst trådarna här slår det mig att det inte är ovanligt med sekter i Sverige. Några, som t ex scientologerna var välkända för mig, men det verkar finnas många fler. De flesta sekter verkar hålla låg profil och gör inget väsen av sig.

Finns det någon bra statistik på hur vanligt det är? Hur många kan sägas vara medlemmar i en sekt?

Jag förstår att det kan vara svårt att entydigt definiera vad som är en sekt och vad som inte är det.

Hur många aktiva sekter finns det i landet?

Förmodligen inte vad du frågar efter och kanske inte tillför så mkt, men det finns ju en mängd olika företag där de anställda hävdar att de har en sekterisk tillvaro. De kanske missbrukar ordet, men om de har en poäng lär det finnas många sekter.
Citera
2020-12-18, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upinsmoke
Förmodligen inte vad du frågar efter och kanske inte tillför så mkt, men det finns ju en mängd olika företag där de anställda hävdar att de har en sekterisk tillvaro. De kanske missbrukar ordet, men om de har en poäng lär det finnas många sekter.

Ja. även där finns en hjärntvätt'

Finns det verkligen ingen statistik på detta?
Citera
2020-12-18, 23:42
Medlem
Citat:
Ja. även där finns en hjärntvätt'

Finns det verkligen ingen statistik på detta?

Tror det är för subjektivt inom företag och därför omöjligt att skapa data kring detta.
Det leder ju frågan indirekt till - vem avgör om någonting är en sekt?
JH är en sekt men inte Svenska Kyrkan, kanske för att SK inte kan utesluta någon?

Men det ter sig som en subjektiv och grumlig definition som jag ser det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in