2020-12-13, 01:33
Medlem
WolframTungstens avatar
Är det någon mer än jag som tar Zypadhera här? Jag tar 405 milliliter varannan vecka. Dessutom tar jag 300 milligram Clozpaine dagligen. Jag finner det jobbigt att infinna mig på mottagningen, jag är så morgontrött. Sedan får man sitta kvar i tre timmar efter injektionen, då man kan bli onaturligt trött av Zypadheran. Supertråkigt!

Jag tycker inte att jag får fullgod effekt av Zypadhera. Har fortfarande så kallade positiva symptom. Anledningen att jag får injektioner (har tidigare haft Risperdal Consta och Haldol i spruta) är att vården vet om att jag slarvar med min medicinering.

Jag har stått på Zypadhera sedan förra hösten och vill gärna slippa ta den. Hur ska jag vinna sjukvårdens förtroende så jag slipper injektionerna? Jag lämnar ogärna hemmet och vill således endast ha tabletter, vilka jag hämtar på Apoteket varannan vecka.

Jag antar att Zypadhera är samma sak/ungefär samma sak som Olanzapin. Skulle jag inte kunna få Olanzapin istället? Som sagt, jag är en dokumenterad slarver.
Citera
2020-12-13, 10:21
Medlem
Zypadhera är Olanzapin. Zypadhera kräver alltid övervakning.
Citera
2020-12-13, 11:09
Medlem
Jag tar olanzapin också men i tablettform. Man blir väldigt trött av dem. Därför tar jag dem på kvällen. De med insomni skulle bara testa att ta dem. De skulle definitivt somna. Om jag tar olanzapin mitt på dagen så klarar jag inte av att hålla mig vaken. Garanterad sömn på det.

Det var också tal om injektioner för mig när jag slarvade med min medicin. Det var många år sedan nu. Hur du ska vinna deras förtroende vet jag inte. Men det går nog att övertala dem.

Om du får dem i tabletter så ställ klockan på en specifik tid och ta tabletterna vid det tillfället. Skriv sedan ner att du tagit dem. Gör det varje dag så glömmer du inte att ta dem.
Citera
2020-12-13, 16:10
Medlem
ZypAdhera är värsta giftet, fy fan, gul trögflytande vätska som injiceras med grövsta nålen dom har..
Citera
2020-12-15, 23:09
Medlem
WolframTungstens avatar
Det brukar vara samma sjuksköterska som ger mig injektionerna. Tycker inte att det känns så farligt. Ibland liksom spänner det i muskeln, men oftast inte. Växlar mellan höger och vänster skinka. Har inget emot att blotta baken, sjuksköterskorna är vana. Men det vore en boost för egot att ha all medicin hemma och sköta medicineringen själv, men mitt förtroende tycks förbrukat. Jag skulle ju ha kunnat hålla tyst om mitt slarv, då hade vården inget vetat. Men jag vill köra med öppna kort.
Citera
2021-02-13, 20:45
Medlem
WolframTungstens avatar
Olanzapin går man lätt upp i vikt av. Hur är det med Zypadhera?
Citera
2021-02-13, 22:22
Medlem
Port-charlottes avatar
De har inte pratat något om abilify? Den kanske är för klen? Jag minns att jag inte blev så trött av den iaf
Citera
2021-02-28, 21:50
Medlem
WolframTungstens avatar
Jag pratade med en kille och han sa att han fick injektion varje vecka. Just nu känner jag mig orolig och vill ringa akutenheten, men är rädd för att jag också ska få injektionen veckovis istället för varannan vecka som nu. Jag ringer AE (akutenheten) och lipar och upplevs som sjukare än jag är. Mår man sämre kan en doshöjning vara svaret, men tycker den ska vara tillfällig. Inte permanent som jag har erfarenhet av. Visst skulle jag kunna gå en gång i veckan till mottagningen, men helst inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in