• 1
  • 2
2020-12-11, 20:08
Medlem
Ollonbos avatar
Många kloka i den här avdelningen så ställer en fråga om ni har några råd hur jag ska göra med en fastighet jag tänker köpa. Det står en liten sommarstuga på tomten.

Fastighet ligger i närheten och jag tänker köpa den och använda huset som kontor för mitt företag.
Jag har pengar både privat och i företaget för att köpa fastigheten så inga lån behövs.
Fastigheten tänker jag behålla livet ut så frågan är vad som är bäst ekonomiskt.

Två alternativ finns.

Köpa fastigheten privat och hyra ut till mitt AB som kontor:
+kan ta marknadsmässig hyra
+inga problem när jag avvecklar företaget och går i pension
+värdeökningen är inget problem när företaget avvecklas
-renoveringar och underhåll måste jag betala moms på

Köpa fastigheten på företaget:
+känns billigare att köpa för företagets pengar
+drift, renovering och underhåll är momsfritt
+vill jag bygga fler byggnader på tomten är det momsfritt
-värdeökning
-måste köpa fastigheten när företaget läggs ner

Det finns för- och nackdelar med båda uppläggen och jag har 10-20 år kvar till pension.
Vad tycker ni och har ni några råd.
Citera
2020-12-11, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonbo
Många kloka i den här avdelningen så ställer en fråga om ni har några råd hur jag ska göra med en fastighet jag tänker köpa. Det står en liten sommarstuga på tomten.

Fastighet ligger i närheten och jag tänker köpa den och använda huset som kontor för mitt företag.
Jag har pengar både privat och i företaget för att köpa fastigheten så inga lån behövs.
Fastigheten tänker jag behålla livet ut så frågan är vad som är bäst ekonomiskt.

Två alternativ finns.

-värdeökning

Det finns för- och nackdelar med båda uppläggen och jag har 10-20 år kvar till pension.
Utan att ge mig på alla detaljer: Momsen har du missuppfattat, det är inte moms på bostäder, sålunda ej heller någon möjlighet att lyfta av momsen på sådant som köps, gör alltså i det avseendet ingen skillnad om det ägs privat eller i ett AB. Utgår från att det är bostad idag och att du antagligen förutom kontor avser att bo där också.
Citera
2020-12-11, 21:23
Medlem
Ollonbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Utan att ge mig på alla detaljer: Momsen har du missuppfattat, det är inte moms på bostäder, sålunda ej heller någon möjlighet att lyfta av momsen på sådant som köps, gör alltså i det avseendet ingen skillnad om det ägs privat eller i ett AB.

Inte på själva köpet av fastigheten men på löpande kostnader och underhåll.
Citera
2020-12-11, 21:27
Medlem
Citat:
Inte där heller. Fastighetsbolag är oftast inte momsregistrerade annat än om de även har annan verksamhet eller näringsfastigheter, på de byggnader som är bostäder kan aldrig någon moms lyftas av.
Citera
2020-12-11, 21:27
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Om det är en bostadsfastighet så kan bolaget in lyfta momsen i Sverige, vi har inte moms på bostäder. Momsen blir en kostnad.
Citera
2020-12-11, 21:43
Medlem
Citat:

Det finns fler alternativ, om du avser att i framtiden sälja antingen företaget eller fastigheten så kan det istället vara en idé att bilda ett nytt AB som får äga fastigheten, när det sedan blir aktuellt med försäljning så säljs inte fastigheten utan istället det bolag som äger fastigheten, därmed ingen lagfartsavgift.
Citera
2020-12-11, 23:07
Medlem
Ollonbos avatar
Tack för svaren!
Nordiad
Har redan ett AB som är momsregistrerat och det är inte ett fastighetsbolag.
trottwell
Moms på köpet är inte frågan utan vad som är mest fördelaktigt i längden.
Nordiad
Det finns bara en köpare och det är jag privat när mina företag stängs.

Frågan är om det är bäst för mig privatekonomiskt när jag blir pensionär att ha köpt fastigheten privat eller med mitt företag.
Citera
2020-12-12, 00:24
Medlem
Citat:
Tack för svaren!
Nordiad
Har redan ett AB som är momsregistrerat och det är inte ett fastighetsbolag.
trottwell
Moms på köpet är inte frågan utan vad som är mest fördelaktigt i längden.
Nordiad
Det finns bara en köpare och det är jag privat när mina företag stängs.

Frågan är om det är bäst för mig privatekonomiskt när jag blir pensionär att ha köpt fastigheten privat eller med mitt företag.

Köper du fastigheten nu till ditt bolag och sedan säljer den till dig privat om ett antal år så får du betala lagfartsavgift två gånger, undvik det om planerna ändå är relativt klara.
Citera
2020-12-12, 01:03
Medlem
Ollonbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Köper du fastigheten nu till ditt bolag och sedan säljer den till dig privat om ett antal år så får du betala lagfartsavgift två gånger, undvik det om planerna ändå är relativt klara.

Lagfartsavgift är 1,5% av köpeskillingen.
Säg att fastigheten i dag kostar 1mkr och om 10 år är den värd 2mkr som då är en tillgång i företaget. Diffar bara 15k för lagfarten.

Skiljer det bara någon 100-ing så köper jag den nog privat.
Citera
2020-12-12, 01:05
Medlem
Citat:
Lagfartsavgift är 1,5% av köpeskillingen.
Säg att fastigheten i dag kostar 1mkr och om 10 år är den värd 2mkr som då är en tillgång i företaget. Diffar bara 15k för lagfarten.

Skiljer det bara någon 100-ing så köper jag den nog privat.

Som sagt, sätt dig och räkna ett tag. Tror faktiskt att köpa den privat är att föredra.
Citera
2020-12-12, 01:12
Medlem
Citat:

Två alternativ finns.

-värdeökning

Om man arrenderar ut fastigheten så kan arrendatorn ha ganska långt gående nyttjanderätt till fastigheten, nästan som han ägde den, isht om det sker på lång tid. Det finns alltså inget som säger att det är fastighetsägaren som skall stå för underhållet av fastigheten. Dock kan det få skatteeffekter om arrendatorn har förädlat fastigheten under arrendetiden - då kan det tolkas som att arrendatorn har betalat fastighetsägaren mer än arrendet.

Vad gäller när du lägger ner företaget så behöver man nödvändigtvis inte lägga ner ett företag bara för att man slutar med verksamheten.

En fördel som inte nämnts så om man köper fastigheten i bolaget så kan man sälja det med fastigheten utan att behöva betala lagfart (eftersom man inte säljer fastigheten utan bolaget som äger fastigheten), detta isht om det är till annan näringsidkare som man säljer. För detta trick så är det brukligt att man har ett bolag vars enda syfte är att äga fastigheten så att det blir rent från annat.
Citera
2020-12-12, 01:45
Medlem
Ollonbos avatar
Tack för ert engagemang, ska fundera lite.
Arrende har jag inte tänkt på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in