Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-11, 19:30
  #1
Medlem
God kväll!

Påbörjade i början av 2020 ett musikaliskt projekt där jag lär mig och experimenterar med den ärade "grooveboxen" Digitakt som Elektron har skapat!

Tracksen som jag laddat upp på min soundcloud är alla liveinspelningar, som jag direktlinat in i ljudkortet (Komplete Audio 2) spelat in i Ableton och sedan exporterat.

Viben jag skapar utifrån kan beskrivas utifrån projektets namn: ARCHITCH

Det spelar på en primal längtan, "ett kli" att sammansmälta, tolka och förmedla olika medvetatandetillstånd som i mitt dagdrömmande tillstånd ofta inte får en möjlighet att göra sig uttryckta.

Det är också en vink till de arketypiska mönster, skeva viljor och upprättade neuroser jag svämmar över i. Det finns altså en tendens till att böja mig inför mina begär, lifta på svallande tics som gör sig hörda genom min interaktion med instrumentets funktioner, mina infall att utforma med hjälp av det och idén om att inte sitta å fila på det för mycket. "Kanalisera" kanske?


I framtiden hoppas jag styra detta skepp mot något mer raffinerade och sparsmakande ursinnen, ambienta ambivalenser och högtronande luftrum. Vill expandera min tekniska finess och sammankoppla flera moduler och synthar i både harmoniska svängrum och disonanta distresser. Kan tänka mig göra soundscapes till olika konstnärer och former såsom film/bild, konst, installationer, spel, preformancekonst, terapeutiska ändamål och andra samhälleliga och utomsamhälleliga rum!

Poängterar att det är första gången jag gör musik med en sånhär "synth/trummaskin/sampler/sequenser". Det är just nu rätt så mycket techno-vibe på många utav låtarna. Det har jag inget emot, det skönt att börja med något man känner igen!

Hoppas att ni vill ta en stund att bejaka mina alster, diskutera eventuella påminnelser, kopplingar till, visioner och/eller känslor ni tycker att alsterna får er att tänka på. Är även helt öppen för eventuell kritik rörande utförande, form och kvalitet!

Om ni undrar om något angående specifik låt, nämn då den vid dess namn och referera!
Här kommer länk till projektets Soundcloud:

soundcloud.com/architchhh
__________________
Senast redigerad av -3AK-MOED-GRN- 2020-12-11 kl. 19:36.
Citera
2020-12-11, 19:57
  #2
Avstängd
twigdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -3AK-MOED-GRN-
Hoppas att ni vill ta en stund att bejaka mina alster, diskutera eventuella påminnelser, kopplingar till, visioner och/eller känslor ni tycker att alsterna får er att tänka på. Är även helt öppen för eventuell kritik rörande utförande, form och kvalitet!

Vad är det för droger du tar egentligen?

Jag lyssnade på Half-Life AnA och sen gick igenom de andra lite snabbare.

Visa stunder så kan det vara lite bra men på det stora hela så var musiken ganska obekväm, det var som den inte var så speciellt empatisk.
Jag förstod inte alls hur du resonerade ibland och tänkte detta måste vara droger eller en psykopat.
Du talade inte andarnas språk alls .
Citera
2020-12-13, 13:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Vad är det för droger du tar egentligen?

Jag lyssnade på Half-Life AnA och sen gick igenom de andra lite snabbare.

Visa stunder så kan det vara lite bra men på det stora hela så var musiken ganska obekväm, det var som den inte var så speciellt empatisk.
Jag förstod inte alls hur du resonerade ibland och tänkte detta måste vara droger eller en psykopat.
Du talade inte andarnas språk alls .

Du har rätt, musiken är inte empatisk. Den har vart ett sätt för mig att uttrycka det sjuka och hemska jag ställt mig själv inför som beroende. Var väl inte så tydlig med det i beskrivningen. Jag tar inga droger längre. Låtarna speglar dem sjuka sidorna hos mig själv. Jag kanske ska börja fokusera mer på att skapa något verkligt vackert Tack för din kommentar!
__________________
Senast redigerad av -3AK-MOED-GRN- 2020-12-13 kl. 13:27.
Citera
2020-12-13, 13:29
  #4
Avstängd
twigdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -3AK-MOED-GRN-
Du har rätt, musiken är inte empatisk. Den har vart ett sätt för mig att uttrycka det sjuka och hemska jag ställt mig själv inför som beroende. Var väl inte så tydlig med det i beskrivningen. Jag tar inga droger längre. Låtarna speglar dem sjuka sidorna hos mig själv. Jag kanske ska börja fokusera mer på att skapa något mer vackert Tack för din kommentar!

Nej du gör det du gör bra, men jag gillar inte att höra på det så förstå mig rätt du kan väl på något sätt det där.
Om du lyckas med att finna rätt i dig själv så kan du säkert fånga det i musik, men gör inget som du tror att andra vill höra, fortsätt med det du gör men utvecklas som person det är din konst detta.
Så förstå mig rätt gör något vackert men samtidigt äkta.
Citera
2020-12-13, 13:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Nej du gör det du gör bra, men jag gillar inte att höra på det så förstå mig rätt du kan väl på något sätt det där.
Om du lyckas med att finna rätt i dig själv så kan du säkert fånga det i musik, men gör inget som du tror att andra vill höra, fortsätt med det du gör men utvecklas som person det är din konst detta.
Så förstå mig rätt gör något vackert men samtidigt äkta.


Jag förstår dig!!! Sanning är guld
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback