• 1
  • 2
2020-12-11, 11:14
Medlem
Snaxaligs avatar
Nu behöver jag hjälp. Det börjar bli dags att inhandla julklappar och en grej som särskilt den nioårige sonen här hemma önskar sig är en elektrisk bilbana. Det tycker jag själv låter kul så det vill jag förstås uppmuntra. Jag browsar runt på lite olika sidor och hittar flera olika paket med bilbanor i diverse olika längder, former och utföranden. Men ju mer jag letar runt desto fler varianter hittar jag och det börjar snurra i huvudet och det blir allt svårare att välja.

Det finns många, fina förkonfigurerade startpaket från flera "stora" märken, till exempel Carrera, Märklin, Scalextric. Men dels vilket märke ska man välja? Och dels vilken skala ska man satsa på? Vilken kombination rekommenderas för en ung grabb - och hans racingsugna farsa?
Citera
2020-12-11, 11:21
Medlem
yz44s avatar
Personligen hade jag valt de mindre bilarna (mindre skalan), då får man plats med mer bana.
Citera
2020-12-11, 11:22
Bannlyst
https://barntopplistan.se/basta-bilbanan/
Citera
2020-12-11, 11:31
Medlem
Snaxaligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Personligen hade jag valt de mindre bilarna (mindre skalan), då får man plats med mer bana.

Bra tips, tack, jag tänkte på det men det är ju skitsmart att kunna få in en ännu längre bana. Men finns det inga nackdelar med att bilarna blir mindre och därmed lättare?
Citera
2020-12-11, 11:39
Medlem
Snaxaligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranbogmordare
https://barntopplistan.se/basta-bilbanan/

Åh tack för tipset, jag brukar normalt inte lita på såna där sajter som kallar sig testare av bästa XXX men den här känns ju faktiskt ganska vederhäftig i sammanhanget. "Alex garage" kan det vara nåt, aldrig hört talas om tidigare - men det säger väl förmodligen mer om mina egna begränsade kunskaper inom området
Citera
2020-12-11, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snaxalig
Åh tack för tipset, jag brukar normalt inte lita på såna där sajter som kallar sig testare av bästa XXX men den här känns ju faktiskt ganska vederhäftig i sammanhanget. "Alex garage" kan det vara nåt, aldrig hört talas om tidigare - men det säger väl förmodligen mer om mina egna begränsade kunskaper inom området

Jag kollade snabbt bara, hade valt den som man kan sladda bilarna i kurvorna.....

Kolla upp dom på Youtube
Citera
2020-12-11, 11:47
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Jag hade Scalextric en gång i tiden ett jäkligt bra märke även om det är lite dyrt.

Mitt tipps är att du kollar om hans kompisar har bilbanor och vad det iasåfall är för märke och modell och köpa samma. Då kan de bygga ihop sina banor så som jag och grabbarna gjorde när ni var unga, kolla även begagnatmarknaden.
Citera
2020-12-11, 11:57
Medlem
Snaxaligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranbogmordare
Jag kollade snabbt bara, hade valt den som man kan sladda bilarna i kurvorna.....
Kolla upp dom på Youtube

Fasen vad bra tips!!! Det lutar i så fall åt en Carrera-bana där man kan sladda runt med lite större och därmed tyngre bilar. Fast då blir banlängden förstås kortare också... mindre bra.
Citera
2020-12-11, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snaxalig
Nu behöver jag hjälp. Det börjar bli dags att inhandla julklappar och en grej som särskilt den nioårige sonen här hemma önskar sig är en elektrisk bilbana. Det tycker jag själv låter kul så det vill jag förstås uppmuntra. Jag browsar runt på lite olika sidor och hittar flera olika paket med bilbanor i diverse olika längder, former och utföranden. Men ju mer jag letar runt desto fler varianter hittar jag och det börjar snurra i huvudet och det blir allt svårare att välja.

Det finns många, fina förkonfigurerade startpaket från flera "stora" märken, till exempel Carrera, Märklin, Scalextric. Men dels vilket märke ska man välja? Och dels vilken skala ska man satsa på? Vilken kombination rekommenderas för en ung grabb - och hans racingsugna farsa?

Den här såg ju grym ut:
https://www.webhallen.com/se/product...med-loop-550cm

Själv var jag lite Stig-Helmer när jag var barn och lekte med modelljärnväg.
Senast redigerad av GUBBKUKEN 2020-12-11 kl. 12:16.
Citera
2020-12-11, 12:18
Medlem
BigFatCones avatar
Scalextric är ju det klassiska "bra konsumentmärket" i alla fall.
Citera
2020-12-11, 12:22
Medlem
SupaStrats avatar
Jag gillade Tyco när jag var grabb, var mycket snabbare än Scalectrix.
Finns under flera olika varumärken nuförtiden.
Citera
2020-12-11, 12:25
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SupaStrat
Jag gillade Tyco när jag var grabb, var mycket snabbare än Scalectrix.
Finns under flera olika varumärken nuförtiden.
Tyco var ju så mycket coolare än scalectrix.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in