• 1
  • 2
2020-12-11, 09:45
Medlem
60 000 och 26% ränta. = 15 600kr per år i ränta= 1300 per månad.

Jobba hårt och spara in på allt och amortera 5 000kr per månad så är det löst på ett år.

Ett sista tips är att sluta låna! Det finns inget som du bara måste ha som du inte kan spara till. Lån till bostad är ok men inte för konsumtion.

Tänk till i framtiden.
Citera
2020-12-11, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelie-r
Den jag har fått ligger på 21%. Är det hög? Eller vad är hög och låg?

Har ett annat lån som ligger på 26% så tanken jag ska betala av de andra lånen.
Lån på fastighet eller bostadsrätt är räntan ca: 1,5%. Bedöm själv vad som är högt eller lågt.
Citera
2020-12-11, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Lån på fastighet eller bostadsrätt är räntan ca: 1,5%. Bedöm själv vad som är högt eller lågt.
Man bör ju rimligen jämföra med andra blancolån och inte med lån på fastigheter och bostadsrätter.
Citera
2020-12-11, 13:32
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanktPeter
5,23% har du hos Swedbank exempelvis.
https://www.swedbank.se/privat/priva...ekt-ansok.html
Nordea, SEB med flera har säkert liknande räntor. Se till att betala av dina dyrare lån

En som har dragit på sig flera lån med ränta på 21-26% och därmed sänkt kreditvärdigheten i botten lär inte hitta några lån på 5%

Ett "ihopbakslån" är inte fel väg om man har ekonomin. Till TS, leta vidare hos andra långivare och försök hitta något som har lägre ränta. 21% gör inte mycket bättre för dig. Sikta på 10-15 %, och ta sen inte ett enda lån efter det förrän det är betalt.
Citera
2020-12-11, 13:33
Medlem
SanktPeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
En som har dragit på sig flera lån med ränta på 21-26% och därmed sänkt kreditvärdigheten i botten lär inte hitta några lån på 5%

Ett "ihopbakslån" är inte fel väg om man har ekonomin. Till TS, leta vidare hos andra långivare och försök hitta något som har lägre ränta. 21% gör inte mycket bättre för dig. Sikta på 10-15 %, och ta sen inte ett enda lån efter det förrän det är betalt.
Jag har i mina andra inlägg skrivit att hon ska ha en borgenär. Då får hon garanterat låna. Det är bara upp till TS att hitta en närstående som är beredd att gå i god för henne
Citera
2020-12-11, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Man bör ju rimligen jämföra med andra blancolån och inte med lån på fastigheter och bostadsrätter.
Det är beklagligt att behöva låna till konsumtion. Har själv blivit uppfostrad att spara först och köpa sedan. Har själv endast lånat till bil och bostad och har varit lycklig med det. Tycker man att denna "lyxkonsumtion" är värd ett överpris, ränta, så är det bara att betala och gynna bankerna och andra finansieringsbolag.
Citera
2020-12-11, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanktPeter
Jag har i mina andra inlägg skrivit att hon ska ha en borgenär. Då får hon garanterat låna. Det är bara upp till TS att hitta en närstående som är beredd att gå i god för henne
Självklart så får hon låna om hon har en borgenär eftersom det är borgenären som lånar ut pengarna.
Citera
2020-12-11, 13:47
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Är det någon som har erfarenhet utav denna bank? Har tänkt låna lite över 60k för samla lån men har läst bara negativa om usel kundservice, folk älskar ju klaga på det lilla minsta så tänkte vad är helheten ska man verkligen lita på omdöme som skrivs ?

Sen undrar jag också ifall om betalar tillbaka snabbare blir lånet billigare? För det totala kostanden är 80k efter 3 års period. Säg att man betalar tillbaka under ett år blir det då mindre än den totala kostanden?
Det är dyrt att vara fattig!
Sluta låna till konsumtion. Skaffa överblick över dina lån och gör en återbetalningsplan.
Käka havregryn i 6 månader, köp inget!

OnTopic: Komplett hade ett bra kreditkort med bra kickback på köp, men dom ska ändra villkoren till 2021. Jag tror att det går från 1% till 0,5% på vanliga köp. Dock 4% på köp från Komplett om man är lagd åt det hållet.
Citera
2020-12-12, 14:08
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Den jag har fått ligger på 21%. Är det hög? Eller vad är hög och låg?

Har ett annat lån som ligger på 26% så tanken jag ska betala av de andra lånen.

Vet man inte vad som är hög eller låg ränta SKALL MAN INTE LÅNA!

Som sagt, dyrt att vara fattig. Är man dessutom dum i huvudet är det rena rånet.
Citera
2021-04-20, 21:16
Medlem
SanktPeters avatar
Citat:
Var kan jag hitta om att man kan sälja nånting och amortera eller medlåntagare/borgenär hos Swedbank? Isf borde det vara sista utvägen.
Hur gick det sen?
Citera
2021-12-16, 16:36
Medlem
persona.von.gratas avatar
Varning för kontantuttag!
Jag har Komplett som mitt favorit-budget-kreditkort. Men akta er för kontantuttag.
Citat:
Årlig nominell ränta för kontantuttag 24,90 %
(*) Årlig nominell ränta 24,90% löper från uttagsdatum
Tar du ut 6000 kr i början av en månad så blir räntan ca 250 kr tills ordinarie fakturabetalning!!!
Samma period kan du konsumera 100.000 kr utan en krona ränta (0%) så länge du betalar fakturan i tid.
Citera
2021-12-16, 18:35
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Varning för kontantuttag!
Jag har Komplett som mitt favorit-budget-kreditkort. Men akta er för kontantuttag.

Tar du ut 6000 kr i början av en månad så blir räntan ca 250 kr tills ordinarie fakturabetalning!!!
Samma period kan du konsumera 100.000 kr utan en krona ränta (0%) så länge du betalar fakturan i tid.

Bra tips. Ska tänka på det. Har också detta kort som back-up ifall min debetbank skulle få problem.

// CC
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in