• 1
  • 2
2020-12-10, 21:20
Medlem
neuron-drones avatar
Använder just nu en apgammal dator med Windows Vista. Det har aldrig failat att hitta mitt trådlösa. Det är inte wifi som är trasigt i datorn, kan försöka koppla upp på andras wifi och kan koppla upp via delning på min mobil. Grejen är att jag verkar nedkopplad från mitt wifi men min anslutning syns inte på listan på datorn. Däremot hittar jag den på macen och mobilen.

Vet inte om min dator fastnat i någonslags felaktig anslutning. Vet inte ens var jag ska kolla.
Citera
2020-12-10, 21:24
Medlem
Så det har fungerat innan med samma dator och router?
Citera
2020-12-10, 21:24
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElSheddai
Så det har fungerat innan med samma dator och router?

Ja inga problem innan idag.
Citera
2020-12-10, 21:26
Bannlyst
Gör en "Norsk" stäng av och dra ut strömmen i 2-3 min.
Citera
2020-12-10, 21:34
Medlem
Jag hade ett liknande problem när min Wi-Fi-accesspunkt uppgraderade sig själv till att endast tillåta anslutning på 5 GHz-frekvensen. Min lastgamla dator hade bara stöd för 2.4 GHz. Jag upplevde samma saker som du: att det funkade med telefon, andra datorer, och på andras Wi-Fi. Jag fick gå in och konfigurera min Wi-Fi-accesspunkt till att även tillåta klienter på 2.4 GHz. Då funkade det.
Senast redigerad av ealdorman3 2020-12-10 kl. 21:41.
Citera
2020-12-10, 21:44
Medlem
hasenfrasens avatar
Det kan även vara så att din Vista-dators WiFi-drivare inte klarar wpa2/aes utan bara wpa/tkip.
Citera
2020-12-10, 22:02
Medlem
neuron-drones avatar
Det har ju funkat innan. Så fattar inte riktigt.

Iofs tvingar Itux oss att få högre hastighet, kanske spökar med bytet. Annars undrar jag varför inga problem innan.
Citera
2020-12-10, 22:38
Medlem
sommarlovs avatar
Din router kanske går på en kanal som ditt gamla kort inte klarar av?
Kolla inställningarna i routern.
Citera
2020-12-11, 16:29
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Din router kanske går på en kanal som ditt gamla kort inte klarar av?
Kolla inställningarna i routern.

Mm, får kolla routern. För jag ser ju alla andras anslutningar, bara min som inte syns för just datorn. Egentligen ingen stor grej, hoppas kunna fixa min vanliga dator snart och har rejält med mobildata att köra datorn med.
Citera
2020-12-11, 17:56
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
För jag ser ju alla andras anslutningar, bara min som inte syns för just datorn.

Vissa broadcom-drivare för Vista och W7 har haft hårdkodad spärr för kanal 12 och 13 (USA kör med kanal 1 till 11). Om din router har bytt kanal till 12 eller 13 av sig själv (det brukar vara default att välja den kanal som har minst störningar), ställ den manuellt fastlåst på kanal 1.
Citera
2020-12-11, 18:08
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Vissa broadcom-drivare för Vista och W7 har haft hårdkodad spärr för kanal 12 och 13 (USA kör med kanal 1 till 11). Om din router har bytt kanal till 12 eller 13 av sig själv (det brukar vara default att välja den kanal som har minst störningar), ställ den manuellt fastlåst på kanal 1.

Du menar att min router lever sitt eget liv? Fan. Jag vet inte riktigt hur man fixar med sådant. Alla problem som jag haft tidigare har fixats med en reboot.
Citera
2020-12-11, 18:19
Medlem
neuron-drones avatar
Försökt reboota ner till fabriksinställningar som jag antar det blir om man trycker i det hålet och låter routern starta om helt. Men inte hjälpte det.

Göra inställningar som kräver att man har sladd till routern kan jag inte göra eftersom jag fick denna datorn för många år sedan delvis för att den delen är paj som har nätverkssladd. Är bara wifi som funkar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in