2020-12-10, 19:25
Medlem
Blev i dagarna uppringd av en glad telefonförsäljare som ville erbjuda en streamingtjänst till kampanjpris, att tillägga hade jag vid denna tidpunkt avnjutit en god flaska rödvin. Efter 15min tackade jag tillslut ja, mest för att kunna avsluta samtalet och återgå till mitt. Nu sitter jag här med en tjänst jag inte har användning för och en månadskostnad om 299kr. Uppsägningstiden är 3 mån, trots att säljaren betonade att det inte fanns någon.

Har jag blivit blåst eller är jag så dum i huvudet att svara en telefonförsäljare efter en flaska vin.

Nu till frågan.

Vilken är er största blåsning? Kan vara vad som helst. Blivit lurad av en telefonförsäljare, blivit blåsta vid försäljning av bostad?

DELA MED ER!
Citera
2020-12-10, 19:33
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKEE
Blev i dagarna uppringd av en glad telefonförsäljare som ville erbjuda en streamingtjänst till kampanjpris, att tillägga hade jag vid denna tidpunkt avnjutit en god flaska rödvin. Efter 15min tackade jag tillslut ja, mest för att kunna avsluta samtalet och återgå till mitt. Nu sitter jag här med en tjänst jag inte har användning för och en månadskostnad om 299kr. Uppsägningstiden är 3 mån, trots att säljaren betonade att det inte fanns någon.

Har jag blivit blåst eller är jag så dum i huvudet att svara en telefonförsäljare efter en flaska vin.

Nu till frågan.

Vilken är er största blåsning? Kan vara vad som helst. Blivit lurad av en telefonförsäljare, blivit blåsta vid försäljning av bostad?

DELA MED ER!

Det är bara att säga upp tjänsten då du ingått avtalet genom telefon försäljning.

Köper du något på nätet via en telefonförsäljare/hemförsäljare eller om du ingår ett avtal med en försäljare utanför säljarens affärslokal, det vill säga gör ett distansavtal, så har du ångerrätt i 14 dagar. Ångerrätten gäller från dagen efter att du fått varan eller ingått avtalet.
Citera
2020-12-10, 19:34
Medlem
Duerfs avatar
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler borde gälla här. Det ger dig 14 dagars ångerrätt.

Kontakta företaget.
Citera
2020-12-10, 19:39
Medlem
XaoqcHs avatar
Du kan enkelt säga upp tjänsten:
  • Företaget måste enligt lag få ett skriftligt godkännande från dig för att avtalet ska vara giltigt
  • Efter att du har gett ditt skriftliga godkännande har du 14 dagar på dig att ångra avtal som du har tackat ja till
  • Ett sätt att minska mängden telefonförsäljning är att spärra ditt nummer hos NIX-telefon
  • Du kan anmäla aggressiv eller olämplig telefonförsäljning till Konsumentverket
Citera
2020-12-10, 19:43
Medlem
Ångerrätt som någon annan skrivit. Plus, spelas inte alla såna samtal in nu för tiden. Där ska det ju framgå svart på vitt vad som sagts. Mao, blev du upplyst om uppsägningstid som du menar att du inte blev. Hoppas det löser sig.
Citera
2020-12-10, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det är bara att säga upp tjänsten då du ingått avtalet genom telefon försäljning.

Köper du något på nätet via en telefonförsäljare/hemförsäljare eller om du ingår ett avtal med en försäljare utanför säljarens affärslokal, det vill säga gör ett distansavtal, så har du ångerrätt i 14 dagar. Ångerrätten gäller från dagen efter att du fått varan eller ingått avtalet.

Tack för alla tips.
Har ni varit med om någon blåsning? Dålig erfarenhet?
Citera
2020-12-10, 20:26
Bannlyst
Citat:
Tack för alla tips.

Livet är en stor blåsning. Själv har jag blivit blåst av en bilhandlare orkar inte berätta.
Citera
2020-12-10, 21:16
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Tack för alla tips.

Jag har inte varit med om nån blåsning men jag hör på direkten att det är en säljare, då säger jag bara tack och hej.

Jag gör alltid egen efterforskning innan jag skaffar en tjänst.
Citera
2020-12-10, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Jag har inte varit med om nån blåsning men jag hör på direkten att det är en säljare, då säger jag bara tack och hej.

Jag gör alltid egen efterforskning innan jag skaffar en tjänst.

Snyggt! Hur märker du det?
Citera
2020-12-12, 14:34
Medlem
Citat:
Snyggt! Hur märker du det?
Ett oväntat telefonsamtal från en okänd person. Strunta i artigheterna och lägg bara på luren (för er yngre: tryck på knappen för avsluta samtal).
Citera
2020-12-19, 13:23
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Ett oväntat telefonsamtal från en okänd person. Strunta i artigheterna och lägg bara på luren (för er yngre: tryck på knappen för avsluta samtal).
Brukar även blocka numret.

Nu för tiden kommer det även en massa sms till mig om diverse skit där jag som mottagare måste smsa någon stoppkod till ett nummer för att det ska upphöra. Blir så förbannad över sånt men har på senaste tiden blockat olika fraser i telefonen så att sådana sms inte kommer alls. Så skönt då jag hatar telefonförsäljare med hela mitt hjärta. Att vara med i NIX hjälper föga..
Citera
2020-12-20, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Brukar även blocka numret.

Nu för tiden kommer det även en massa sms till mig om diverse skit där jag som mottagare måste smsa någon stoppkod till ett nummer för att det ska upphöra. Blir så förbannad över sånt men har på senaste tiden blockat olika fraser i telefonen så att sådana sms inte kommer alls. Så skönt då jag hatar telefonförsäljare med hela mitt hjärta. Att vara med i NIX hjälper föga..

Skulle snarare säga att dessa sms kommer från E-handel... Vi hade chansen i samband med GDPR att ta bort vår Mail/nummer från samtliga listor. Jag får själv svara NEJ via både Mail och sms.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in