2020-12-10, 16:23
Medlem
irrljuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Hade personen ångest på morgonen också? Typ att den inte alls var motiverad till morgon jobb osv?

Nu är jag inte hundra insatt men vad jag förstått fanns ångesten mest på kvällen inför nästa dag och blev typ förlamande när morgonen väl kom.
Citera
2020-12-10, 16:25
Medlem
Citat:
Jag har alltid jobbat men blev utbränd för 2 år sedan och det förändrade allt min ångest samt panikångest blev mer påtaglig jag har egen lgh betalar hyran själv och räkningar.. det är bara de att jag vill plugga göra annat men har inte möjlighet till det nu

Du kanske bör nämna i trådstarten att du blivit utbränd tidigare så att folk slipper sitta och gissa på en massa anledningar till att du inte orkar gå upp på morgonen?

Vad jobbar du med? Trivs du på ditt jobb förutom det faktum att du inte orkar gå upp på morgonen?

Om du varit/är utbränd bör du kanske fundera på att hitta ett tempo som passar dig till en början och inte köra all in. Arbetsträning med andra ord. Är din arbetsplats medveten om detta?
Citera
2020-12-10, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Jag bytte karriär i somras mitt under corona, hade ett förvisso välbetalt jobb innan corona, som jag var duktig på men jag gillade det inte.

Nu älskar jag mitt jobb, tjänar något mindre, sover som ett barn.

Hur mådde du när du inte gillade jobbet? Alltså hade du ångest under nätterna, kunde du ikte sova Osv?
Citera
2020-12-10, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlettoscara
Du kanske bör ställa dig frågan varför du får extrem ångest till att börja med?

Menar du att du får ångest på grund av att du har jobb inbokat och därför inte kan somna för att du vet att du måste vakna tidigt?

Eller har du ångest för något annat som gör att jobbet bara blir ytterligare en faktor till stress?

Låter som att du behöver hitta en normal dygnsrytm. Gå och lägg dig i tid och gå upp samma tid varje morgon så blir det inte problem dagar då du behöver vakna upp till jobb.

Har också varit morgontrött när jag var yngre och att skippa jobb/skola kommer bara resultera i mer ångest.

Just det första du nämner att jag har ångest när jag vet att jag måste upp tidigt på morgonen det skapar ännu mer oro och triggar igång så jag inte kan somna känner av inre stress och får hjärtklappningar osv
Citera
2020-12-10, 16:48
Medlem
maxatdunders avatar
Har du ingen man i familjen som kan skjutsa dig? Skaffa dig körkort nu med detsamma så spar du tid och välmående. Dessutom måste du börja freaka ur, det låter som du inte har någon kontroll över dina tankar.
Citera
2020-12-10, 17:23
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Hur mådde du när du inte gillade jobbet? Alltså hade du ångest under nätterna, kunde du ikte sova Osv?

Ibland ja. Lr sov ojämnt. Drömde konstigt. Avbruten sömn. Ska inte sticka under stol med att jag både drack ngra bira o rökte på för att somna enklare, har även Teralen på recept.

Inget sånt idag dock.
Citera
2020-12-10, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Har du ingen man i familjen som kan skjutsa dig? Skaffa dig körkort nu med detsamma så spar du tid och välmående. Dessutom måste du börja freaka ur, det låter som du inte har någon kontroll över dina tankar.

Hur ska någon skjutsa mig? De jobbar och har sina liv och scheman.. fast det är inte så lätt att ta körkort när man inte har tillräckligt med pengar och inte kan ta körkort på avbetalning har anmärkning hos KFM. Vem hade inte mått skit? Dålig ekonomi dåligt jobb inget utrymme till att plugga eller få nattjobb
Citera
2020-12-10, 17:43
Medlem
Har du någon uppfattning om vad ångesten beror på? Prestationsångest, social ångest..? Olika typer av ångest kräver olika typer av åtgärder.
Citera
2020-12-10, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Har du någon uppfattning om vad ångesten beror på? Prestationsångest, social ångest..? Olika typer av ångest kräver olika typer av åtgärder.

Har inte social ångest snarare prestations ångest jag bor i en liten stad och vill helst inte att mina problem ska komma upp det med skulder osv, tar inte upp sånt med läkare då de antecknar allt i Journalen och vem som helst kan gå in och läsa studenter som pluggar till Ssk osv har chattat med psykolog osv men känns som dom inte hjälper..
Citera
2020-12-10, 18:39
Medlem
Citat:
Har inte social ångest snarare prestations ångest jag bor i en liten stad och vill helst inte att mina problem ska komma upp det med skulder osv, tar inte upp sånt med läkare då de antecknar allt i Journalen och vem som helst kan gå in och läsa studenter som pluggar till Ssk osv har chattat med psykolog osv men känns som dom inte hjälper..

Vad spelar det för roll om en läkare journalför att du har ångest över dina skulder? Det låter som relativt vanlig sak att gå och grubbla över. Det låter som att du går och håller väldigt mycket inom dig samtidigt som du har ett stort behov av att få prata av dig. Dessa två saker går inte ihop. Alla tankar du har gnager på ditt välmående, ta kontakt med någon som du kan prata med och släpp på trycket. Skit i vad andra tycker och tänker om dig, fokusera på ditt eget välmående och vad som krävs för att du ska må bra.
Citera
2020-12-10, 18:58
En sak som hjälpt mig väldigt mycket att sova är att tänka på någon händelse i livet som sett krisig ut men ordnade sig tryggt Att hela tiden spela upp den händelsen i livet gör att jag ofta somnar bra. Kan egentligen vara vad som helst men att man håller tankarna i en tunnel liksom brukar få en i vila.
Citera
2020-12-10, 19:22
Medlem
Jobbigt läge och jag lider med dig. Svårt att ge råd men det som alltid brukar rekommenderas när man har trassel med sömn mm är motion och träning. Om du inte tränar regelbundet så skulle jag föreslå att du provar det. Vi pratar inte om någon elitträning men försök att komma ut och gå en rask promenad på ca 30 minuter några ggr i veckan till att börja med. Det utsöndras en massa bra hormoner och substanser när man får igång hjärtat.

Kämpa på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in