2006-05-17, 19:28
Medlem
Jo det är såhär att min bildlärare sa att som en liten extrauppgift på ett arbete så skulle man försöka ta reda på/ lista ut vad det var som hände någon gång i slutet av 1800-talet som gjorde att konstnärerna övergav den mer verklighetstrogna sortens konst för att istället gå in på det mer abstrakta. Alltså helt enkelt att man slutade måla för att det skulle vara likt så som det ser ut i verkligheten, och istället kanske mer gestalta känslor och så. Jag behöver absolut inga avancerade grejer, utan mer en fingervisning på vad det var som orsakade detta eftersom jag har noooll koll på den här sortens saker. Om någon undrar så är det A-kursen i bild på gymnasiet det gäller.

Peace out!
Citera
2006-05-26, 16:22
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Det vart väl på modet kanske? någon startade en trend och sen skulle alla hoppa på den? behöver egentligen inte vara svårare än så, men vad som startade denna trend blir nog svårare att svara på...
Citera
2006-05-26, 21:12
Bannlyst
Det var inte då någon gång realismen och naturalismen fick fart som en reaktion på romantikens förskönande.
Citera
2006-05-26, 21:25
Medlem
Runt 1840-1850 uppfanns fotografin. Detta kan jag tänka mig är en anledning till att naturalismen övergavs. Varför anstränga sig för att måla verklighetstroget när man kan göra det så mycket enklare med en kamera? Då fick man hitta på något nytt för att göra något originellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in