2021-04-16, 08:01
Medlem
Jag ber om ursäkt om det här har tagits upp tidigare i tråden men jag skulle vilja ha lite svar på några saker.

Varför ska jag som inte är det minsta rädd för att bli smittad utav det här & är helt frisk i övrigt vaccinera mig? Jag gissar att jag till slut kommer bli tvingad att ta sprutan om jag vill kunna ta del utav hela samhället med sk vaccinpass framöver?

Man kan väl trots vaccin i kroppen bära & smitta andra människor? Har jag förstått det hela rätt så ska alltså den som är i riskgrupp & rädd för smittan vaccinera sig? Var kommer jag in i bilden & varför ska jag bestraffas för att jag inte vill ta sprutan? För inte är det väl för att jag tillslut ändå blir gammal & riskgrupp & det då är lika bra att ta den redan idag? Vem & hur blir denne hjälpt av att jag vaccinerar mig?
2021-04-16, 08:59
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Det är mycket bra och relevanta frågor du ställer här. Men nu kommer du få höra att du är en "foliehatt", "antivaxxare", "förnekare" etc och andra invektiv som sektmedlemmarna med RostigHink i spetsen så duktigt har lärt sig att man ska använda för människor som ställer frågor istället för att blint lita på mainstreammedia och läkemedelsindustrin.

Jag tror bra du är rädd! De svar som finns är lätt tillgängliga, andra kanske inte har några svar ännu. Men antivaxxers är i grunden spruträdda men erkänner det inte för det är väldigt skämmigt.

Att prata ner och vägra vaccinet, för att enligt Norge, 1 /40 000 enligt andra 1 /100 000 kvinnor under 55 år kan få märkliga biverkningar. Då är man bara feg, mycket mycket feg och en riktig kärring!

Kan någon vara så feg och kärringaktig att man inte tar en risk som är jämförbara med att korsa gatan?

Det måste vara rädslan för sprutan!!?? Kan tänka mig alla antivaxxer när de som barn blev fasthållna och i tvingade en mässlingsspruta, gråtande, desperata försökte slita sig loss men övermakten var för stor. Fruktansvärt trauma, mardrömmar i åratal.

Problemet löses inte genom att sitta på Flashback och skriva en massa trams utan att gå till en psykolog och får saken för alltid ur världen. Sedan kan man lugnt ta sin Astraspruta eller det kanske är för grymt en Pfizerspruta i alla fall.
2021-04-16, 09:08
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robertvartaget
Jag ber om ursäkt om det här har tagits upp tidigare i tråden men jag skulle vilja ha lite svar på några saker.

Varför ska jag som inte är det minsta rädd för att bli smittad utav det här & är helt frisk i övrigt vaccinera mig? Jag gissar att jag till slut kommer bli tvingad att ta sprutan om jag vill kunna ta del utav hela samhället med sk vaccinpass framöver?

Man kan väl trots vaccin i kroppen bära & smitta andra människor? Har jag förstått det hela rätt så ska alltså den som är i riskgrupp & rädd för smittan vaccinera sig? Var kommer jag in i bilden & varför ska jag bestraffas för att jag inte vill ta sprutan? För inte är det väl för att jag tillslut ändå blir gammal & riskgrupp & det då är lika bra att ta den redan idag? Vem & hur blir denne hjälpt av att jag vaccinerar mig?

Svaret är givet här många gånger. Du kan smitta andra och i din kropp kan viruset mutera och komma igen som något mycket värre som gör vaccinet obrukbart.

Det är därför de vill vaccinera alla negrer i Afrika trots att de nästa inte finns covid alls. De har en mycket ung befolkning som inte får mer än lätt symptom.

Om de var jag som bestämde så skulle ingen tvingas. Man ska ha respekt för er enorma rädsla för sprutor och inte göra ert trauma värre.

Ni har lagen på er sidan ingen kan tvingas. Kanske svårt att fatta det med det är väl barndomens sprutor som gjort dig så desperat, rädd och kärringaktig?!
2021-04-16, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jag tror bra du är rädd! De svar som finns är lätt tillgängliga, andra kanske inte har några svar ännu. Men antivaxxers är i grunden spruträdda men erkänner det inte för det är väldigt skämmigt.

Att prata ner och vägra vaccinet, för att enligt Norge, 1 /40 000 enligt andra 1 /100 000 kvinnor under 55 år kan få märkliga biverkningar. Då är man bara feg, mycket mycket feg och en riktig kärring!

Kan någon vara så feg och kärringaktig att man inte tar en risk som är jämförbara med att korsa gatan?

Det måste vara rädslan för sprutan!!?? Kan tänka mig alla antivaxxer när de som barn blev fasthållna och i tvingade en mässlingsspruta, gråtande, desperata försökte slita sig loss men övermakten var för stor. Fruktansvärt trauma, mardrömmar i åratal.

Problemet löses inte genom att sitta på Flashback och skriva en massa trams utan att gå till en psykolog och får saken för alltid ur världen. Sedan kan man lugnt ta sin Astraspruta eller det kanske är för grymt en Pfizerspruta i alla fall.

Rätt dumt att förminska människor som du gör just nu! Ja vissa är rädd , de som skriker att man måste ta vaccin är väl de som är mest rädd i de sammanhanget ! Jag är tex vansinnigt spruträdd men det är inte de som får mig att vara tveksam, utan den information som finns att tillgå är inte direkt tilltalande för mig i nuläget.. detär för många frågetecken kring detta vaccin just nu så jag väljer att avvakta ett tag innan jag kanske överväger att ta det. Vad fan man blir ju tydligen sjuk ändå , och massa nya varianter florerar fritt tex indiska, brasilianska you namnet.. så väntar hellre på en helhetslösning! Om något år eller så så kanske det kryper fram att fan det kanske inte var så jävla bra det här ändå eller tvärt ....
2021-04-16, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Svaret är givet här många gånger. Du kan smitta andra och i din kropp kan viruset mutera och komma igen som något mycket värre som gör vaccinet obrukbart.

Det är därför de vill vaccinera alla negrer i Afrika trots att de nästa inte finns covid alls. De har en mycket ung befolkning som inte får mer än lätt symptom.

Om de var jag som bestämde så skulle ingen tvingas. Man ska ha respekt för er enorma rädsla för sprutor och inte göra ert trauma värre.

Ni har lagen på er sidan ingen kan tvingas. Kanske svårt att fatta det med det är väl barndomens sprutor som gjort dig så desperat, rädd och kärringaktig?!

Sorry för dumma frågor, men varför ska viruset mutera i min ovaccinerade kropp där den trivs rätt bra? Bör inte viruset mutera i den vaccinerade kroppen? Där den inte får ordentligt med fäste? Eller hoppar den till mig & vet om att den måste bli starkare för att klara av en vaccinerad kropp efter mig? Om alla vaccinerat sig muterar inte allt virus då eller försvagas det såpass mycket att vaccinet vinner? Hur länge håller det?
2021-04-16, 11:01
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Sorry för dumma frågor, men varför ska viruset mutera i min ovaccinerade kropp där den trivs rätt bra? Bör inte viruset mutera i den vaccinerade kroppen? Där den inte får ordentligt med fäste? Eller hoppar den till mig & vet om att den måste bli starkare för att klara av en vaccinerad kropp efter mig? Om alla vaccinerat sig muterar inte allt virus då eller försvagas det såpass mycket att vaccinet vinner? Hur länge håller det?
Mutationer sker när viruset förökar sig. Det är helt slumpmässigt och sker hela tiden. Ibland dyker det upp en mutation som har lättare för att ta sig in i våra celler för att föröka sig och konkurrerar ut tidigare varianter. Är man immun har viruset mycket svårare för att ta sig in och föröka sig och risken för mutationer minskar betydligt. Immun blir man av sjukdomen eller vaccinet. Även smittsamheten minskar betydligt om man är immun.

Så en redan existerande viruspartikel kan inte mutera som sådan så den blir inte starkare för att försöka på nytt.
2021-04-16, 11:08
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Men om man inte vill ta vaccinet är man "antivaxxare"?
Antivaxxarna är foliehattarna som med sina påverkanskampanjer med lögner och förbannade dikter lurar folk att inte ta vacciner.
2021-04-16, 11:30
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Men vet du att vaccinets effekt blir mindre om man har dåligt näringsintag:

"Good nutrition is crucial for the coronavirus vaccine to work effectively"
https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/good-nutrition-can-make-vaccines-effective/

Och lägg därtill det faktum att det är främst människor som har dålig hälsa som är i riskzonen för Covid-19.
Kan det tom vara så att man inte skulle behöva vaccinet alls om man tog bättre hand om sin hälsa?

Varför pratas det inte mer i media om detta?

Och varför isolerar man inte alla som är i riskzonen på hälsohem tills de går ner i vikt och får bättre blodvärden mm, och vaccinerar bara de som vägrar åka på hälsohem?

Eller bara rekommendera vaccinet till de som själva tror att de har dålig hälsa, och sluta rekommendera alla att vaccinera sig. Samt med massiva kampanjer (liknande vaccinkampanjerna) rekommendera alla att ta bättre hand om sin hälsa.
Så kanske alla som inte är i riskzonen kan slippa ta vaccinet och slippa riskerna med det.

Och hur stor är egentligen risken att dö av covid-19 för de som inte är i riskzonen, jämfört med risken att dö av coronavaccinet?
Det verkar vara mer oklart vilka som är i riskzonen att dö av coronavaccinet, jämfört med vilka som är i riskzonen att dö av Covid-19, alltså människor som har dålig hälsa.
Vi vill inte ha ett samhälle uppdelat i isolerade grupper vilket blir konsekvensen av de tankarna du förmedlar.

Dåligt näringsintag är roten till det mesta som är ont men bara för att man har en kalaskula innebär det inte att man har ett dåligt immunförsvar. Inte heller har man alltid ett bra sådant om man är smal och äter bra. Hur ska du avgöra vilka som är vad?

Man läser ibland artiklar om barn som inte orkar gå till skolan för att de har långtidscovid. Hur ska det gå för dessa i framtiden? Ska yngre friska inte vaccineras så fler sådana fall kan dyka upp upp? Det handlar inte enbart om risken att dö utan även risken för andra svåra konsekvenser. Även om man är frisk och välfödd.
2021-04-16, 11:34
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Viruset muterar bara i ovaccinerade kroppar annars skulle vi inte ha så många varianter redan nu. De som är vaccinerade och insjuknar testas väl inte ens.

Återinsjuknade kanske kan återinsjukna i en ny variant men då kom det sannolikt från någon annan.
2021-04-16, 11:57
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Men vet du att vaccinets effekt blir mindre om man har dåligt näringsintag:

"Good nutrition is crucial for the coronavirus vaccine to work effectively"
https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/good-nutrition-can-make-vaccines-effective/

Och lägg därtill det faktum att det är främst människor som har dålig hälsa som är i riskzonen för Covid-19.
Kan det tom vara så att man inte skulle behöva vaccinet alls om man tog bättre hand om sin hälsa?

Varför pratas det inte mer i media om detta?

Och varför isolerar man inte alla som är i riskzonen på hälsohem tills de går ner i vikt och får bättre blodvärden mm, och vaccinerar bara de som vägrar åka på hälsohem?

Eller bara rekommendera vaccinet till de som själva tror att de har dålig hälsa, och sluta rekommendera alla att vaccinera sig. Samt med massiva kampanjer (liknande vaccinkampanjerna) rekommendera alla att ta bättre hand om sin hälsa.
Så kanske alla som inte är i riskzonen kan slippa ta vaccinet och slippa riskerna med det.

Och hur stor är egentligen risken att dö av covid-19 för de som inte är i riskzonen, jämfört med risken att dö av coronavaccinet?
Det verkar vara mer oklart vilka som är i riskzonen att dö av coronavaccinet, jämfört med vilka som är i riskzonen att dö av Covid-19, alltså människor som har dålig hälsa.

I Sverige är det mycket sällsynt att man har så dåligt, eller felaktigt, näringsintag att det påverkar immunförsvaret. Därför gör man ingen stor sak av det. Dessutom i Sverige går man nog till doktorn i god tid och blir upptäckt.

Kan inte garantera för illegala migranters hälsotillstånd det kan nog vara oupptäckt för att de håller sig undan. Eller kanske inte det finns mottagningar bara för sådan också.

Media måste ha grund för att ta upp något som ett problem och någon "trovärdig" som stöder din hypotes har de inte hittat.

När det gäller sjukdomar eller medicinering är det vanligare med nedsatt immunförsvar. Antalet vita blodkroppar kan nog gå en bra bit under de gränsvärden som är satta som normalt. För att man ska ha en generellt sämre immunitet.

Dessutom vilken sorts antikroppar man har spelar stor roll. Har man T celler mot SARS COV-2 men inte mot förkylning så åker man inte på covid-19. Har man för lite neutrofila granulocyter kan man lättare få bakterie och svampinfektioner med det påverka typ inte motståndskraften mot covid virus.
2021-04-16, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsChow
Jag var hos en väldigt kunnig naprapat igår för att undersöka benet, och han hittade inget fel på mina muskler eller leder, och det som skiljer sig ifrån en vanlig skada (som oftast sitter på ett eller två ställen) är att vid denna signalerar hjärnans nervsignaler smärta vid flera stället, ca fyra, som skiftar/turas om från att göra mest ont.

När jag sa att mina problem började en vecka efter andra dosen, så sa han att det var logiskt.
Ett vaccin är ju i princip ett "gift" man sprutar in och det krävs jävligt mycket av kroppen för att kunna "ta hand om" det här giftet och omvandla det till ett skydd. Om man fortsätter att träna på som vanligt efter andra dosen, (särskilt efter några dagar då det verkligen nåt systemet), så kommer kroppen inte klara av att både ta hand om vaccinet och träna på som vanligt. Om man tränar på som vanligt (vilket jag gjorde, mådde utmärkt dagarna efter), kan kroppen slutligen fucka ur och ens muskler och leder klarar inte av att återhämta sig, och man drar på sig konstig värk/stelhet/skador. Han sa att personer som tränar på hög nivå ska ta 14 dagars vila efter andra dosen . Detta är inget man blir informerad om, då de säger typ "ta det lugnt dagen efter". Men det är några dagar efter som det verkligen nåt systemet som det är viktigt att vila.

Jag kommer att vila några dagar till för att nå två-tre veckor, och sedan köra på lätt när det känns bra igen. Råder dig till att ta vilan nu, för att undvika framtida men. Hade jag vetat om det här hade jag självklart tagit 14 dagar vila utan tvekan efter den andra dosen.

Och vad är det som får dig att tro på naprapatens flummiga förklaring till vaccinets konsekvenser? Det finns lika många märkliga förklaringar till muskel- och ledvärk som det finns läkare och naprapater.
2021-04-16, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsChow
Jag var hos en väldigt kunnig naprapat igår för att undersöka benet, och han hittade inget fel på mina muskler eller leder, och det som skiljer sig ifrån en vanlig skada (som oftast sitter på ett eller två ställen) är att vid denna signalerar hjärnans nervsignaler smärta vid flera stället, ca fyra, som skiftar/turas om från att göra mest ont.

När jag sa att mina problem började en vecka efter andra dosen, så sa han att det var logiskt.
Ett vaccin är ju i princip ett "gift" man sprutar in och det krävs jävligt mycket av kroppen för att kunna "ta hand om" det här giftet och omvandla det till ett skydd. Om man fortsätter att träna på som vanligt efter andra dosen, (särskilt efter några dagar då det verkligen nåt systemet), så kommer kroppen inte klara av att både ta hand om vaccinet och träna på som vanligt. Om man tränar på som vanligt (vilket jag gjorde, mådde utmärkt dagarna efter), kan kroppen slutligen fucka ur och ens muskler och leder klarar inte av att återhämta sig, och man drar på sig konstig värk/stelhet/skador. Han sa att personer som tränar på hög nivå ska ta 14 dagars vila efter andra dosen . Detta är inget man blir informerad om, då de säger typ "ta det lugnt dagen efter". Men det är några dagar efter som det verkligen nåt systemet som det är viktigt att vila.

Jag kommer att vila några dagar till för att nå två-tre veckor, och sedan köra på lätt när det känns bra igen. Råder dig till att ta vilan nu, för att undvika framtida men. Hade jag vetat om det här hade jag självklart tagit 14 dagar vila utan tvekan efter den andra dosen.

Tack!!
Kanske man ska dra ner på träningen ett litet tag. Jag frågade vid vaccin tillfället om jag kunde träna som vanligt efter vaccinet? Svaret jag fick va, jaja absolut!
Men tar å vilar 1 vecka får vi se hur kroppen känns.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in