2020-12-09, 23:40
Medlem
Jag ansökte för några månader (gjorde en ansökan via nätet) sedan om ett svenskt medborgarskap och anledningen till varför jag gjorde det var för att jag hade planerat att resa år 2021 pga studier.

I dags läget har jag ett medborgarskap i ett annat land, men i sverige har jag ett permanent uppehållstillstånd sedan 28 år tillbaks.

Ringde migrationsverket för några dagar sedan och de hävdade att processen tar 2,5 år!
Detta kan fan inte vara sant, de förstör alla mina planer.

Jag har en syster som ansökte om ett svensk medborgarskap för några år sedan och hon fick det på mindre än 5 månader. Kan tillägga att hennes bakgrund är precis som min.

Ni som arbetar hos migrationsverket kan ni tala om varför processen tar så jävla lång tid, vad är det ni gör egentligen hela dagarna?

Och snälla skyll inte på covid 19 eller på "flyktingarna". Då sverige har inte haft nedstängningar och dessutom så fick syrran sitt medborgarskap mitt under den värsta flyktingvågen!
Citera
2020-12-09, 23:43
Medlem
Låter ju helt sjukt.
Finns ingen rimlighet i detta.
Citera
2020-12-10, 00:08
Medlem
revodnebs avatar
Får man svenskt medborgarskap om man begått ett brott?
Citera
2020-12-10, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Får man svenskt medborgarskap om man begått ett brott?

Det beror på vilket brott det är.

Belastningsregistret kan påverka, som tur är min blank

Skulder kan också påverka, men inte så mycket.
Citera
2020-12-10, 05:47
Bannlyst
Alldeles för liberala krav att bli medborgare i Sverige. Inga tester , inga krav att du kan försörja dej själv. Svensk medborgarskap föds man till eller så har man det inte alls. Inget som skall kunna få med en ansökan utan visa att man är Svensk.
Citera
2020-12-10, 06:08
Medlem
Tror inte du berättar hela sanningen, varken om din syster eller dig själv. Sedan tror jag även att det är handläggningstiden som är såpass lång? Om du bott här i 30 år varför har du inte ordnat det tidigare?

Oavsett så är det inget negativt med detta.
Citera
2020-12-10, 09:16
Medlem
MacEbolas avatar
Här är ett försök till en generell förklaring till tidsutdräkten.

Alla på Migrationsverket sysslar inte med medborgarskapsärenden; utöver dem finns exempelvis ansökningar om arbets- och uppehållstillstånd och återkallande av uppehållstillstånd. Det finns också anställda som har sidouppdrag utöver sina ordinarie arbetsuppgifter.

"Flyktingarna" 2015 fick någon form av uppehållstillstånd och ansöker nu om medborgarskap. De sex enheterna som handlägger medborgarskapsansökningarna, går igenom ärendena (igen) och insamlar information från andra myndigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in