2020-12-09, 16:56
Medlem
LemPicas avatar
Har en fråga, har fått Mollipect på recept då jag har hostan från helvetet.
Tyvärr ingår den inte i högkostnadsskyddet och kostar 255 spänn för en liten flaska.
Känns totalt ovärt att hämta ut medicinen om den inte fungerar mot hosta på allvar.

Så fort jag rör mej det allra minsta hostar jag så att jag kräks så behöver ju verkligen något.

Tacksam för svar.
Citera
2020-12-09, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Tyvärr ingår den inte i högkostnadsskyddet och kostar 255 spänn för en liten flaska.
Känns totalt ovärt att hämta ut medicinen om den inte fungerar mot hosta på allvar.

Så fort jag rör mej det allra minsta hostar jag så att jag kräks så behöver ju verkligen något.

Tacksam för svar.

Det är väl efedrin i som vidgar luftrören så det är just de den gör.
Citera
2020-12-09, 17:18
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Det är väl efedrin i som vidgar luftrören så det är just de den gör.

Okej men då gör den inte mer nytta än astmamediciner?
Dom fungerar ju också luftrörsvidgande.
Har astma och därmed astmamediciner hemma.
Ligger redan på maxdos av dom medicinerna.
Citera
2020-12-09, 17:27
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Jo, den funkar bra. Då efedrin inte är en antihistamin (eller det solitärt aktiva ämnet) så ger det inte samma krut.
Citera
2020-12-09, 17:28
Bannlyst
Citat:

Det kan man säga, den innehåller också Bromhexin men det kan du köpa mycket billigare receptfritt.

Typ denna produkten.

https://www.kronansapotek.se/Varum%C...E&gclsrc=aw.ds
Citera
2020-12-09, 18:47
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
All hostmedicin är undantaget för högkostnadsskyddet.

Mollipect är slemlösande med dämpar inte hostan på något sätt, så där finns billigare alternativ i tråden.

För hostdämpande effekt finns bara en som fungerar bra, Cocillana-Etyfin men den är på recept.
Citera
2020-12-09, 19:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Är det inte den som smakar banan?
Har för mig att jag fick den när jag hade krupp som liten. Var jättegod😀
Citera
2020-12-09, 19:51
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
All hostmedicin är undantaget för högkostnadsskyddet.

Mollipect är slemlösande med dämpar inte hostan på något sätt, så där finns billigare alternativ i tråden.

För hostdämpande effekt finns bara en som fungerar bra, Cocillana-Etyfin men den är på recept.

Fick Cocillana först (som nu är slut) och tydligen har det införts hårdare utskrivningsregler kring Cocillana och dom får ej skriva ut den mer än en gång per tre månader.
Fick då Mollipect istället.

Detta var ett sådant där läkarbesök via en app så kanhända att regeln gäller patienter dom inte träffat irl eller något.

Jag har en ordinarie läkare på VC, men dit vill man inte i dessa tider.

Tack ni som svarat, superschysst.
Citera
2020-12-10, 15:25
Medlem
Om du står på maxdos astmamediciner redan (bronkvidgande + kortison) lär Mollipect inte göra ett dugg. Önska Cocillana istället som du tar till kvällen som hostdämpande så att du kan sova.
Citera
2020-12-10, 16:37
Moderator
Lapapps avatar
Citat:

Tacksam för svar.
Den hårda verkligheten är att det inte finns något hostläkemedel som har någon evidensbaserad effekt. Man skriver ändå ut cocillana och mollipect eftersom det inte finns något annat. https://janusinfo.se/behandling/expe...udier%20saknas.

Placeboeffekten skall dock inte förringas. Om du tror att det fungerar kommer det säkert att göra det.
Citera
2020-12-11, 08:08
Medlem
Att hostmedicin inte hjälper är en sanning med modifikation (eftersom myndigheter och läkemedelskommittéer måste ha något att påstå när de försvarar sig kring varför det inte är subventionerat). Framförallt beror avsaknaden av evidens på att det är gamla läkemedel godkända enligt gamla regelverk där kraven på visad effekt inte var lika stora. Nu finns det inte tillräckligt med pengar att tjäna, så därför lägger man inte ner nåt på studier.

Mollipect:
Efedrin - starkt adrenergt läkemedel. Adrenerga läkemedel används för fullt i Astma- och KOL-vård. Har jättebra effekt och högsta rekommendation där. Så varför skulle det inte hjälpa mot svullna luftrör vid förkylning?
Bromhexin - har bevisad (om än måttlig) effekt som slemlösande läkemedel. Dock ej specifikt undersökt på förkylningshosta. Men det är både välanvänt, rekommenderat och subventionerat för patienter med Cystisk Fibros och Ciliär dysfunktion.

Cocillana
Etylmorfin (omvandlas till morfin) - man vet att morfin har en dämpande effekt på hostreflex (och andningscentrum). Men man har inte gjort dubbelblindade randomiserade studier på just förkylningshosta. Alltså får man inte säga att det har evidens för den diagnosen.

MEN
Det finns jämförande studier som säger att hostmediciner är jämförbara med huskurer. De studierna säger inte att vare sig det ena eller andra är verkningslöst, snarare att de har en effekt. Men att de har ungefär samma dämpande effekt på hostan. Och då sover jag betydligt bättre på 10 ml cocillana än 2,5 dl honungsvatten innan jag går och lägger mig och så vaknar betydligt mer välmående.
Citera
2022-05-02, 10:05
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag tycker att det blir lite äpplen och päron när man snackar hostmedicin.
När man inte kan sova på grund av hostan, så funkar Cocillana eftersom man blir skön och somnar in.
Undrar lite hur man resonerar när man säger att det inte finns evidens för att Cocillana "fungerar". Det är ju oftast sömnen som är problemet, inte hostan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in