Citat:
Ursprungligen postat av
demokratochsvensk
Vad är det för bra med att låna pengar för att sänka skatter? Det är väl som att låna pengar för privat konsumtion ungefär.
Jag kommer att minnas Trump som en ohövlig person som bara tänkte på sig själv och som övergav vänner och supporters när de blev en belastning. Och som en person som gick i bräschen för att rika öppet skulle få göra som de ville (med fattigare).
Ohövlig? Bristande empatisk förmåga? Respektlös?
Jag skulle vilja utveckla det där med ohövlighet lite.
Jag tror att det är några olika faktorer som samverkar.
I huvudsak saknar Donald Trump empatisk förmåga. Det är en faktor.
En annan faktor har med respekt/förakt att göra.
Min observation är att dom som uppvisar god förmåga att behandla andra människor med respekt sällan föraktar andra. Respekt är i huvudsak något som man gör sig förtjänt av. Undantaget är sådan respekt som uppnås genom missbruk av övermakt, t.ex. av beväpnade kriminella eller av despotiska företagsledare som sitter säkra i sin position genom ägande. Trump tillhör dom senare. Därigenom får han respekt, som han vill ha och behöver, men han kan närhelst det passar honom behandla andra föraktfullt, utan att det får några följder för honom själv.
Så har hans liv varit, tills han blev president. Det har fungerat för honom.
Under kandidaturen inför valet 2016 fortsatte han som tidigare. Han spred orimliga mängder förakt mot sina motståndare. Om det inte fanns sakskäl så fabricerade han skäl. Pizzagate och rysk "collusion" är ett par exempel.
När han blev president fortsatte han som tidigare. Medarbetade som sa emot avskedades, även om dom hade överlägsen kompetens inom sitt område.
När media kritiserade honom startade han ett krig. Han använde sina primära kanaler, Twitter och FoxNews för sitt krig. Även om han nådde framgångar bland sina "hard core" anhängare var detta ett krig som han inte kunde vinna.
Trumps förhållningssätt till COVID-19 präglades genomgående av stor okunnighet och okänslighet inför alla som förlorade närstående i pandemin.
"It is what is" sa han till FoxNews en gång som kommentar till att många dör.
Narcissismen har också betydelse. Genom at säga att han vet bäst om en massa saker som det är uppenbart att han vet lite om, gonom att säga att han är den bästa president någonsin så höjer han ribban. Nät det gäller krav och förväntningar. Då blev besvikelsen större när han inte levde upp till förväntningarna.
Att inte erkänna valresultatet överträffade det mesta. Att sedan med lock och hot försöka få valarbetare att ge honom fler röster med fusk och till slut försöka få till stånd en statskupp för att få honom kvar i Vita Huset trots att han var bortvald tog priset.
Nu är det svårt att komma ifrån att Trump är USAs sämsta president någonsin.
The Worst President in History
https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2021/01/trump-worst-president-history/617730/
–