Citat:
Ursprungligen postat av
jnilsson
Tja, med tanke på att MSM kallade Antifas/BLMs uppeldning av stadsdelar och plundring av köpcenter för "mostly peaceful" så måste det ju vara en passande beskrivning. Bra där!
Men nu var frågan om det rörde sig om en "statskupp". De enda krutladdningarna som användes i stormningen var när Capitoliums polis sköt mot demonstranterna. Tycker du inte det var lite futtig beväpning för en statskupp?
Det är inte en rättvis beskrivning. Man kallade förstås protesterna i stor för huvudsakligen fredsamma, vilket är sant, drygt 95% av protester tror jag siffran är (enligt någon studie som gjordes). Det är ingen som har kallat plundring och skadegörelse för fredsam.
Sen tycker inte jag man ska hänga upp sig för mycket på våldet som förekom den 6e, det säger inte mycket om rörelsen, det blir lätt våld när man har stora folkmassor som är arga. Det krävs inte mycket för det.
Faktumet att kuppförsöket (som jag nog anser att man kan kalla det) var misslyckat och otillräckligt förberett är väl inte i sig ett tillräckligt skäl för att säga att det inte var något kuppförsök?
Om vi bortser från vad Trump må ha haft för mål med sitt tal, så är det uppenbart att många av demonstranterna ansåg att de var revolutionärer, de ville skrota valresultatet och installera Trump som president, antagligen livet ut, och helst passa på med att hänga Mike Pence också. OM det jag påstår är sant, och om det här dessutom var påhejat av t ex Trump, Giuliani, L Lin Wood, Ted Cruz, Josh Hawley, Sidney Powell m fl, då är det väl rimligt att kalla det för kuppförsök?
Ett klantigt kuppförsök utan chans att lyckas, men ett kuppförsök lika väl?