2021-01-13, 10:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Handeldvapen, rörbomber och molotov coctails
Polisinsatsen mot Trumps lynchmobb var tafatt, men några få arresterades i samband med stormningen av Kapitolium. Handeldvapen, rörbomber och molotov coctails beslagtogs.
En brandsläckare användes av en av ligisterna i Trumps lynchmobb för att slå ihjäl en av poliserna som vaktade Kapitolium.

Vad kallar du det? En "fredlig demonstration"?

Ja alltså det tar emot att behöva erkänna att alla projicerade fördomar om "de andra" visar sig stämma på ens självbild.
Då är det mycket mer enkelt att förlöjliga och förminska och avfärda alla kritiska argument.
De här på Flashback som stödjer Trump blint, dvs tillhör sekten, de vet att de ljuger och hycklar men det tar emot att behöva erkänna att de 5 senaste åren varit en total lögn.
Citera
2021-01-13, 10:29
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Jisses vilken ignorans du uppvisar. Nej, nyliberalism är en slags liberalism som i sin tur är en vänsterlära. Filosofiskt odiskutabelt eftersom liberalismen företräder Upplysningstidens ideal och konservatismen motsätter sig desamma. Att reversera marxistiska inslag är inte nyliberalism. Men så tyckte du ju att Hitlers privatiseringsprogram och skattesänkningar var nyliberalism förstås.

Jag konstaterar bara att den agenda som Biden/Harris förbereder är kommunistisk. Det är inget invektiv utan fakta. Läs på lite om ”build back better” och ”the great reset” exempelvis.

Ditt ”tyckande” beror ju på att du betraktar världen utifrån din grava vänsterbias. Därför kan du motivera vad som helst när vänstern gör det. För att du ”tycker” att deras syfte är gott. Så resonerade Lenin och Trotskij också. Eftersom syftet var gott kunde de massmörda tiotals miljoner människor. Men som jag skrev finns inte längre förutsättningarna för fredlig samexistens mellan högersinnade och vänstersinnade amerikaner.

Jag har aldrig kallat Hitler nyliberal. Du gör så där hela tiden, påstår att jag säger och tycker en massa saker, kan du inte istället utgå från sånt som jag faktiskt säger eller tycker? Det blir så tröttsamt att kommunicera med en sån som du annars. Jag förstår att det inte är lika lätt att plocka billiga poäng om man har en mer hederlig diskussion, men det kanske kan vara värt det ändå?

Jag håller med om att kommunist inte är något invektiv. Du menar alltså att om regeringar gör stora satsningar på något så är det kommunism? I min primitiva värld så vill kommunister ta makten över produktionsmedlen. Men det är jag som har fel och borde läsa på, dina gissningar om saker är alltid rätt.
Citera
2021-01-13, 10:30
Bannlyst
Citat:
Jisses vilken ignorans du uppvisar. Nej, nyliberalism är en slags liberalism som i sin tur är en vänsterlära. Filosofiskt odiskutabelt eftersom liberalismen företräder Upplysningstidens ideal och konservatismen motsätter sig desamma. Att reversera marxistiska inslag är inte nyliberalism. Men så tyckte du ju att Hitlers privatiseringsprogram och skattesänkningar var nyliberalism förstås.

Jag konstaterar bara att den agenda som Biden/Harris förbereder är kommunistisk. Det är inget invektiv utan fakta. Läs på lite om ”build back better” och ”the great reset” exempelvis.

Ditt ”tyckande” beror ju på att du betraktar världen utifrån din grava vänsterbias. Därför kan du motivera vad som helst när vänstern gör det. För att du ”tycker” att deras syfte är gott. Så resonerade Lenin och Trotskij också. Eftersom syftet var gott kunde de massmörda tiotals miljoner människor. Men som jag skrev finns inte längre förutsättningarna för fredlig samexistens mellan högersinnade och vänstersinnade amerikaner.

Det är allmänt känt att nyliberalismens företrädare var Reagan och Thatcher.
Vet inte varför du försöker med historieomskrivning?

Du får självklart komma med egna åsikter men du kan inte bara hitta på fakta på det här sättet
Citera
2021-01-13, 10:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Anledningen till att ditt inlägg togs bort var förmodligen för att det bedömdes som offtopic. Jag tycker väl själv att det ligger lite i gränslandet men de båda herrarna har en gemensam sak om man bortser från att de båda också ljög som en häst travar. De lyckades båda skapa en masspsykos och en hjärntvätt av en stor del av befolkningen i ett land. Detta är något som man blir ihågkommen för.

Jag tror att varje diskussion om Donald Trumps eftermäle bör ta avstamp här. Och med frågan :anser du att Donald Trump ljuger. Blir svaret nej så ser jag inte hur en kritisk granskning av hans styre är möjligt. För då har vi med en inbiten sektmedlem att göra
Citera
2021-01-13, 10:47
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dic-tator
Det är allmänt känt att nyliberalismens företrädare var Reagan och Thatcher.
Vet inte varför du försöker med historieomskrivning?

Du får självklart komma med egna åsikter men du kan inte bara hitta på fakta på det här sättet

Det är säkert allmänt känt i vänsterkretsar men det säger inte särskilt mycket.
Citera
2021-01-13, 10:51
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag har aldrig kallat Hitler nyliberal. Du gör så där hela tiden, påstår att jag säger och tycker en massa saker, kan du inte istället utgå från sånt som jag faktiskt säger eller tycker? Det blir så tröttsamt att kommunicera med en sån som du annars. Jag förstår att det inte är lika lätt att plocka billiga poäng om man har en mer hederlig diskussion, men det kanske kan vara värt det ändå?

Jag håller med om att kommunist inte är något invektiv. Du menar alltså att om regeringar gör stora satsningar på något så är det kommunism? I min primitiva värld så vill kommunister ta makten över produktionsmedlen. Men det är jag som har fel och borde läsa på, dina gissningar om saker är alltid rätt.

Ska jag citera dig? Du påstod ju att Hitlers ekonomiska politik var nyliberal.

Vill man göra den stora massan helt beroende av staten och exempelvis införa ”social credit” som man har i kommunistiska Kina samt avskaffa konstitutionen...ja då ser det onekligen ut som kommunism.
Citera
2021-01-13, 11:03
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Handeldvapen, rörbomber och molotov coctails
Polisinsatsen mot Trumps lynchmobb var tafatt, men några få arresterades i samband med stormningen av Kapitolium. Handeldvapen, rörbomber och molotov coctails beslagtogs.
En brandsläckare användes av en av ligisterna i Trumps lynchmobb för att slå ihjäl en av poliserna som vaktade Kapitolium.

Vad kallar du det? En "fredlig demonstration"?
Tja, med tanke på att MSM kallade Antifas/BLMs uppeldning av stadsdelar och plundring av köpcenter för "mostly peaceful" så måste det ju vara en passande beskrivning. Bra där!

Men nu var frågan om det rörde sig om en "statskupp". De enda krutladdningarna som användes i stormningen var när Capitoliums polis sköt mot demonstranterna. Tycker du inte det var lite futtig beväpning för en statskupp?
Citera
2021-01-13, 11:19
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ska jag citera dig? Du påstod ju att Hitlers ekonomiska politik var nyliberal.

Vill man göra den stora massan helt beroende av staten och exempelvis införa ”social credit” som man har i kommunistiska Kina samt avskaffa konstitutionen...ja då ser det onekligen ut som kommunism.

Jag kan hjälpa dig med citeringen:

Citat:
Nej jag skulle inte kalla Hitler nyliberal, fast rent ekonomiskt är det kanske möjligt att etiketten hade passat om man inte hade startat krig och därför tagit kontroll över landets industri.

Läs särskilt den första bisatsen, sen kan du läsa resten igen. Jag tror du hoppade över några ord senast.

Inget av det där är kommunism eller något som Biden/Harris vill göra.
Citera
2021-01-13, 11:29
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Tja, med tanke på att MSM kallade Antifas/BLMs uppeldning av stadsdelar och plundring av köpcenter för "mostly peaceful" så måste det ju vara en passande beskrivning. Bra där!

Men nu var frågan om det rörde sig om en "statskupp". De enda krutladdningarna som användes i stormningen var när Capitoliums polis sköt mot demonstranterna. Tycker du inte det var lite futtig beväpning för en statskupp?

Det är inte en rättvis beskrivning. Man kallade förstås protesterna i stor för huvudsakligen fredsamma, vilket är sant, drygt 95% av protester tror jag siffran är (enligt någon studie som gjordes). Det är ingen som har kallat plundring och skadegörelse för fredsam.

Sen tycker inte jag man ska hänga upp sig för mycket på våldet som förekom den 6e, det säger inte mycket om rörelsen, det blir lätt våld när man har stora folkmassor som är arga. Det krävs inte mycket för det.

Faktumet att kuppförsöket (som jag nog anser att man kan kalla det) var misslyckat och otillräckligt förberett är väl inte i sig ett tillräckligt skäl för att säga att det inte var något kuppförsök?

Om vi bortser från vad Trump må ha haft för mål med sitt tal, så är det uppenbart att många av demonstranterna ansåg att de var revolutionärer, de ville skrota valresultatet och installera Trump som president, antagligen livet ut, och helst passa på med att hänga Mike Pence också. OM det jag påstår är sant, och om det här dessutom var påhejat av t ex Trump, Giuliani, L Lin Wood, Ted Cruz, Josh Hawley, Sidney Powell m fl, då är det väl rimligt att kalla det för kuppförsök?

Ett klantigt kuppförsök utan chans att lyckas, men ett kuppförsök lika väl?
Citera
2021-01-13, 11:39
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Det är ingen som har kallat plundring och skadegörelse för fredsam.
Haha, har du inte sett klippen där nyhetsreportrar står framför lågorna och beskriver demonstrationerna som "mostly peaceful"? När komik bjuds vill man inte missa den.

Citat:
Sen tycker inte jag man ska hänga upp sig för mycket på våldet som förekom den 6e, det säger inte mycket om rörelsen, det blir lätt våld när man har stora folkmassor som är arga. Det krävs inte mycket för det.
Vad bra, för då är även protesterna inne i Capitolium när Brett Kavanaugh skulle höras ett "kuppförsök".
https://wjla.com/news/local/capitol-police-arrest-brett-kavanaugh-hearings

Citat:
Faktumet att kuppförsöket (som jag nog anser att man kan kalla det) var misslyckat och otillräckligt förberett är väl inte i sig ett tillräckligt skäl för att säga att det inte var något kuppförsök?
Alltså... Kuppförsök finns flera exempel på från nutid. Det går till så att delar av militären och pansarfordon används för att ockupera statliga byggnader.

Du är vänster och vill som resten av vänstern förstora upp protesterna som urartade till något som det inte var. Slut på ordväxlingen.
Citera
2021-01-13, 11:44
Medlem
BosseGs avatar
Jag kommer minnas honom som fredlig. Men de flesta fokuserar ju på hur presidenten är som person snarare än det han gör. De flesta föredrar en normal president som säger rätt grejer, då spelar det ingen roll om det skjutsbomber utomlands som sliter barn i stycken.
Citera
2021-01-13, 11:45
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Haha, har du inte sett klippen där nyhetsreportrar står framför lågorna och beskriver demonstrationerna som "mostly peaceful"? När komik bjuds vill man inte missa den.

Vad bra, för då är även protesterna inne i Capitolium när Brett Kavanaugh skulle höras ett "kuppförsök".
https://wjla.com/news/local/capitol-police-arrest-brett-kavanaugh-hearings

Alltså... Kuppförsök finns flera exempel på från nutid. Det går till så att delar av militären och pansarfordon används för att ockupera statliga byggnader.

Du är vänster och vill som resten av vänstern förstora upp protesterna som urartade till något som det inte var. Slut på ordväxlingen.

Det är som sagt protesterna som är mestadels fredsamma.

Kuppförsök bör väl rimligtvis ha något med att installera en ny icke demokratiskt vald ledare att göra? Protesterna mot Kavanaugh kan du kalla ett angrepp på demokratin, men inte ett kuppförsök.

Det här var ingen militärkupp och inget försök till en militärkupp, det är vi överens om. Det är inte den enda form av kupp man kan föreställa sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in