Citat:
Ursprungligen postat av
AreYouBack
Jag kommer minnas Trump som Amerikas sista chans
Jag antar att du menar att USA:s tid som supermakt tar slut? Rätta mig om jag har fel!
USA som supermakt har länge varit på nedgång och det är nog svårt för en president att ändra på detta. USA:s ekonomi är bankrutt och Trump har dubblerat statsskulden, som redan innan var enorm. Att lägga så mycket resurser på att dominera världen håller inte i längden. Det kostar för mycket, det väcker motstånd och hat, det blir för mycket som måste döljas.
Men det betyder ju inte att USA:s tid är slut. USA måste inte dominera världen, tvärtom!
Och risken finns ju Biden kommer att fortsätta försöken till dominans.
Citat:
Ursprungligen postat av
AreYouBack
samt mellanösterns sista chans.
Oklart vad du menar här också. USA:s makt i MÖ har varit på tillbakagång länge, efter flera misslyckade krig och stöd till al-Qaida och IS. Trumps ensidiga stöd till Israel har väckt upprördhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
AreYouBack
Problembarnet i mellanöstern är Iran. Trump hade kunnat fått till ett regeringsskifte där vilket många vill men inte kan skapa själva. Krig kommer blåsa upp nu.
USA skall naturligtvis inte fixa regeringsskifte i Iran, USA måste sluta med sin inblandning i andra länder.
När krig bryter ut i MÖ, så är USA eller Israel oftast orsaken. Iran har inte startat några krig, Iran vill inte ha krig, de vill inte kärnvapen heller. Men Israel har kärnvapen och Israel är den aggressive i MÖ.
Citat:
Ursprungligen postat av
AreYouBack
Trump är den sista i västvärlden som kan mäta sig mot Kina. Nu kommer Kina att spela helt fritt eftersom Biden och Europa inte kan stå emot.
Det vore bättre för världen om stormakterna samarbetade, det sista vi behöver är mera krig.
Jag tror att man kan sammanfatta Trumps geopolitik som provokativ och tämligen meningslös. Trump har skapat rubriker, roat och oroat, fientlighet utan att uträtta så mycket.